خبرهای داغ:
همزمان با بیست و پنجم شوال:

آئین سوگواری شهادت امام صادق در امامزادگان شاخص قزوین

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: همزمان با بیست و پنجم شوال، مراسم سوگواری و عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در امامزاده های شاخص این استان برگزار می شود.
کد خبر: ۸۵۷۰۴۳۴
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ،  با اشاره به برنامه های این نهاد به منظور بزرگداشت سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: همزمان با شب بیست و پنج شوال، سالگرد شهادت رییس مذهب تشیع، مراسمات سوگواری و عزاداری ویژه این مناسبت در امامزاده های شاخص شهرستان های استان قزوین برگزار می شود.

 وی با بیان این که آیین های عزاداری مزبور شامگاه دوشنبه نوزدهم مردادماه با حضور اقشار مختلف مردم و مسؤولان بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برگزار می شود، افزود: در مراسم های سوگواری و عزاداری سالگرد شهادت امام جعفرصادق(ع) در امامزاده ها و بقاع متبرکه استان  برنامه هایی نظیر سخنرانی روحانیان و سخنرانان مذهبی، مداحی و مرثیه سرایی و ... پیش بینی شده است.

 حجت الاسلام نوروزی با بیان این که محوری ترین مراسم عزاداری شهادت رییس مذهب تشیع در قزوین در محل حرم مطهر امامزاده حسین (ع) قزوین ، فرزند گرامی امام رضا(ع) برگزار می شود، اضافه کرد: علاوه بر بر حرم مطهر حضرت امامزاده حسین(ع)، مراسم عزاداری شهادت امام جعفرصادق(ع) در امامزاده اسماعیل و علی و سلطلن سید محمد (ص) از نوادگان حضرت امام جعفرصادق(ع)، امامزاده احمد محمود(ع) حصارخروان ، امامزاده محمدطاهر(ع) آوج ، امامزاده منورخاتون(س) دانسفهان ، ابقعه آقا سیدعلی شارینی(ره) تاکستانو شماری دیگر از بقاع متبرکه استان برگزار خواهد شد.

 وی با اشاره به این که در قزوین 264  امامزاده و بقعه متبرکه ثبت شده وجود دارد، اظهار کرد: افزون بر امامزاده های فوق الذکر که در آنها مراسمات عزاداری سالگرد شهادت امام صادق(ع) به صورت ویژه و محوری برگزار می شود، در شماری دیگر از امامزاده های استان نیز مراسمات عزاداری سالگرد شهادت رییس مذهب تشیع به صورت خودجوش از سوی مردم دین مدار و پیرو اهل بیت(ع) این استان برگزار می شود.

 

حجت الاسلام نوروزی از مردم مؤمن و دوست دار ائمه اطهار(ع) استان خواست تا با حضور پرشور و گسترده در مراسم سوگواری شهادت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، مراسمی در خور شأن رییس مذهب تشیع برگزار کنند.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین  در ادامه با اشاره به نقش امام جعفرصادق(ع) در احیا و گسترش مکتب تشیع در جهان، اظهار کرد: امام جعفرصادق(ع) به همراه پدر بزرگوار خویش، امام محمدباقر(ع)، اصول و مبانی اسلام اصیل را زنده کرده و با تلاش فراوان از نفوذ انحرافات و خرافات به مکتب تشیع جلوگیری کردند.

 حجت الاسلام نوروزی با بیان این که امام جعفرصادق(ع) به همراه پدر بزرگوار خویش چندین هزار شاگرد در رشته های مختلف دینی و علمی تربیت کردند، خاطرنشان کرد: شرایط تاریخی زمان این دو امام به گونه ای بود که این بزرگواران فرصت و امکان بیان حقایق اسلام ناب را یافته و حیات پربار علمی داشتند.

 وی با تأکید بر شناخت و توجه بیشتر به امام جعفرصادق(ع) در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: وقتی این امام بزرگوار را به عنوان رییس مذهب تشیع می شناسیم می بایست توجه به آن نیز در جامعه اسلامی شیعی بیش از میزان فعلی باشد.

 گفتنی است، حضرت امام جعفرصادق(ع)، ششمین پیشوای شیعیان و رییس مکتب شیعه در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری قمری در مدینه منوره متولد شد و در بیست و پنجم شوال سال 148هجری قمری به دستور منصور دوانیقی، خلیفه ستمگر عباسی مسموم و به شهادت رسید. کنیه امام جعفرصادق(ع) ابوعبدالله و القاب ایشان صادق، کامل، صابر و کاشف الحقایق است.

1003/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها