آب کشاورزان از کی مجانی شد؟

مدیرکل بررسی های اقتصادی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سال ۸۳ مجلس قانون حق النظاره سفره های آب زیرزمینی را حذف کرد درحالی که کار کارشناسی مناسبی برروی آن انجام نشده بود؛ این مصوبه سبب رایگان شدن آب های زیرزمینی و بروز شرایط فعلی شده است.
کد خبر: ۸۵۷۰۶۹۸
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی اکبر قبادی حق النظاره را ابزاری برای کنترل ومدیریت منابع آب و مصرف آن دانست و افزود: حق النظاره هزینه ای بود که کشاورز متناسب با مقدار برداشت از سفره های آب زیرزمینی بابت نظارت ، کنترل برداشت و خدمات منابع آب پرداخت می کرد.

وی با اشاره به اینکه افزایش دشتهای ممنوعه از 200 منطقه مطالعاتی به بیش از 340 دشت ازعواقب حذف این قانون است، تصریح کرد: رایگان شدن آب چاه ها ، سبب برداشت نامحدود کشاورزان از سفره های آب زیر زمینی شد؛ که روند برداشتهای بی رویه را تشدید و زمینه شرایط امروز را فراهم کرد.
مدیرکل بررسی های اقتصادی، تعرفه وخصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران کم شدن ظرفیت برداشت دشتها را نسبت به مصارفشان سبب ممنوعه شدن این مناطق دانست و تصریح کرد: این اتفاق زنگ خطری برای کشاورزان و سایر مصارف آب است که خشک شدن باغات ، مزارع، نشست اراضی کشاورزی در بسیاری از دشتها و صدمه به خانه های کشاورزان، تخریب جاده هاو تاسیسات زیربنایی ازآثار این بحران است.
مدیرکل بررسی های اقتصادی ، تعرفه وخصوصی سازی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: عمده دلیل ایجاد بحران در آب برداشتهای بی رویه در بخش کشاورزی است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار