دادستان کل کشور گفت: به‌نظر ما این مسئله نباید به‌عنوان بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مطرح شود بلکه جنایت آل‌سعود علیه زائران و میهانان خدا است که حکومت سعودی موظف به تضمین جان زائران بود.
کد خبر: ۸۵۷۳۸۰۶
|
۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پس از جلسه ستاد مبارزه با جرایم خاص، به حادثه منا اشاره کرد و گفت: برای هر بیننده‌ای تأسف‌بار و تأسف‌انگیز است که میهمانان خدا این‌گونه مورد آسیب قرار می‌گیرند. در یک بیان می‌توان از این کاری که انجام شد به‌عنوان بی‌تدبیری و بی‌کفایتی یاد کرد اما حقیقت این است که این فاجعه تنها بی‌کفایتی نیست بلکه یک جنایت است.

وی توضیح داد: بیش از هزار سال است که زائران بعد از وقوف در عرفات مشعر، راهی منا می‌شوند و از جمله مناسک، مسئله رمی جمره است. وقوع حادثه در بستن راه آن هم با علم و عمد بر زائرانی که در یک نقطه مشخص می‌خواهند رمی جمره را انجام دهند، قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود.

دادستان کل کشور تأکید کرد: به‌نظر ما این مسئله نباید به‌عنوان بی‌کفایتی و بی‌تدبیری مطرح شود بلکه جنایت آل سعود علیه زائران و میهمانان خدا است که حکومت سعودی موظف به تضمین جان زائران بود.

وی ادامه داد: تأمین جان میهمانان، جزو میثاق‌های بین المللی است و مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاص ندارد بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان است و آنجا باید بلد امن برای همه مسلمانان به‌ویژه در ایام انجام مناسک حج باشد. در ایام زیارتی حضرت رضا و ایام عید بیش از 10 میلیون زائر به مشهد مقدس می‌آیند و می‌روند و حادثه‌ای اتفاق نمی‌افتد. بستن مسیر ــ به‌خصوص اینکه در گزارشات آمده به‌دلیل عبور وزیر دفاع یا نخست وزیر این کشور بوده ــ کاملاً قابل بررسی است.

رئیسی افزود: ما به‌عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می‌خواهیم در این مسئله نه فقط مأموران دم‌دستی بلکه دولتمردان خود را که مرتکب این جرم شدند، مورد محاکمه قرار دهد. اگر این مسئله توسط دولت سعودی رسیدگی نشود از دادگاه‌های بین‌المللی می‌‌خواهیم جنایت آل سعود را مورد رسیدگی قرار دهد.

دادستان کل کشور اضافه کرد: این مسئله به‌لحاظ حقوق بین‌الملل قابل رسیدگی است و در این ارتباط با دادستان‌های کشورهای اسلامی رایزنی خواهیم کرد و آل سعود باید پاسخگو باشد و حکومت سعودی بداند حتماً محاکمه‌شان را از مجامع بین‌المللی خواهیم خواست.

ارسال نظرات