خطیب جمعه هامبورگ:

عربستان از امور زیارت کناره‌گیری کند

خطیب جمعه هامبورگ درباره حادثه مکه گفت: به نمایندگی از همه مسلمانان از مدیریت ضعیف خاندان سعودی ابراز تأسف داریم و از آنان به صورت جدّی می‌خواهیم در ایام حج بدون تساهل و سهل‌انگاری به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند.
کد خبر: ۸۵۶۹۸۹۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش بسیج، آیت‌الله رضا رمضانی خطیب جمعه هامبورگ روز گذشته در خطبه‌های نماز گفت: ما جامعه مسلمانان اروپا در باره سانحه دلخراش مکه مکرّمه با همه بازماندگان زائران متوفی و زائران آسیب دیده ابراز هم دردی می‌کنیم و از خدای سبحان برای عزیزان و زائرانی که در این حادثه جان باختند طلب علو درجات می‌کنیم و برای آسیب‌دیدگان طلب شفای عاجل داریم.

وی افزود: به نمایندگی از همه مسلمانان از مدیریت ضعیف خاندان سعودی در این مورد و موارد نظیر ابراز تأسف داریم و از آنان به صورت جدّی می‌خواهیم در ایام حج که در پیش داریم در مورد حفظ جان زائران و حفظ حریم خانه امن خداوند بدون تساهل و سهل انگاری به وظایف شرعی و قانونی خود عمل کنند و در غیر این صورت، مدیریت امور زیارت را به انسان‌هایی که اهلیت این کار را دارند، واگذار کنند و به کناری بروند.

همچنین خطیب جمعه هامبورگ که در موضوع حقوق بشر سخن می‌گفت، افزود: یکی از حقوق مسلم بشر که در همه جا به آن تصریح شده است حق انتخاب وطن و خانه و کاشانه است. این روزها با بحران مهاجران و پناه جویانی مواجه هستیم که در اثر زیاده‌خواهی‌های قدرت‌های بزرگ و نادانی و جهالت و تعصّب کور برخی از قدرت‌های منطقه‌ای گرفتار فتنه شده و خانه و کاشانه خود را از دست داده‌اند و بالاجبار برای حفظ جان خود با وسایل نامطمئن و ناامن راهی مناطق امن تر شده اند.

رمضانی اظهار داشت: طبق آمارها امروزه ۶۰ میلیون پناهنده در دنیا وجود دارد و این بر خلاف قوانین حقوق بشر است که از حقوق مسکن خود محروم شده و از کشور و شهر خود آواره شده‌اند. در حادثه اخیر هم بیشتر پناهندگان از کشورهای سوریه، افغانستان و عراق هستند که تاکنون نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر شده‌اند و پیش بینی می‌شود تا پایان سال به یک میلیون نفر برسند.

رمضانی گفت: ما از کشورهایی مانند انگلیس که خود و شهروندانشان در به وجود  آمدن این حوادث رقت بار بی تأثیر نبودند به وظیفه انسانی خود پشت پا نزنند و درباره این پناهجویان به صورت انسانی عمل کنند. از کشورهایی هم که تلاش می کنند نقش مثبتی در این مصائب ایفا کنند تقدیر می کنیم و می خواهیم به این رویه جنبه عملی بدهند و در سامان دادن به آنان تسریع کنند تا پناه جوایان از هر دین و مذهبی که باشند اندکی آرامش پیدا کنند.

خطیب جمعه هامبورگ اظهار داشت: در این باره از مسلمانان هامبورگ و نمازگزاران روز جمعه تقاضا می کنیم به یاری این ستمدیدگان بشتابند و با صرف نظر از این که آنان مسلمان هستند یا شیعه یا سنی به همه آنان یاری رسانند و آنان را با روی باز بپذیرند و از غم غربتشان بکاهند.  

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در پایان اظهار داشت: از جوانان مسلمان می‌خواهیم در حد توان به کمک پناهندگان بشتابند و از آنها دلجویی کنند. همچنین امسال برای قربانی عید اضحی نیز کسانی که می توانند هزینه قربانی را برای آوارگان و پناهندگان اختصاص دهند.

بر اساس این گزارش، محموله کمک‌های انسانی که هر ماه از مرکز اسلامی هامبورگ برای نیازمندان در سوریه ارسال می‌شود، روز یکشنبه هفته آتی نیز ارسال خواهد شد.

ارسال نظرات