یکی از سهامداران کارخانه سامسونگ در ایران از قول این شرکت به وزیر صنعت برای داخلی سازی درب و بدنه یخچال تا ۸ ماه دیگر خبر داد و پاسخ‌هایی به انتقادات اخیر درباره استاندارد نبودن محصولات ارائه کرد.
کد خبر: ۸۵۷۱۰۷۱
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱

به گزارش خبرگزاری بسیج،  چند هفته‌ای ای‌ است که فعالیت سامسنوگ، یکی از شرکتهای خارجی فعال در ایران به خاطر مونتاژ قطعات وارداتی به اسم تولید داخل مورد توجه رسانه‌ها و سازمان استاندارد قرار گرفته است. این موضوع باعث شد تا سازمان استاندارد عملکرد این واحد تولیدی را مورد ارزیابی قرار دهد و در نهایت با پلمپ کردن چند نمونه از تولیدات این کارخانه به بررسی وضعیت استاندارد این محصولات بپردازد. براساس بررسی سازمان استاندارد استان تهران حدود 600 یخچال سایدبای ساید با برچسب جعلی انرژی در این کارخانه کشف شد که موارد به مرجع قضایی ارجاع شده است. همچنین سازمان نمونه گیری هایی هم انجام داد و اعلام کرد چنانچه مغایرت داشته باشد تمام کسانی که در این باره متضرر شدند، کارخانه باید تمام این ضررها را متقبل شود و جبران کند.

علاوه بر ورود سازمان استاندارد، برخی از تولیدکنندگان هم به این موضوع ورود پیدا کرده و با انتقاد از اینکه چرا این واحد به اسم تولید داخل فقط قطعات وارداتی را مونتاژ می کند، به رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه هم نامه نوشتند در پی انتشار این خبرها علیه سامسونگ، مسئولان شرکت در تماس با خبرگزاری در صدد پاسخگویی برآمدند. محمد قائمی از سهامداران سامسونگ در ایران که سابقه طولانی در حوزه لوازم خانگی دارد،با اشاره به اینکه اوایل سال 75 در شرکت سام الکترونیک به تولید قطعات تلویزیون مشغول بودم، اظهار داشت: در آن مقطع به دنبال داخلی سازی لوازم خانگی بودیم زیرا در کشور لوازم خانگی با تکنولوژی‌های روز تولید نمی‌شد. حتی افول شرکت ارج و آزمایش را هم دیده بودیم بنابراین سعی کردیم با یک شروع جدید کالایی مطابق با استاندارهای روز در کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از مذاکرات بسیار در سال 84 به یک توافق با شرکت سامسونگ کره دست پیدا کردیم، گفت: در آن سال‌ها با رایزنی های انجام شده با وزارت صنایع قرار شد شرکت تکوین که از سال 78 قطعات الکترونیک تولید می‌کرد تغییر کاربری داده و به سمت تولید لوازم خانگی برود.

این تولیدکننده اضافه کرد: این موضوع در سال 86 اجرایی و روند خریداری قطعات تولید آغاز شد. البته تجربه همکاری بنده با شرکت سامسونگ بیش از 25 سال است. این شرکت در تمام دنیا برای ساخت محصولات خود مشارکت هایی را با سرمایه گذاران انجام می دهد و در طولانی مدت به نفع سرمایه گذاران خود فعالیت می‌کند.

قائمی گفت: شرکت سامسونگ کره امروز 300 میلیارد دلار فروش دارد و در 40 تا 50 کشور دنیا کارخانه هایی را تأسیس کرده است.


*هدف داخلی‌سازی و بازگشت اعتماد مردم به کالاهای ایرانی است

وی تصریح کرد: هدف ما در همکاری با شرکت سامسونگ داخلی سازی تولید لوازم خانگی است. البته در حال حاضر هم بعد از چندین سال همکاری به پیشرفت های مناسبی دست پیدا کرده‌ایم و بخشی از قطعات را خود تولید می کنیم. به اعتقاد بنده ما در آینده به نقطه مطلوبی در تولید لباسشویی دست پیدا خواهیم کرد.

