در گزارشی به ماجرای یک سودجویی بزرگ توسط بزرگترین خودروساز کشور پرداخت، ماجرای سوجویی ایران خودرو از انصراف دهندگان خرید خودرو چیست؟
کد خبر: ۸۵۷۲۴۱۰
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید اگر امروز یک نظر سنجی در میان آحاد جامعه به انجام برسد و از آنها سوال شود که گلایه آمیزترین بنگاه اقتصادی که با آن سر و کار داشته اید، چه بنگاهی بوده است؟ اکثریت مردم بدون مکث نام دو غول بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا را به زبان بیاورند. در ماههای اخیر اوج نارضایتی مردم از خودروسازان داخلی در کمپین "خریدخودروی صفر ممنوع" به وضوح قابل مشاهده بود. بیشترین نقطه انتقادات مردمی هم نسبت به این دو خودروساز بزرگ کشور، کیفیت خودروها و نوع خدمات پس از فروشی است که به مردم ارائه می دهند. اما نوع تعاملات آنها با مشتریانشان هم از مسائلی است که در چند سال اخیر بدجوری "داد" خریداران خودروی داخلی را درآورده است. در این میان وضعیت خریداران خودروهای گروه خودروسازی ایران خودرو کمی بدتر از سایپاست. ماجرا از این قرار است که ایران خودرو با سو استفاده از سرمایه های مشتریانش و بدون توجه به مفاد قراردادی که با آنها امضا می کند، سود کلانی را از مبالغ اولیه ای که مشتریان ایران خودرو به این گروه خودروسازی می پردازد، به جیب می زند. وقتی جزئیات ماجرا را بررسی می کنیم به ابعاد وسیع تری از ظلمی که ایران خودرو به مشتریانش روا می دارد، پی می بریم.

ماجرای سوجویی ایران خودرو از انصراف دهندگان از خرید خودرو چیست؟

بنا به این گزارش، در حال حاضر اگر شخصی بخواهد یکی از محصولات این گروه خودروسازی را خریداری کند مثلا صاحب یک خودروی پژو پارس و یا سمند شود، ابتدا باید چیزی در حدود 19 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت به ایران خودرو بپردازد و قراردادی را با این شرکت خودروسازی منعقد کند، که طی آن چند ماه بعد خودروی خود را دریافت می کند. اگر در موعد مقرر این خودرو را دریافت نکرد، ایران خودرو باید 18 درصد سود به وی بدهد و اگر خودش زودتر انصراف داد، این گروه خودروسازی باید علاوه بر 19 میلیون تومانی که مشتری در روز اول پرداخت کرده بود، 16 درصد را نیز به عنوان سود به وی بپردازد.

اما این روزها ایران خودرو به دلیل مشکلات مالی و کسب سود بیشتر زیر بار مفاد قراردادی که با مشتری خود امضا کرده است، نمی روند و با لحنی طلبکارانه مشتریان خود را سرگردان و درمانده کرده است.

در یکی از این موارد، یکی از مشتریان ایران خودرو به گفت: من اردیبهشت ماه قراردادی را با ایران خودرو برای خرید یک خودروی پژو پارس امضا کردم و 19 میلیون تومان هم به حساب این گروه خودروسازی ریختم، سپس مرداد ماه از قرارداد خود با این گروه خودروسازی به دلیل کیفیت پایین خودروهای این خودروسازی پشیمان شدم و تصمیم به فسخ قرارداد گرفتم.

وی افزود: طبق قرارداد، این گروه خودروسازی باید 15 روز بعد از فسخ قرارداد اصل پول و 16 درصد سود بلوکه شدن آن را به من پرداخت می کرد، اما نه تنها این بند از قرار داد را اجرا نمی کند، بلکه تازه بعد از 25 روز حواله ای برای دریافت پول از بانک صادرات به مشتریان خود می دهد.

این خریدار خودرو ادامه داد: هنگام دریافت حواله از برخی از مشتریان رسیدگرفته می شود که پول خود را تمام و کمال دریافت کرده اند،  ولی خوشبختانه از من چنین رسیدی گرفته نشد. در حال حاضر وقتی به شعب بانک صادرات مراجعه می کنیم، حساب ایران خودرو در بانک صادرات خالی است و دست ما برای گرفتن حتی اصل پولمان هم به جایی نمی رسد، چه برسد به سود آن!

 

بررسی ها حاکی از این است که گروه خودروسازی ایران خودرو به شدت با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند و تنها دقایقی از روز، حساب آنها پر می شود، بنابراین مشتریان از صبح در شعب بانک صادرات سرگردان هستند تا پول خود را دریافت کنند و بعضی اوقات ساعت خاصی هم به آنها اعلام می شود، اما حجم زیادی مشتریانی که برای دریافت پول خود به بانک آمده اند، باعث می شود که حساب ایران خودرو در بانک صادرات برای چند دقیقه پر، و سپس خالی شود، بنابراین اکثر مشتریان ایران خودرو دست خالی از شعب بانکها خارج می شوند و اعتراض آنها به این مسئله هم به جایی نمی رسد. البته در این میان برخی از مشتریان از طریق ارتباطی که با کارمندان بانک صادرات برقرار می کنند در همان دقایق اولیه به پول خود می رسند ولی چون پولی که به حساب ایران خودرو می آید بسیار اندک است، اگر کسی در بانک صادرات اصطلاحا آشنا نداشته باشد، احتمالا هیچگاه به پول خود نمی رسد.

به نظر می رسد ایران خودرو از طریق باقی ماندن پول مردم در حسابهای خود سود کلانی را به جیب می زند و بدون شک برنده این معامله این گروه خودروسازی است که با آزار و اذیت مشتریان خود، به دنبال حل مشکلات مالیش است.

ایران خودرو این روزها بدترین روزهای تاریخ فعالیت خود را تجربه می کند و با طرحهای گوناگون مانند طرح از عید تا عید و طرح طلایی به دنبال فروش خودروهای خود و با سو استفاده از سود پول مشتریانش طی خرید خودرو است. باید منتظر ماند و دید روند حرکتی خودروسازان به ویژه ایران خودرو، در بین مردم تا کجا پیش می رود و مسئولان این گروه خودروسازی تا کی به سکوت خود در این زمینه ادامه می دهند!

ارسال نظرات