دولت آمریکا که بر اساس توافق هسته ای باید تحریم ها از جمله تحریم های بانکی را علیه ایران بردارد اقدام به پیگرد دوباره بانک استاندارد چارتر به اتهام نقض تحریم ایران کرده که به عقیده کارشناسان این اقدام بانک های غربی را برای بازگشت به ایران می ترساند.
کد خبر: ۸۵۷۱۸۵۹
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاریبسیج، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی نوشت: کارشناسان هشدار می دهند که تحقیقات جدید آمریکا در مورد نقض احتمالی تحریم ها توسط بانک استاندارد چارتر، بانک های غربی را برای بازگشت به ایران می ترساند و این مغایر با اقدامات دولت اوباما جهت عادی سازی روابط تجاری با تهران است.

استاندارد چارتر انگلیس به تازگی متهم شده است مدتی طولانی پس از توافق با دولت آمریکا در سال 2007 برای قطع همکاری با ایران و بیش از یک سال پس از اینکه موافقت کرد مبلغ 667 میلیون دلار بابت نقض تحریم های ایران به آمریکا بپردازد، همچنان به همکاری تجاری با ایران ادامه داده است.

مستنداتی که از سوی فایننشال تایمز مورد اشاره قرار گرفته نشان می دهد که این بانک در سال 2009 به شکلی فعالانه به دنبال مشتریان ایرانی و از جمله شرکت ملی نفت ایران که تحت تحریم قرار داشته، بوده است.

این ادعاها، احتمالا جریمه مجدد استاندارد چارتر از سوی دولت آمریکا و احتمال محروم شدن این بانک از انجام تراکنش های دلاری را افزایش داده است. چنین محرومیتی برای یک بانک بین المللی در حد و اندازه های استاندارد چارتر فاجعه بار خواهد بود.

استاندارد چارتر اعلام کرده که در حال همکاری با ماموران تحقیق آمریکا در مورد نقض احتمالی تحریم های ایران است و گفته که تعدادی تعهدات قدیمی در ایران داشته که انجام آنها به منزله نقض تصمیم سال 2007 این بانک برای قطع همکاری با ایران نبوده است.

راس دنتون، کارشناس مسائل تحریم در موسسه حقوقی بیکر اند مکنزی گفت بانک های آمریکایی و اروپایی ممکن است در نتیجه این رویکرد تهاجمی دولت آمریکا، از انجام هرگونه همکاری با ایران خودداری کنند. دولت آمریکا سال گذشته بانک فرانسوی بی ان پی پاریباس را به اتهام نقض تحریم های ایران 8.9 میلیارد دلار جریمه کرد.

کارشناسان معتقدند، این نگرانی در بین بانک های غربی در مورد همکاری با ایران موجب بی ثمر کردن کاهش تحریم ها علیه ایران خواهد شد که غرب در توافق هسته ای موظف به آن شده است.

دنتون افزود: «من هیچ بانک غربی ای را نمی بینم که خواهان همکاری با ایران برای مدتی طولانی باشد. بنابراین اگر شرکت ها بخواهند در این کشور کار کنند، باید این کار را به یورو و از طریق بانک های روسی، چینی یا هندی انجام دهند. این کار دشوار و زمان بر خواهد بود.»

ارسال نظرات