رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: برپایی بیمارستان صحرایی سبب ارتقای شاخص سلامت و محرومیت‌زدایی در مناطق محروم می‌شود، همچنین مشارکت نیروهای بومی در برپایی بیمارستان صحرایی عاملی است که دیگر نیاز به کمک از سیستم خارجی احساس نشود و هدف اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۲۰۷۷
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مرتضی هاشم‌زاده، پیرامون برپایی دومین بیمارستان صحرایی در استان چهارمحال‌ و بختیاری اظهار داشت: با توجه به این‌که کشور ما حادثه‌خیز است، ما باید همیشه از آمادگی لازم برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به مردم برخوردار باشیم در حقیقت وظیفه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نحوی با مسائل بحران مرتبط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تصریح کرد: ما توانستیم تحول و تغییراتی در سیستم استقرار و خدمات بیمارستان صحرایی ایجاد کنیم تا خدمات چابک و سریعتری را با کیفیتی بالا به مردم ارائه دهیم.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر از سازه‌های سبک و قابل حمل برای بیمارستان صحرایی استفاده می‌کنیم و بدین طریق سیستم بیمارستان صحرایی را چابک کرده‌ایم، در حالی‌که در گذشته سازه بیمارستان صحرایی بزرگ و سنگین بود و در بحث جابجایی با مشکلات و سختی‌هایی روبه‌رو بودیم.

هاشم‌زاده، ادامه داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده می‌خواهیم سیستم بیمارستان صحرایی را در استان چهارمحال‌بختیاری تمرکززدایی کنیم بدین معنا که برای تمام شهرستان‌های استان یک بیمارستان صحرایی طراحی و آماده شود تا در صورت بروز هر حادثه‌ای  امدادرسانی به مناطق به سرعت انجام پذیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درباره برپایی سه بیمارستان صحرایی در این استان اذعان داشت: در سال جاری برگزاری سه بیمارستان صحرایی را مدنظر داشتیم که اولین بیمارستان صحرایی در منطقه  لردگان برپا شد و دومین بیمارستان صحرایی از 29 شهریور ماه تا یکم مهر در روستای قراب منطقه اردل در حال برگزاری است و سومین بیمارستان صحرایی نیز در 18 مهر ماه به مدت سه روز در یکی از روستاهای شهرستان کوهرنگ برگزار خواهد شد.

بالابردن سطح آمادگی تیم‌های امدادرسان در شرایط بحرانی
وی درباره اهداف برپایی بیمارستان‌های صحرایی گفت: هدف از برگزاری بیمارستان‌های صحرایی در درجه نخست ایجاد آمادگی و امدادرسانی سریع در تیم‌های مرتبط با پیشگیری، بهداشت و درمان است، تا در زمان وقوع حادثه و بحران از آمادگی لازم برخوردار باشند.
هاشم‌زاده، در ادامه با اشاره به خدمات رایگان در بیمارستان صحرایی اذعان داشت: هدف دیگری که در بحث بیمارستان صحرایی مدنظر قرار دارد، ارائه خدمات رایگان درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی به ساکنین مناطقی است که از نظر مالی و دسترسی به خدمات بهداشت و درمان در فقر و محرومیت هستند.

وی پیرامون نوع خدماتی که در این بیمارستان صحرایی ارائه می‌شود، گفت: در این بیمارستان صحرایی در رشته‌های جراحی، اطفال، زنان و زایمان، خون، اورولوژی، داروخانه و ... به حدود 2000 نفر در روز خدمات بهداشتی و درمانی داده می‌شود.

ارتقای شاخص سلامت و محرومیت‌زدایی
وی درباره همکاری نیروها و گروه‌های فعال در برپایی بیمارستان صحرایی بیان کرد: در برپایی بیمارستان صحرایی از پتانسیل شبکه‌های بهداشت، درمان و بسیج جامعه پزشکی شهرستان‌ها استفاده می‌کنیم همچنین شاهد مشارکت مردمی و حضور پایگاه‌های مقاومت بسیج، نیروهای جهادی، دانشجویی هستیم.

هاشم‌زاده، برگزاری بیمارستان‌های صحرایی را سبب ارتقای شاخص‌های سلامت در مناطق محروم و ارتقای فرهنگ جهادی در پزشکان دانست.

وی، از فراهم کردن بستری مناسب به منظور برپایی این بیمارستان صحرایی توسط سپاه قمربنی‌هاشم(ع)، بسیج جامعه پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال‌ و بختیاری یاد کرد و همکاری بین‌بخشی را رمز موفقیت در ارائه خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی به محرومین و نیازمندان دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان چهارمحال‌ و بختیاری در پاسخ به این‌که آیا بیمارستان صحرایی اهداف اقتصاد مقاومتی را به همراه دارد، گفت: در بیمارستان‌ صحرایی اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می‌کند، مشارکت نیروهای بومی در پاسخ به نیازهای درمانی منطقه سبب می‌شود که نیازی به گروه و سیستم خارجی وجود نداشته باشد که این همان هدفی است که در بحث اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

هاشم‌زاده خاطرنشان کرد: در بیمارستان صحرایی تمامی خدمات درمانی توسط پزشکان داوطلب انجام می‌شود که مبلغی را دریافت نمی‌کنند و سایر هزینه‌های بیمارستان توسط دانشگاه و بسیج جامعه پزشکی تأمین می‌شود.

ارسال نظرات