خبرهای داغ:
نگاهی به یادمان های دفاع مقدس استان کرمانشاه؛

از دوکوهه غرب کشور تا بیمارستانی که با خون شهدا رنگین شد

یادمان های دفاع مقدس در استان کرمانشاه اسناد ماندگار از دلاوری ها و فداکاری های ملت ایران در دوران هشت سال دفاع مقدس هستند.
کد خبر: ۸۵۷۳۲۱۸
|
۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه به نقل از بازی دراز، یادمان دوران هشت سال دفاع مقدس در مناطق مختلف شهرستان سرپل ذهاب که راوی و گواه دلاوری های رزمندگان در سال های دفاع مقدس است می تواند روزهای رزم را برای همگان ترسیم کند و از این روست که در تمام ایام سال عاشقانی از سراسر کشور برای دیدن آن ها به سرپل ذهاب سفر می کنند.

 

یادمان بازی دراز از جمله یادمان های درجه یک از لحاظ ارتفاعات مهم و راهبردی در منطقه است که در جنوب غربی سرپل ذهاب قرار دارد و به علت مشرف بودن آن بر شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین و نفت شهر در داخل خاک ایران و شهرهای نفت خانه و خانقین در داخل خاک عراق از دید خوبی بر این مناطق برخوردار است.

 

ارتش عراق در 15 مهر ماه سال 59 این ارتفاعات را بدون درگیری اشغال و سپس جاده ای به طول شش کیلومتر روی آن احداث و آسفالت کرد تا بر مناطقی وسیعی از میدان های نبرد اشراف کامل داشته باشد.

 

 

برای آزادسازی ارتفاعات بازی دراز عملیاتی از سوی رزمندگان در عاشورای سال 59 انجام شد که موفقیتی در پی نداشت و پس از آن نیروهای سپاه پاسداران طی دو ماه شناسایی عملیات دیگری را طراحی کردند که با اجرای آن در دوم اردیبهشت ماه سال 60 بخش مهمی از این ارتفاعات از جمله قله های هزار، هزار و 50 و هزار و 100 متری منطقه گچی آزاد شد.

 

پادگان ابوذر یا دوکوهه غرب 

 

 پادگان ابوذر را دوکوهه غرب می خواندند.   این پادگان که در 20 کیلومتری جنوب شرقی شهر سرپل ذهاب قرار دارد مقر تیپ سه ابوذر از لشکر 81 زرهی کرمانشاه بوده است.

 

 

پادگان ابوذر که مرکز تجمع نیرو و پشتیبانی یگان های خودرویی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بود بارها هدف بمباران و موشک باران ارتش عراق قرار گرفت.

 

بمباران رزمندگان مستقر در این پادگان در روزهای ششم و 18 اسفند ماه سال 63 از سوی نیروی هوایی رژیم بعث عراق که آماده اجرای عملیاتی در جنوب سومار بودند نشانه دیگری از تاریخ سراسر مظلومیت رزمندگان اسلام بود. 

 

این عملیات قرار بود همزمان با عملیات بدر در جنوب کشور انجام شود که به دلایلی منتفی شد و در روزهای اول جنگ تحمیلی خلبان شهید علی اکبر شیرودی و شهید پاسدار وصالی پس از دلاورمردی ها و رشادت های فراوان از تخلیه و سقوط این پادگان جلوگیری کردند.

 

هم اکنون تعدادی از ساختمان های این پادگان به حالت دست نخورده باقی مانده که یکی از نقاط مورد بازدید کاروان های راهیان نور است.

 

بقعه احمدابن اسحاق

 

بقعه احمد ابن اسحاق (ره) در مرکز شهر سرپل ذهاب در دوران دفاع مقدس کانون تجمع رزمندگان و محل برگزاری نماز جماعت و دعاهای رزمندگان بود.

 

 

این محل مهمترین مرکز از لحاظ خدمات رسانی به زائران و راهیان نور است که از یاران چهارم امام همام و به ویژه امام حسن عسگری (ع) بود که در جوار این بارگاه ملکوتی نیز عده ای از فرماندهان شهید و شهدای گمنام به خاک سپرده شده اند.

 

یادمان شهید شیرودی 

 

یادمان شهید شیرودی یادآور نبرد حماسی رزمندگان در این منطقه است که در روستای زرین جوب در 10 کیلومتری شمال غربی شهرستان سرپل ذهاب قرار دارد که محل شهادت علی اکبر شیرودی یکی از خلبانان دلاور هوانیروز است.

 

 

شهید شیرودی در دوران قبل از انقلاب کار پخش اعلامیه های امام خمینی (ره) را در کرمانشاه برعهده داشت و در آستانه پیروزی انقلاب همراه با حجت الاسلام آل طاهر مسئولیت حفاظت از کرمانشاه به وِیژه رادیو و تلویزیون و ادارات مهم دولتی را بر عهده گرفت. 

 

این شهید والامقام در غائله کردستان داوطلبانه به این منطقه شتافت و در مقابل گروه های ضد انقلاب به مبارزه پرداخت که در همین دوره و در سن 24 سالگی بعنوان فرمانده خلبانان هوانیروز نیز انتخاب شد.

 

شهید شیرودی در حماسه پاوه نیز نقش تعیین کننده ای در آزادسازی این شهر ایفا کرد و به دلیل لیاقت و شجاعت ظرف هفت ماه از درجه ستوانیاری به درجه سروانی ارتقا درجه یافت.

 

آخرین عملیات پروازی خلبان شیرودی در بازی دراز صورت گرفت که در هشتم اردیبهشت ماه سال 1360 در حالی که مشغول دفاع از منطقه بود در اثر اصابت گلوله تانک به بالگرد حامل وی به شهادت رسید و پیکر مطهرشان در زادگاهش شهر تنکابن مازندران به خاک سپرده شد.

 

یادمان ارتفاعات قراویز 

 

 یکی دیگر از یادمان های این شهرستان ارتفاعات قراویز است که پس از عقب راندن دشمن از سرپل ذهاب نیروهای عراقی در این ارتفاعات مستقر شدند. 

 

 

12 روز پس از استقرار دشمن روی ارتفاعات قراویز تعدادی از نیروهای سپاه به فرماندهی برادر اصغر وصالی به دشمن یورش بردند و بخشی از ارتفاعات قراویز که بعدها به تپه مجاهد معروف شد آزاد گردید.

 

 

 

یادمان های دفاع مقدس در گیلانغرب

 

به گزارش  شبکه اطلاع رسانی مرصاد به نقل از خبرنگار مطلع الفجر، یادمان دفاع مقدس گیلانغرب در غرب جاده گیلان غرب – سرپل ذهاب و در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر گیلانغرب واقع است.

 

 این یادمان که به صورت یک سری سنگرها و کانال های حفظ و بازسازی شده می باشد در کنار روستای آوزین در غرب گورسفید قرار دارد و پرچم ها و کانال های متعدد آن یادآور دوران دفاع مقدس است. در نزدیکی این یادمان مزار یکی از شهدای گیلان غرب به نام شهید خوش روان نیز قرار دارد.

 

 

 

یادمان در کنار یک روستا و در نزدیکی جاده اصلی گیلان غرب به سرپل ذهاب بوده و کل مسیر دسترسی آن آسفالته است.

 

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گیلان غرب در گفتگو با مطلع الفجر در خصوص این یادمان گفت: این یادمان که در ابروی اوزین ساخته شده است از سالهای گذشته با تلاشها و همت سپاه ناحیه گیلان غرب و اردویی و گردشگری راهیان نور سپاه حضرت نبی اکرم (ص) توانسته خود را در حد یادمانهای مطرح نشان دهد اما برای توسعه و پیدا کردن جایگاه واقعی، این یادمان نیازمند توجه بیشتر متولیان امر است .

