رئيس پليس فتا استان زنجان:

ارسال پيامک يکي از شيوه هايي کلاهبرداران فضاي مجازي

ارسال پيامک هایی مثل برنده شدن در انواع قرعه کشي ها، درخواست کمک هاي مردمي؛ يکي از شيوه های کلاهبرداری در فضاي مجازي است.
کد خبر: ۸۵۷۳۷۱۵
|
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئيس پليس فتا استان زنجان گفت: به کاربران فضاي مجازي باید مراقب کلاهبرداران و سوءاستفاده کنندگان در فضاي مجازي باشند.
سرگرد "شعبانپور " در خصوص استفاده کاربران از فضاي مجازي  به کاربران گفت: تمامي سايت هاي معتبر و مهم در فرم هاي ورود اطلاعات خود از ارتباط امن https استفاده مي کنند نه http؛ به آدرس و جزئيات صفحه ایی که به آن وارد مي شويد دقت کنيد و مراقب کلاهبرداران اينترنتي باشيد.
هرگز لينک هاي موجود در چت روم ها و ايميل ها را باز نکنيد مگر از فرستنده آن مطمئن شويد.
هنگام وارد کردن اطلاعات خود از صفحه کليد مجازي ويندوز و يا صفحه کليدهايي که سايت ها ارائه مي دهند، استفاده کنيد.
از دانلود و اجراي فايل‌هاي پيوست ايميل‌هاي مشكوك و ناشناس جدا خودداري شود و نرم‌افزارهاي مورد نياز خود را از سايت‌هاي معتبر داراي اصالت، خريداري و دانلود کنيد.
هنگام مراجعه به دستگاه خودپرداز و دستگاه هاي کارت خوان نسبت به عدم وجود هر گونه شيء اضافي و مورد مشکوک مطمئن شويد.
رمز هاي عبور خود را بصورت ترکيبي طراحي کرده و از کلمات متداول و شماره هاي شناسنامه، تلفن همراه، شماره شناسنامه براي اين موضوع استفاده نکنيد و آن را به صورت دوره اي تغيير دهيد.
براي وارد کردن اطلاعات مهم و حساس خود از کامپيوتر هاي مستقر در مکان هاي عمومي استفاده نکنيد، امکان سرقت اطلاعات شما به وسيله کيلاگرها وجود دارد.
اگر قرار است وجهي را دريافت نمائيم ارائه شماره کارت و يا شماره حساب به فرد واريز کننده پول کفايت مي کند و نيازي به ارائه ديگر اطلاعات مهم نظير رمز اول و دوم، CVV2، تاريخ انقضاء و ... به فرد مذکور نبوده و اين اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و يا خريد اينترنتي نيست.
جهت واريز وجه به حساب شما احتياجي به مراجعه به دستگاه ATM نيست، متاسفانه در مواردي به فرد مال باخته اعلام مي شود، برنده قرعه کشي شده، وي را با بهانه هاي مختلف پاي دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملي مي کنند.
جهت اطمينان از واريز شدن وجه به حساب خود از گزينه نمايش و يا چاپ موجودي استفاده شود و نيازي به ورود به بخش انتقال نيست، بنابراين اگر شخصي ما را ترقيب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است، پس دقت داشته باشيد.
از کارت بانکي خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنيد و از اتصال حسابهايي با گردش مالي بالا به کارت بانکي خود پرهيز کنيد
در صورت مشاهده موارد مشکوک در دستگاه هاي کارت خوان مثل شکستگي، وجود شئ اضافي در دستگاه و... سريعاً به شعبه مورد نظر اطلاع دهيم.
ارسال پيامک يکي از شيوه هايي است که کلاهبرداران با استفاده از شيوه هاي خاص و مهندسي اجتماعي(مثل برنده شدن در انواع قرعه کشي ها که امروزه خيلي شايع شده، درخواست کمک هاي مردمي، يا باعنوان هايي که مردم را تحت تاثير قرار مي دهد) سعي مي کنند کاربر را به انجام خواسته هايشان که همان برداشت غير مجاز از حساب بانکي است، ترغيب کنند.
رمزهاي بانکي خود را به صورت دوره اي تغيير دهيد و از اعدادي مثل شماره شناسنامه، سال تولد و ساير اعدادي که قابل حدس زدن باشند خودداري نماييد.
به فرزندان خود بياموزيد به درخواست کاربراني که نمي‌شناسند، پاسخ ندهند و تحت هيچ عنوان اطلاعات شخصي و مالي خود را ارسال نکنند.
به فرزندان خود بياموزيد افراد آنلاين در فضاي مجازي همان غريبه¬ها در فضاي واقعي هستند.
والدين بر خريد و استفاده از بازي¬هاي رايانه¬اي فرزندان خود نظارت کافي داشته باشند.
والدين فرهنگ استفاده صحيح از رايانه و بخصوص بازي¬هاي رايانه اي را به فرزندان بياموزند.
دنياي چت روم محيطي است که افراد قادر به پنهان کردن هويت خود هستند که نتيجه آن عدم رعايت موارد اخلاقي است و مي تواند موجب ايجاد سوء تفاهم شود.
اطلاعات و عکس هاي خصوصي خود را در هيچ کجا از جمله در اين محيط ها در اختيار افرادي که نمي شناسيد قرار ندهيد و فريب عبارات جذاب را نخوريد.
با هدف ازدواج و تشکيل خانواده وارد چت روم ها نشويد زيرا افراد با هر هويتي مي توانند در اين فضا فعاليت داشته باشند و خود را آن طور که دوست دارند جلوه دهند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار