مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری خبرداد
نخستین اجلاس کارشناسی تاسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی بین ایران، افغانستان و هندوستان با عنوان کریدور چابهار در حال برگزاری است تا پس از مباحث کارشناسی این موافقت‌نامه به امضای روسای جمهور یا وزرای ۳ کشور برسد.
کد خبر: ۸۵۷۱۶۵۹
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین اجلاس کارشناسی تأسیس کریدور حمل و نقل بین‌المللی و ترانزیتی بین جمهوری اسلامی ایران، افغانستان و هندوستان با موضوع کریدور چابهار، از روز گذشته تا امروز با حضور نمایندگان و مدیران 3 کشور در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران در حال برگزاری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری در این‌باره می‌گوید: این اجلاس از روز گذشته با مشارکت کارشناسان و مدیران وزارتخانه‌های راه و امور خارجه 3 کشور در تهران شروع به کار کرد.

بنا به گفته محمدجواد عطرچیان هدف از موافقت‌نامه کریدور چابهار توسعه تجارت و حمل و نقل بین 3 کشور است.

وی ادامه داد: در صدد نهایی کردن مفاد این موافقتنامه هستیم تا روسای جمهور سه کشور یا وزرا در آینده نزدیک این موافقت‌نامه را امضا کنند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری بیان کرد: موافقت‌نامه کریدور چابهار تاثیر به سزایی در توسعه اقتصادی و اجتماعی سیستان و بلوچستان، اشتغالزایی در این استان و ایجاد ارزش افزوده و درآمد در منطقه اقتصادی چابهار دارد.

عطرچیان افزود: با امضای این موافقت‌نامه مسیر ترانزیتی جدیدی که بازگشایی می‌شود، به تسهیل جابجایی کالاهای هندوستان و افغانستان از طریق ایران و بندر چابهار می‌انجامد.

وی با اشاره به اعمال تخفیف در حمل دریایی و جاده‌ای کالا از منطقه آزاد چابهار بیان کرد: امیدواریم با امضای این موافقت‌نامه مناسبات حمل و نقلی دو کشور توسعه یابد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری بیان کرد: موافقت‌نامه کریدور چابهار که بین 3 کشور ایران، هندوستان و افغانستان به امضاء خواهد رسید، نه تنها ابعاد حمل و نقلی و تجاری بین 3 کشور دارد، بلکه به توسعه و همگرایی منطقه‌ای می‌انجامد.

وی اظهارداشت: 3 کشور ایران، هندوستان و افغانستان دارای سوابق تاریخی برجسته‌ای هستند و از گذشته تعاملات سیاسی و اقتصادی مناسبی دارند.

وی تاکید کرد: امضای این موافقت‌نامه نقطه عطفی در تجارت منطقه و افزایش روابط دوستانه و برادرانه 3 کشور دارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری اظهار امیدواری کرد، با نهایی شدن این سند زمینه‌های همکاری منطقه‌ای بیش از گذشته افزایش یابد.

وی بیان کرد: هر 3 کشور مکلف شده‌اند تاسیسات زیربنایی خود و زیرساختهای حمل و نقلی خود را در این موضوع توسعه دهند.

وی بیان کرد: با امضای این موافقت‌نامه و ایجاد کوریدور چابهار شاهد انتقال حمل کالاهای افغانستان و هندوستان از بندر شهید رجایی به بندر چابهار و فعال شدن هرچه بیشتر این بندر خواهیم بود.

ارسال نظرات