 سرهنگ پاسدار معصومعلی محمدی اظهار داشت: در سال گذشته این یادمان شهدای مطلع الفجر  میزبان 45 هزار نفر از عاشقان راهیان نور از اقصی نقاط میهن اسلامیمان بود  و حال در سال جاری نیز با فضا سازی شایسته و مهیا بودن محیط معنوی تاکنون 16 هزار نفر از این منطقه عملیاتی بازدید کرده اند.

 

وی تصریح کرد: عملیات مطلع الفجر در 20 آذر سال 60  با رمز مبارک یا مهدی (عج)  در این منطقه  اجرا شد که مقاومت در این جبهه و عملیات در آن 17 روز به طول انجامید که طی این عملیات غرورآفرین هزاران عراقی  کشته زخمی و اسیر شدند.

 

 

 

یادمان شهدای مطلع الفجر گیلان غرب در غرب کشور به لحاظ حالت خاص و استراتژی آن که کانون مقاومت در دل جبهه تهاجمی دشمن بوده است  و رزمندگان غیرتمند  و سرداران مطرحی در این جایگاه به مقام شامخ شهادت نایل شده اند جا دارد با توسعه بیشتر بستری برای انتقال فرهنگ جهاد و شهادت به نسلهای جوان و جنگ ندیده  فراهم شود.

 

 

مسئول اردویی و گردشگری راهیان نور گیلانغرب هم در گفتگویی با خبرنگار مطلع الفجر  در خصوص اهمیت و جایگاه معنوی و ارزشی یادمان شهدای مطلع الفجر گیلانغرب گفت: این یادمان و منطقه عملیاتی آن محل شهادذت سرداران سر افراز و شهیدان شاخصی همچون  شهید صفر خوشروان، شهید حسین بسیطی، نعمت الله شیرزادی  و شهیدان پالاش و ابراهیم هادی است.

 

 

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه  محور عملیاتی  جبهه آوزین شدیدا در دید و تیررس عراقی ها بود  و به همت شهید صفر جبهه ای دفاعی به نام ابروی اوزین شکل گرفته بود  به این لحاظ که این جبهه به نام جبهه میانی از سمت چپ  و راست و 100 متر جلو تر  منتهی به نیروهای عراق بود، جبهه ای حساس و استراتژیک به شمار می امد.

 

 

 موضوع دیگر که جنگیدن و دفاع را در این نقطه یعنی رزمگاه آوزین سختر از سایر جبهه ها از جمله جنوب کرده بود  اهمیت این نکته است که بافت این منطقه سنگی و صخره ای است و به محض اثابت هر گلوله توپ و یا خمپاره  تکه های سنگ نیز به مانند خود ترکش های خمپاره و توپ عمل می کردند و این باعث زخمی و شهادت رزمندگان می شد.

 

 

یادمان های دفاع مقدس پاوه

 

به گزارش شبكه اطلاع رساني مرصاد به نقل از هزار ماسوله، در محاصره شهر پاوه در مرداد 58 به وسیله نیروهای ضدانقلاب، تعدادی از مدافعان مجروح بومی و غیربومی شهر در بیمارستان پاوه بستری شدند که نیروهای ضدانقلاب پس از درگیری نابرابر، مجروحان را از بیمارستان خارج و همگی را در محوطه بیمارستان، پس از شکنجه های ناجوانمردانه، به طرز فجیعی قتل عام می کنند.

 

پس از این واقعه و رسیدن نیروهای آزادی بخش و شکست حصر پاوه، شهدای بومی را در آرامستان محلی  و ۹ نفر رزمنده غیر بومی را در این محل  به خاک می سپارند.

 

 همه روزه مسافران و گردشگران و کاروان  راهیان نور از سرتاسر ایران به ديدن این محل تاریخی شهداء می آیند.

 

 به طور ميانگين بيش از 60 هزار نفر هرساله به صورت كاروان راهيان نور به اين شهرستان مي آيند.

 

برچسب‌ها:
ارسال نظرات
آخرین اخبار