یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت، بازگرداندن تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی تهران «تقریباً غیرممکن» خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۷۰۷۱۶
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پرس تی‌وی، یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی گفت، بازگرداندن تحریم‌های ایران در صورت نقض توافق هسته‌ای از سوی تهران «تقریباً غیرممکن» خواهد بود.

سناتور شلی مور کاپیتو، گفت: «رئیس جمهور گفته در صورتی که ایران توافق را نقض کند، تحریم‌ها برخواهند گشت، اما بیایید روشن‌تر صحبت کنیم، فرآیند برگرداندن (تحریم‌ها) تقریباً غیرممکن خواهد بود».

این سناتور تازه‌کار ویرجینیای غربی در کنگره آمریکا گفت، برای آمریکا «یک توافق بد به جای مانده است» زیرا رئیس جمهور باراک اوباما در جریان مذاکرات، «از موضع امتیازدهی عمل کرده است».

کاپتیو با انتقاد از یک «اقلیت حزبی» در سنا که به‌نحو موفقیت آمیزی مانع از تصویب مصوبه مخالفت با برجام شد، گفت: «متأسفانه، یک اقلیت حزبی در سنا مانع از آن شد که یک اکثریت دوحزبی یک رأی‌گیری واقعی در مورد اینکه توافق هسته‌ای باید مورد موافقت قرار گیرد یا نه، ترتیب دهد».

«اکثریت دوحزبی کنگره و افکار عمومی آمریکا به این نتیجه رسیده که این توافق ایمنی، امنیت یا ثبات ما را افزایش نمی‌دهد».

جمهوری‌خواهان که اکثریت مجلس نمایندگان و سنای آمریکا را در اختیار دارند، در ماه جاری، در 3 تلاش پیاپی نتوانسته‌اند توافق هسته‌ای با ایران را رد کنند.

روز پنجشنبه، روز آخر فرصت بررسی برجام از سوی کنگره، 45 سناتور به اصلاحیه پیشنهادی میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت که مانع از لغو تحریم‌های ایران توسط اوباما می‌شد، رأی منفی دادند. این اصلاحیه لغو تحریم‌ها را منوط به شناسایی رژیم صهیونیستی از سوی تهران می‌کرد.

برای تصویب این اصلاحیه در سنای 100عضوی آمریکا حداقل 60 رأی مورد نیاز بود.

مخالفان توافق وین پیش از رأی‌گیری روز پنجشنبه به شکست قریب الوقوع خود اذعان کرده بودند.

بدین ترتیب، دولت آمریکا طی ماه‌های آینده باید با همکاری کشورهای عضو 1+5، ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای اجرای رسمی توافق هسته‌ای آماده شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا یک مأمور ویژه برای هماهنگی امور مربوط به اجرای برجام تعیین کرده است.

کری روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که استفان مال، سفیر سابق آمریکا در لهستان، تلاش خواهد کرد تا در مورد اقدامات مربوط به اجرا و راستی آزمایی برجام اطمینان حاصل کند.

ارسال نظرات