خبرهای داغ:
نهم ذیحجه را روز عَرَفه گویند این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است
کد خبر: ۸۵۷۲۵۷۲
|
۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین،عبادات و دعا رشته اتصال انسان با مبدأ هستی و قدرت لایزال الهی هستند؛ از این رو لذا نمی توان گفت که دعا و عبادات، مخصوص ایّام خاص می باشند؛ اما زمانهایی وجود دارد که فرصت ویژه ای برای ارتباط با خداوند از طریق دعا و راز و نیاز است؛ چرا که رحمت خاص خداوند در آنها از مبدأ اعلی به سوی بندگان سرازیر می گردد و بنده باید تلاش کند خود را در معرض دریافت آن عنایات و رحمتهای ویژه الهی قرار دهد، یکی از این روزها، نهم ذیحجّه یعنی روز عرفه است.

 نهم ذیحجه را روز عَرَفه گویند این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را بسوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است، دعای امام حسین در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده میشود.عید قربان پس از روز عرفه قرار دارد.

در باره نامگذاری این روز به عرفه در برخی روایات آمدهاست:

جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم میآموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟»و او پاسخ داد «آری»، لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است.

روايت است كه امام سجاد علیه السلام در روز عرفه صدای سائلي را شنيد كه از مردم سئوال می كرد، حضرت به او فرمود:«واي بر تو! آيا در مثل چنين روزي از غير خدا سئوال مي‌كني و حال آنكه در اين روز براي بچه‌هایي كه در شكم مادرانند، اميد سعادت و خوشبختي مي‌رود

فضیلت شب عرفه

درباره شب عرفه روايت شده است كه دعاي خیر در آن مستجاب و كسي كه در آن به فرمانبرداري خداوند مشغول باشد، پاداش صدو هفتاد سال عبادت را خدای متعال به او عطا فرمایدزیارت امام حسين علیه السلام در اين شب مستحباست در روز عرفه رفتن به عرفات و يا کربلا، بهترين مكانها براي  استجابت دعا مي‌باشد اهميت دعا در اين روز به اندازه‌اي است كه روزه اين روز را براي كسي كه روزه باعث ضعف او هنگام دعا شود، ممنوع كرده‌اند پاداش زيارت امام حسين علیه السلام در روز عرفه به اندازه‌اي است كه از امام صادق علیه السلام روايت شده:«خداوند متعال قبل از اهل عرفات براي زائرين قبر حسيني جلوه كرده، نيازهاي آنان را برآورده، گناهانشان را بخشيده و آنان را به خواسته‌هایشان مي‌رساند.


اعمال شب وروز عرفه

از ليالي متبركه و شب مناجات با قاضي الحاجات،شب عرفه است. كسي كه آن شب را با عبادت به سر آورد،اجر صد و هفتاد سال عبادت داشته و شب زيارتي امام حسين علیه السلام است كه مقابل هزار حج و هزارعمره و هزارجهاد می باشد و اگر كسي توفيق يابد كه در اين روز در تحت قبه مقدسه آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسي كه در عرفات باشد، نخواهد بود.

 

1003/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها