مرکز پژوهش های مجلس اثرات برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بر بخش صنعت، پتروشیمی و معدن را مورد بررسی قرار داد.
کد خبر: ۸۵۷۳۴۹۵
|
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که عمده اقدامات طرف های مقابل ایران در برجام، از نوع رفع تحریم ها و محدودیت های اقتصادی و مالی بوده که در سال های گذشته به خصوص از سال 90 با تشدید آنها، بخش تولید متاثر شده است اعلام کرد: بیان اینکه بخش تولید تحریک خواهد شد امری بدیهی و محتوم خواهد بود، اما لازمه رسیدن این نتیجه، داشتن استراتژی و سیاست های صحیح اقتصادی در مرحله اول و رفع مشکلات ساختاری اقتصاد در مراحل بعدی است.
بنابراین در بخش صنعت با فرض نبود کاستی های سیاستی، اولین و مهمترین اثرات اجرای برجام در بخش بهبود عملکرد اعتبارات اسنادی(ال سی)، افزایش واردات کالاهای سرمایه ای و در نهایت افزایش سرمایه گذاری صنعتی ظاهر خواهد شد.
همچنین با کاهش هزینه های مبادله واحدهای تولیدی، سودآوری شرکت های تولیدی افزایش یافته و با کاهش قیمت تمام شده این واحدها، میزان رقابت پذیری محصولات تولید به مراتب افزایش پیدا خواهد کر و علاوه بر تقویت سرمایه گذاری های داخلی، امکان شکل گیری سرمایه گذاری های مشترک به خصوص در صنعت خودرو بسیار محتمل است.
از سوی دیگر، در بخش پتروشیمی نیز افزایش درآمدهای صادراتی، کاهش قیمت تمام شده و افزایش سودآوری در نتیجه کاهش هزینه های مبادله ای، افزایش سهم 10 تا 15 درصدی صنعت پتروشیمی ایران در بازارهای اروپایی، در حالت کلی قابل حصول خواهد بود.
همچنین مهمترین اثرات اجرای برجام و لغو تحریم ها بر صنعت پتروشیمی با فرض رعایت الزامات مورد نیاز؛ مشتمل بر تکمیل طرح های نیمه تمام پتروشیمی در قالب فاینانس و سرمایه گذاری مشترک و ... دسترسی سریع و ارزان به تجهیزات کلیدی و دانش فنی مورد نیاز به خصوص دستیابی به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن (MTP) و تامین کاتالیست های ضروری خواهد بود.
این گزارش می افزاید: در بخش معدن نیز اثرات برجام بیشتر در صنایع مس و افزایش سودآوری این شرکت ها و فراهم شدن امکان خرید تجهیزات مورد نیاز بخش معدن و رفع موانع تکنولوژیکی در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری مواد معدنی، قابل بروز خواهد بود.
ارسال نظرات