مدیرعامل سازمان مدیریت منابع آب ایران گفت:در سال‌های اخیر در اثر برداشت بی‌رویه آب، منابع آب تجدید پذیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 100 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۵۷۴۰۴۴
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد حاج رسولیها در اولین میزگرد تخصصی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب با عنوان "حکمرانی آب، چالش‌ها و راهکارها" گفت: باید زمینه‌ها و بسترهای لازم برای مشارکت و حضور بیشتر ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان در بخش آب کشور فراهم شود.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر در اثر برداشت بی‌رویه آب، منابع آب تجدید پذیر کشور از 130 میلیارد مترمکعب به 100 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه متوسط میزان بارش در 15 سال اخیر از 225 میلیمتر به 205 میلی‌متر در 8 سال گذشته رسیده است و این امر توجه به حکمفرمایی آب را ضروری کرده است.

حاج رسولیها افزایش جمعیت شهر نشینی و پیچیده شدن تامین آب کلان‌شهرها، تشدید رقابت بین شرب، صنعت و کشاورزی برای سهم بیشتر آب، تنگناهای شدید محیط زیست طبیعی، تالاب‌ها و دریاچه ها، افزایش مناقشات بین استانی، برهم خوردن تعادل منابع و مصارف در حوضه‌های آبریز، تشدید وخامت منابع آب زیر زمینی، ناآرامی و تنش های اجتماعی به‌واسطه عدم امکان تامین آب را از جمله چالش‌های کنونی و آینده منابع آب، عنوان کرد.

وی در ادامه، منابع آب مشترک بین دو یا چند استان، تاسیسات آبی مشترک، احساس مالکیت برمنابع آب، احساس تبعیض در میزان تخصیص آب و سهم استان‌ها، کاهش منابع آب به‌واسطه بروز خشکسالی یا افزایش مصارف و فشارهای سیاسی و تهییج اذهان عمومی برای اهداف شخصی را از زمینه‌های مناقشات و تعرضات آینده برشمرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت منابع آب ایران، با توجه به مشکلات حوضه‌های آبریز ارومیه، کرخه، قمرود و زاینده رود، بر حاکمیت موثر بر مدیریت منابع آب کشور، تعادل بخشی بین منابع و مصارف آب از طریق هماهنگی در مدیریت توزیع و مصرف آب ، ایجاد توازن و هماهنگی بین توسعه و بهره برداری، حفاظت از منابع در جهت رفع نیازهای اقتصادی، اجتماعی و محیطی، کاهش تعارضات و مشکلات درون حوزه ها، جلب مشارکت ذینفعان در مدیریت منابع آب و رعایت حقوق ذینفعان تاکید کرد.

به گفته وی باید به تمامی زمینه ها و جنبه های مدیریت منابع آب از جمله جنبه‌های فنی و مهندسی، زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی، حقوقی، امنیتی و سیاسی نیز توجه ویژه‌ای داشت تا امکان هماهنگی بهتر بین ذی نفعان و ذی مدخلان اصلی بخش آب کشور به‌وجود آید.

ارسال نظرات