خبرهای داغ:
مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

طرح طعمه‌گذاري و امحاي حيوانات موذي در قزوين اجرا مي‌شود

منتظري گفت: در راستاي مقابله با حيوانات ناقل و جلوگيري از انتشار آلودگي از سوي حيوانات موذي به خصوص موش‌هاي شهري طرح طعمه گذاري نهر خيابان طالقاني به صورت پايلوت در دستور کار قرار گرفت.
کد خبر: ۸۵۶۹۹۶۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹

به گزارش  خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل  روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛  مجتبی منتظري با اشاره به بررسي‌هاي کارشناسي اوليه صورت گرفته در اين خصوص گفت: پس از بررسي‌هاي کارشناسي اوليه تيمي شامل کارشناسان و مديران سازمان و دو شرکت مجرب که در اين زمينه تجربه بالايي دارند تشکيل شد.

اين مسئول در ادامه اظهار کرد: از ابتداي مهرماه سال جاري محورهاي خيام و طالقاني توسط اين سم طعمه‌گذاري خواهد شد لذا از عموم شهروندان تقاضا داريم به مسائل ايمني و هشدار هايي که در اين خصوص در معابر نصب خواهد شد دقت داشته باشند.

منتظري تصريح کرد: استفاده از روش مبارزه تلفيقي كه در برخي از شهرهاي ايران و جهان انجام شده است نتايج قابل قبولي را به همراه داشته است مبارزه تلفيقي يعني محدودسازي غذا، آب و زيستگاه در دسترس اين جانوران و محدود ساختن نيازهاي زيستي اين جانور بنابراين بهترين روش كنترل جمعيت موش‌ها عبارتند از بهسازي محيط از طريق پاكسازي جوي ها به صورت مرتب و از بين بردن لانه اين حيوانات و عدم تخليه زباله توسط شهروندان در كانال ها و جوي ها و استفاده از سموم و طعمه هاي مناسب است.

وي اضافه کرد:در شهر قزوين نيز استراتژي فوق در حال حاضر بهترين استراتژي جهت مبارزه با موش‌هاست و در اين راستا سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين پاكسازي جوي ها را به صورت مرتب انجام مي دهد البته اين موضوع به تنهايي كافي نيست و نقش شهروندان در رعايت موضوعات بهداشتي كليد موفقيت در كنترل جمعيت موش‌هاست.

منتظري اظهار کرد: رها كردن زباله در معابر يا قراردادن آن‌ها در كنار مخازن زباله مي‌تواند مخزن غذايي مناسبي براي موش‌ها باشد بنابراين بايد عموم شهروندان و صنوف مختلف در ايجاد شرايط بهداشتي مشاركت کنند و با عدم تخليه زباله در معابر و كانال ها و قراردادن زباله در نزديك ترين مخازن مخصوص زباله در ساعت مقرر(ساعت 9 شب) در كمك به شرايط بهداشتي شهر به منظور جلوگيري از معضل افزايش جمعيت موش ها سهيم باشند.

وي ضمن تقدير از همکاري شهروندان با نيروهاي خدماتي سازمان افزود: در جهت جلوگيري از انتشار و شيوع بيماري‌هاي ناشي از موش‌ها و حشرات موذي، مکان‌هاي طعمه گذاري شده بصورت روزانه بازرسي و لاشه‌هاي معدوم شده جمع آوري و امحاء مي‌شوند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين از شهروندان تقاضا کرد در صورت مشاهده لاشه حيوانات موذي مراقبت لازم را به عمل آورند و به کودکان خود اجازه نزديک شدن به آنها را ندهند و بلا فاصله با سامانه 137 تماس گرفته و اطلاع رساني کنند.

وي اضافه کرد: شهروندان در صورت مشاهده تجمع موش‌ها با سامانه 137 تماس بگيرند تا ماموران سازمان به مکان‌هاي اعلامي شهروندان را با استفاده از سم، طعمه‌گذاري کنند.

منتظري با بيان اينکه موش‌ها از مهمترين عوامل ايجادكننده بيمارهاي مشترك بين انسان و حيوان هستند، بيان کرد: در مناطق شهري سه نوع موش قهوه‌اي(موش فاضلاب)، موش سياه(موش سقف) و موش خانگي زندگي مي‌كنند واين جوندگان کانون بسياري از بيماري‌هاي ويروسي، انگلي و باكتريايي مي‌باشند و در انتقال و انتشار بيمارهاي عفوني نقش بسيار مهمي دارند.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خاطر نشان کرد: موش فاضلاب يا موش قهوه‌اي به طور معمول 35 نوع بيماري مختلف را به انسان منتقل مي‌كند بنابراين مي‌تواند مشكلات بهداشتي فراواني را در جوامع شهري ايجاد كنند، به عنوان مثال آلوده شدن مواد غذايي به ادرار و مدفوع اين نوع موش موجب مسمويت غذايي و بروز بيماري هايي مانند حصبه، تيفوس ، وبا و ... مي شود.

وي اضافه کرد: همچنين اين موش‌ها ممكن است به انسان حمله كرده و در نتيجه گازگرفتگي بيماري تب گاز گرفتگي ايجاد شود، لذا براي پيشگيري از انتقال بيمارهاي منتقله توسط موش فاضلاب توجه به كنترل جمعيت اين نوع موش‌ها امري جدي است.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين افزود: اولين بازديد ميداني از خيابان خيام و طالقاني شروع شد و نقاط کلوني موش‌ها و نقاط آلوده شناسايي شده و پس از بررسي‌هاي ميداني جهت کنترل جمعيت موش‌ها طعمه آلوده سم ديفتيالون پيشنهاد گرديد و اين سم ايتاليايي که يک ماده ضد انعقاد خون است هيچگونه آثار زيست محيطي و خطر بهداشتي براي مردم ندارد و به طور گسترده در بسياري از کشورهاي جهان و شهرهاي ايران جهت کنترل جمعيت موش ها مورد استفاده قرار گرفته است.

1002/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار