دولت آمریکا اذعان کرد که ایجاد نهادهای مالی چندجانبه نظیر بانک بریکس، نتیجه کوتاهی در اصلاح ساختار صندوق بین المللی پول بوده است.
کد خبر: ۸۵۷۰۷۲۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از پایگاه خبری ایندیا تایمز، دولت آمریکا اذعان کرد ایجاد نهادهای مالی چندجانبه  نظیر بانک بریکس، نتیجه کوتاهی در اصلاح ساختار صندوق بین المللی پول است که اقتصادهای نوظهوری نظیر هند، چین و برزیل حق اظهارنظر چندانی در آن ندارند.
ناتان شیتس، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور بین المللی گفت، به دلیل حق وتوی آمریکا، اصلاحات صندوق بین المللی پول که به سال 2010 برمی گردد و موجب افزایش نقش بازارهای نوظهور در اقتصاد جهانی  می شود، محقق نشده است.
صندوق بین المللی پول در سال 2010 با مجموعه ای از اصلاحات موافقت کرد که بر اساس آن حق اظهارنظر و مشارکت بیشتری به کشورهایی نظیر چین، هند و برزیل اعطا داده می شد. اما به دلیل عدم تصویب این اصلاحات از سوی کنگره آمریکا، این تغییرات هنوز عملی نشده است.
شیتس در جریان نشست استماع کنگره گفت: «این اصلاحات برای تقویت منابع مالی صندوق بین المللی پول طراحی شده اند و در عین حفظ حق وتوی آمریکا، موجب تقویت صدای اقتصادهای نوظهور نظیر برزیل، چین، هند و مکزیک می شود.»
وی افزود: «تاخیر طولانی ما در تصویب اصلاحات سال 2010 صندوق بین المللی پول، به عنوان بزرگترین سهامدار و تنها عضو دارنده حق وتو در تصمیم گیری ها، منجر به این شده که شرکای ما تعهد ما به سیستم چندجانبه را زیر سوال ببرند.»
«برخی کشورها از راه های دیگر نظیر ایجاد نهادهای جدیدی که آمریکا در آنها حق رای ندارد منافع خود را به پیش می برند. از جمله می توان به ایجاد بانک توسعه جدید (مشهور به بانک بریکس) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی اشاره کرد.»
در ماه ژوئن، در جریان سفر آرون جایتلی، وزیر دارایی هند به آمریکا وی تاسیس نهادهای مالی چندجانبه جدید را ناشی از کوتاهی در اصلاح ساختار صندوق بین المللی پول و بانک جهانی دانست.
جایتلی در سخنانی در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا اظهار داشت: «ما معتقدیم که این نهادهای جدید... این بانک یا بانک بریکس... دارند بالا می آیند... تحلیل هایی که در هند شده به این نتیجه رسیده که اصلاحات داخلی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، بیش از حد طول کشیده است. در نتیجه، این نهادهای جایگزین به جود آمده اند.»
ارسال نظرات