مشاور اتحادیه پوشاک: دولت اعتنایی به واردات مانتوهای شیشه‌ای نکرد

از بهمن ۹۳ به مسئولان در رابطه با چنین مانتوهایی تذکر دادیم، کسی توجه نکرد؛ مانتوهای شیشه‌ای تولید داخلی بوده و پس از افزایش تقاضا واردات آن در حجمی زیاد از چین آغاز شد
کد خبر: ۸۵۷۰۷۴۲
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدجواد صدق‌آمیز مشاور اتحادیه پوشاک  و در رابطه با بحث مانتوهای شیشه‌ای موجود در بازار گفت: در کل فرآیند تولید یک پوشاک از مرحله تولید تا مصرف آن یک فرآیند کاملا اقتصادی است، در این میان اگر کالایی تقاضایش بیشتر باشد قطعا واردات آن از کشورهایی مانند چین، آن هم در حجمی بیشتر بسیار به صرفه‌تر خواهد بود اما چنان چه محصولی تقاضایش زیاد باشد، بهتر است که این محصول در داخل و با حجم کمتری تولید شود.

وی ادامه داد: در این میان مانتوهای شیشه‌ای نیز از جمله‌ محصولاتی هستند که تقاضای زیادی از جامعه را به خود اختصاص دادند، بنابراین بدون شک حجم زیادی از آن از کشورهایی مانند چین وارد کشور شده است، البته متأسفانه باید بگویم که استارت تولید آن از در داخل کشور زده شده است و بعد که متقاضی زیادی برای مصرف آن مشاهده شد، واردکنندگان اقدام به واردات این محصول ا کردند.

وی ادامه داد: برای توضیح بیشتر باید بگویم، واردات محصول از کشوری مانند چین بسیار متفاوت از ترکیه است، زیرا چین به اندازه ترکیه به دنبال بازار ایران نیست، بلکه چین سفارش محصول را از مشتری ایرانی می‌گیرد و آن را تولید می‌کند. جریان مانتوهای شیشه‌ای نیز به این گونه است.

وی تأکید کرد: برنامه‌ریزی و طراحی این مانتوها و همچنین تلاش برای تولید آن شاید از یک سال گذشته و در داخل کشور صورت گرفته و ما با چند ماه تأخیر در بهمن ماه سال گذشته به مسئولان مربوطه در این رابطه تذکرات جدی را بارها گوشزد کردیم اما متأسفانه نه تنها هیچ عکس العملی از این عزیزان دیده نشد بلکه روز به روز نیز مانتوهای بیشتری از این نوع وارد بازار داخلی شدند.

وی افزود: نه در مرحله طراحی، نه مرحله تولید و نه در زمانی که در مزون‌ها این مانتوها دیده شدند و نه حتی هنگامی که مورد تبلیغ قرار می‌گرفتند، هیچ گونه نظارتی بر روی آن‌ها صورت نگرفت و نوشداروی پس از مرگ سهراب قطعا کارساز نخواهد بود.

مشاور اتحادیه پوشاک به «نسیم» گفت: قطعا یک مغازه‌دار در این رابطه مقصر نیست، زیرا مغازه‌دار سلیقه مشتری خود را می سنجد، اگر 5 بار مشتری به در مغازه برود و مانتویی خاص را درخواست کند، برای دفعه ششم  حتی اگر نخواهد هم مجبور است که طبق خواست و سلیقه مردم پیش برود.

وی اضافه کرد: بهتر است زمانی به فکر راه‌حل چنین موضوعاتی باشیم که می‌خواهیم چنین سلیقه‌ای را در جامعه شکل دهیم، نه در زمان عرضه و پس از ایجاد این سلیقه.

وی در پاسخ به این که چرا تا به حال اتحادیه پوشاک در این رابطه اقدامی نکرده است، به نسیم گفت: این محصولات در مزون‌ها تولید می‌شود و تا زمانی که تولید در مزون باشد، موضوع به اتحادیه مربوط نیست و تنها زمانی می‌تواند وارد عمل شود که کالا در واحدهای صنفی اتحادیه موجود باشد.

 صدق‌آمیز عنوان کرد: در حال حاضر مدتی است که اتحادیه پوشاک برای جلوگیری از فروش چنین مانتوهایی دست به اقدام زده و روزانه 20 گشت این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهند. اما باید قبول کنیم که 20 گشت برای رقمی بیش از 20 هزار واحد فروشگاهی بسیار کم است.

وی تصریح کرد: شک نداشته باشید این قبیل مانتوها که هیچ تناسبی با فرهنگ ما ندارند، با پیش زمینه‌ای کاملا برنامه‌ریزی شده وارد بازار می‌شوند و قطعا یک نوع تهاجم واضح در این رابطه مشاهده می‌شود.

وی گفت: قیمت این مانتوها نه تنها نسبت به سایر مانتوها کمتر نیست بلکه حتی گرانتر از دیگر مدل‌ها است، آن افرادی که زمانی مدعی بودند که مانتوی کوتاه به دلیل قیمتش این چنین مشتری دارد، الان بهتر است بیایند و جوابگوی این باشند که برای این مانتوهای گرانتر چه پاسخ و توجیهی دارند.

صدق آمیز افزود: پاسخ جز این نخواهد بود که متأسفانه در مرحله طراحی، مد و تولید بدون در نظر گرفتن مسائل فرهنگی سلیقه مردم را به سمت و سویی دیگر جهت می‌دهیم.

وی با بیان این که می‌توان از مدل‌هایی زیباتر اما نزدیک تر به فرهنگ ایرانی- اسلامی  استفاده کرد، گفت: قطعا تولید اقتصادی در کشور ما باید رنگ و بوی فرهنگ خودمان را داشته باشد اما متأسفانه چنین چیزهایی نادیده انگاشته شده است. البته بسیاری از مسئولان مدعی هستند که در جهت تولید مدهای ایرانی اسلامی قدم برداشته‌اند اما به جرأت می‌توان گفت درصد زیادی از این حرف‌ها تنها شعار بوده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار