یک محقق و کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه برای خروج از باتلاق اعتیاد و مواد مخدر باید به عنوان یک موضوع چند وجهی به آن پرداخته شود، گفت: تقویت مسائل اعتقادی، اخلاقی و سبک زندگی سبب پیشگیری از اعتیاد می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۲۴۸۵
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، حجت الاسلام علی سرلک  اظهار داشت: پدیده اعتیاد یک موضوع چند وجهی است که محصول علت خاص نیست بلکه معلول علل مختلف مرئی و نامرئی است و بخشی از آن به مسائل نگرشی، اعتقادی، اخلاقی و سبک زندگی باز می‌گردد. کسی که از درون آرامش ندارد سعی مي‌كند از محیط بیرون با مسائلی همچون مواد مخدرخلاء خود را پر سازد. در حقيقت کسی که آرامش درونی را تجربه نمی‌کند به سمت مواد مخدر گرایش می‌یابد.

وی افزود: کمبود شادی و فرصت تفریح درست فرد را به سمت مواد مخدر سوق می‌دهد که عدم رسیدن به شادی درست نیز عوامل مختلفی دارد. شادی استاندارد، بهنگام و متاثر از ارزش‌ها را به انداره کافی در جامعه نداریم و این سبب شده برخی از جوانان برای کسب شادی به صورت موقت به مواد مخدر و روانگردان روی ‌آورند.

این محقق و کارشناس مذهبی فقر فرهنگی و کم اطلاعی از عواقب مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی از دیگر علل اعتیاد برشمرد و ادامه داد: مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها جایگاه تخیلی به فرد داده و به او نیرو می‌دهد. نیرویی کاذب که عواقب جبران ناپذیر فردی و اجتماعی به همراه دارد. باید اطلاع رسانی‌ها در مورد عواقب و خطرات مصرف مواد مخدر به روزرسانی و تقویت شود.

حجت الاسلام سرلک عنوان داشت: کنجکاوی، خودسنجی و خودرقابتی تخیلی از دیگر علل گرایش به مواد مخدر است. فرد می‌پندارد که که به راحتی با مصرف یک یا چند بار مواد مخدر می‌تواند خود را از اعتیاد رها کند در حالی که مصرف مواد فرد را به باتلاقی انداخته که حتی با مصرف تفننی نیز انسان توان بیرون آمدن از آن را ندارد.

وی به مافیای مواد مخدر و سود و تجارت ناشی از قاچاق آن اشاره کرد و بیان داشت: سود فراوان، پیشبرد اهداف سیاسی و امنیتی در جهان، پشت موتور پرحرکت مواد قرار گرفته است و بسیاری از سرمایه‌داران سودای پول با تولید، توزیع و جابجایی مواد به امتیاز بزرگ اقتصادی در جهان دست می‌یابند. از طرفی همسایگی ایران با بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر و در مسیر ترانزیت قرار گرفتن برای انتقال مواد به اروپا سبب شده سرزمین ما مستعد برای دست یابی به مواد مخدر شود.

این محقق و کارشناس مذهبی با بیان اینکه سرخوردگی اجتماعی، تنش اجتماعی، شکست‌های عشقی از دیگر عواملی است که فرد را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد، گفت: مبارزه با مواد مخدر غیر از برخورد جامع و همگانی جواب نمی‌دهد و نمی‌توان با تلاش یک بخش از جامعه انتظار مبارزه جامع و مناسب داشت.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به اینکه بخش درمان با تعریف معتاد به عنوان مریض و بیمار، ورود بخش روانشناسی در حوزه معرفت و اندیشه و برخورد قاطع و محکم قضایی و انتظامی نمونه‌هایی از همکاری دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است، افزود: برخورد با قاچاقچی برخورد با مفسد فی الارض است و با نوع برخورد با معتاد متفاوت است. باید به این مساله توجه داشت و به صورت محکم با سرشبکه باندها و قاچاقچیان مبارزه داشت.

وی با تاکید بر اینکه برای خروج از باتلاق اعتیاد و مواد مخدر باید به عنوان یک موضوع چند وجهی به آن پرداخت، تصریح کرد: مراکز آموزشی، مساجد، پادگان‌ها و سربازخانه‌ها همچنین سایر محل‌هایی که مکان تجمعات انسانی است نقش مهمی در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد دارند. که لازم است به وظیفه مضاعف خود در این مساله واقف باشند.

حجت الاسلام سرلک با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر به صورت منظم و با تقسیم مسئولیت‌ها یک وظیفه است، افزود: خدارا شکر که وزیر کشور موضوع اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را مطرح کرده است و نسبت به این مساله اهتمام دارد. کشور ما شهدای زیادی را تقدیم راه مبارزه با مواد مخدر کرده است و افراد زیادی نیز در این حوزه جانباز شده اند ولی متاسفانه آمار معتادین موید کوتاهی برخی در این زمینه است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ائمه جمعه، هنرمندان و همه افراد صاحب نظر باید اتاق فکر تشکیل داده و با تعیین نقش‌ها در حوزه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر حرکت ملی و جهادی انجام دهند.
ارسال نظرات