یک مقام مسئول در بورس گفت: پافشاری بیش از حد دولتمردان بر سر کاهش تورم در اقتصاد نه تنها به خروج از رکود کمکی نمی‌کند، بلکه انجماد نقدینگی در بانکها به خاطر سود ترجیحی به تداوم بی رونقی فضای کسب و کار می‌انجامد.
کد خبر: ۸۵۷۱۰۸۲
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، کیوان شیخی رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: تکیه صرف بر کاهش بی مهابای تورم اسمی و برشمردن آن به عنوان یکی از افتخارات دولت بدون توجه به رکود سنگین در فضای کسب و کار، نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند، بلکه به افزایش بی اعتمادی در فضای سرمایه گذاری می‌انجامد.

* بازده تولید ۱۶ درصد

وی افزود: بازده تولید در ایران به طور متوسط 16 الی 17 درصد درآمد فروش بوده و این در حالی است که سرمایه گذار پس از گذشت دو سال به سود می رسد. در چنین شرایطی تاکید و پافشاری بر سر کاهش نرخ تورم اسمی و نگاه تک بعدی در فرایند کاهش آن از نقطه‌ای نه تنها کمکی به اقتصاد و بازار سرمایه نمی‌کند، بلکه به دامنه دار شدن رکود در کسب وکار می انجامد.

این مقام مسئول بر این باور است که هم اکنون اغلب آنچه که قرار بوده در تولید و صنعت سرمایه گذاری شود، هم اکنون از سوی صاحبان نقدینگی در بانک‌ها و موسسات اعتباری با هدف کسب سود بدون ریسک با نرخ های ترجیحی سرازیر شده است. در چنین اوضاعی تنبلی و سود و ربا محور جایگزین کار و تلاش و سرمایه گذاری و یا سهامداری می‌شود.

شیخی با بیان اینکه دولت نگران وقوع بحران ورشکستگی بانک‌ها در صورت کاهش نرخ سود است، افزود: دولت می‌داند که عمده نقدینگی جامعه در حساب های بانکی منجمد شده و آنچه که به تداوم بی سر و سامانی در شبکه بانکی انجامیده، اعطای نرخ سود ترجیحی در برخی بانک ها و  موسسات اعتباری است که مبنای تامین آن موهوم است.

وی گفت: این نگرانی وجود دارد که در صورت کاهش نرخ سود بانکی و به تبع آن گرایش مردم برای خروج نقدینگی خود از حساب های بانکی به یکباره بحران ورشکستگی بانک ها سر بیرون آورد.

شیخی ادامه داد: به نظر می رسد دولت همچنان در انتظار نتیجه توافق برجام هسته ای مانده تا حضور سرمایه گذار خارجی تا حد ملموس تری احساس شود. در حال حاضر هیچ تضمینی مبنی بر اینکه سرمایه پس از اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم ها به سمت تولید گرایش یابد، وجود نداشته و به احتمال زیاد دوباره بازار ارز و سکه دچار نوسان خواهد شد.

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس با بیان اینکه هیچ چاره‌ای به جز هدایت نقدینگی جامعه به سمت بازار سرمایه وجود ندارد، گفت: افزایش یا کاهش قیمت سهام هیچ تاثیری بر تورم و سطح عمومی قیمت ها نداشته و ریسکی را برای ارزش پول ملی رفم نخواهد زد. در عین حال بازار سرمایه بهترین مرجع برای تامین مالی ارزان قیمت بنگاهها در دوره های زمانی بلند مدت است.

شیخی بر لزوم به روز رسانی سیاست های کلان اقتصادی دولت تاکید کرد و افزود: همان طور که رهبری در دیدار اخیر خود با دولتمردان تاکید کردند، باید مراقب زنگ خطرها بود و باید از اینجا به بعد به فکر ایجاد رونق اقتصادی باشند.

وی افزود: در حال حاضر قدرت نقدینگی در طرف تقاضا به شدت تضعیف شده و در حساب های بانکی با هدف کسب اختلاف سود با تورم منجمد شده است که نتیجه آن بی رونقی بازارها از جمله بازار سرمایه و تداوم رکود در فضای کسب و کار می‌شود.

منبع: مشرق
ارسال نظرات