قائمی به همکاری شرکت سامسونگ برای ساخت داخل تولیدات اشاره کرد و گفت: متأسفانه سابقه صنعتی کشور از دیدگاه مشتری با ضربه‌هایی همراه شده است که بخشی از این موضوع متوجه صنعتگران است زیرا آنها با تولید کالاهای نا مرغوب این دیدگاه را در میان مشتریان به وجود آورده اند. درحال حاضر ما در صددیم تا این اعتماد را بازسازی کنیم.

وی تصریح کرد: در روند این اعتماد سازی به گونه‌ای پیش می رویم که ساخت داخل قطعات خدشه ای به اعتماد مردم وارد نکند چون اگر دیدگاه مشتریان نسبت به تولید داخل تخریب شود اصلاح آن چندین سال طول می‌کشد.

این تولیدکننده با اعلام اینکه در این شرکت بیش از 17 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است، افزود: این کارخانه در همکاری خود با شرکت سامسونگ به دنبال داخلی سازی محصولات لوزام خانگی است تا در آینده حجم واردات این کالاها را به کشور کاهش دهد. هم اکنون هم قطعات اصلی لباسشویی که دیگ و بدنه است در داخل تولید میشود. قطعات لاستیکی ماشین لباسشویی را هم با نصب ماشین آلات ظرف 4 هفته آینده تولید خواهیم کرد، به نحوی که سیر تکاملی تولید در این کارخانه در حال انجام است.

*قول شرکت سامسونگ به نعمت زاده/8 ماه دیگر درب و بدنه یخچال را داخلی سازی می کنیم

وی در مورد تولید یخچال سامسونگ در کشور هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: دو قطعه کلیدی بدنه و درب در یخچال وجود دارند که ما براساس توافقات خود با شرکت سامسونگ کل تجهیزات بدنه و درب را از آنها خریداری می‌کنیم. البته مطابق تعهدی که به وزیر صنعت داده‌ایم حدود 8 تا 9 ماه آینده درب و بدنه سه مدل از یخچال ها را داخلی سازی خواهیم کرد.

 وی اضافه کرد: برای تحقق این موضوع سرمایه گذاری اولیه برای ماشین آلات را 25 میلیون دلار تعیین کرده ایم. در فاز دوم وسوم هم  10 میلیون دلار سرمایه گذاری می کنیم.

به گفته این تولیدکننده برای افزایش حجم تولید باید قدم به قدم با استفاده از ماشین آلات مجهز فعالیت های لازم را انجام داد.

*دست صنعتگر بسته است، نباید توقع حرکت داشت

قائمی با اشاره به اینکه برای صنعتی شدن کشور باید اقدامات مختلفی از سوی تولیدکنندگان انجام شود، افزود: با عمق سازی تولیدات داخل و ایجاد زیر ساخت‌ها می توانیم در جایگاه ویژه در سطح تولیدات صنعتی در داخل و خارج از کشور قرار بگیریم. البته نا گفته نماند امروز دست های صنعتگران بسته است اما می گویند فعالیت کنید.

وی تصریح کرد: برخی از امور در اختیار تولیدکننده قرار دارد اما بخشی دیگر خارج از اختیار صنعتگران است. به اعتقاد بنده تولیدکنندگان هم برای رشد خود باید با شرکت‌های دارای تکنولوژی همکاری کنند زیرا سرعت تغییر تکنولوژی بسیار بالاست و ما هنوز از این غافله عقب هستیم.

این تولیدکننده اضافه کرد: در آن زمان که مشغول جمع آوری کارخانه و طراحی خطوط تولید بودیم سامسونگی ها برای تأسیس یک خط تولید می گفتند بروید 2 میلیون دلارهزینه کنید و خودتان را به زحمت نیندازید اما ما هدفمان بومی سازی بود و در نهایت چهار خط تولید را با 150 هزار دلار ایجاد کردیم .

قائمی در ادامه این گفت و گو به ارائه توضیحاتی در مورد ایرادات سازمان استاندارد به محصولات تولیدی این شرکت پرداخت و اظهار داشت: برخلاف تمام صحبت ها خط تولید یخچال این کارخانه متوقف نشده است بلکه سازمان استاندارد برای بررسی بیشتر کیفیت محصولات دو نمونه از یخچال ها را پلمپ و برای آزمایش برده است.

قائمی اضافه کرد: درحال حاضر شرکت سامسونگ محصولاتی را تولید می کند که استاندارد آنها بالاتر از تمام کشورها است . اصولاً در دنیا استانداردها توسط شرکت‌های مطرح تعیین می شود و این موضوع همیشه در حال بروز رسانی است حتی کشورها در حال رقابت برای استانداردسازی هم هستند.

وی با تأکید بر اینکه سامسونگ اجازه نمی دهد ما یک کار کوچک را بدون تأییدیه او انجام دهیم، گفت: امروز تجهیزات ما برای تست نه تنها از آنها عقب نیستند بلکه بالاتر هم است. تجهیزات ما جدید بوده و برای ارتقاء آنها سرمایه گذاری بیشتری را انجام خواهیم داد. البته افزایش حجم سرمایه گذاری برای ارزیابی استانداردها سخت است اما به خاطر رعایت استاندار این اقدامات انجام می شود.

این تولیدکننده تصریح کرد: هیچ کالایی از این کارخانه بدون رعایت استانداردها حق خروج ندارد و باید تست‌های متعددی را بگذرانند تا امکان عرضه آنها در سطح بازار به وجود آید. من از منتقدین این گلایه را دارم که اینجا مگر کارگاه زیر پله ای است که این انتقادات را مطرح می کنید بلکه نماینده بزرگترین شرکت الکترونیک دنیا است .


به گفته وی ممکن است در دوره مدیریت گذشته تبادل اطلاعاتی از سوی شرکت با سازمان استاندارد نبوده باشد که همین موضوع موجب بروز برخی ابهامات شده، اما در حال حاضر یک روز در میان کارشناسان شرکت مشغول تبادلات اطلاعات خود را با سازمان استاندارد هستند و مشکلی وجود ندارد.

قائمی اضافه کرد: برخی به جای آنکه از ما به خاطر آوردن سامسونگ به کشور تقدیر کنند که آن را درگیر کار صنعتی کرده‌ایم و دیگر کالای ساخته شده این شرکت وارد کشور نمی شود به بیان انتقادات غیر اصولی می پردازند. 

وی با اشاره به اینکه در این کارخانه حدود 2 هزار و 500 نیروی انسانی مشغول فعالیت هستند، افزود: زیر ساخت هایی که در این کارخانه احداث شده نوعی ارزش افزوده برای کشور دارد . البته ممکن است ایرادای هم باشد که می‌توان کارخانه را در مسیر درست قرار داد.

یک مقام مسئول این شرکت هم به ارائه توضیحاتی در مورد چگونگی عملکرد این کارخانه پرداخت و با بیان اینکه این کارخانه روزانه حدود هزار و 400 ماشین لباسشویی و هزارو 800 یخچال تولید دارد، اظهار داشت:با توجه به تقاضا و فصل فروش این میزان تولید در نوسان است.

وی با بیان اینکه برخی تصور می کردند این کارخانه کلاً بر مدار مونتاژ کالاها فعالیت می کند، تصریح کرد: اگر یک نفر حتی فقط یک سال در صنعت کار کرده باشد چطور می تواند بگوید که گرید یک محصول چهار درجه پایین تر است . فاصله هر گرید بسیار زیاد است و  امکان ندارند یک محصول با این اختلاف گرید وارد بازار شود. ما انقدر به محصولات خود مطمئن هستیم که 123 ماه گارانتی می‌کنیم.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه هنوز جواب سازمان استاندارد نیامده است، گفت: ما از محصول خود مطمئن هستیم و در پایان مشخص خواهد شد که آیا محصولات ما استاندارد را رعایت کرده اند یا خیر .

ارسال نظرات