یک پایگاه خبری آمریکا با اشاره به وجود مکان های زیارتی بسیار برای یهودیان در ایران نوشت: بخش مهمی از گردشگران آمریکایی که به این کشور سفر می کنند یهودی هستند.
کد خبر: ۸۵۷۴۳۲۲
|
۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، پایگاه خبری فوروارد وابسته به یهودیان آمریکا طی گزارشی نوشت: اگر از وزارت امور خارجه آمریکا بپرسید که آیا اکنون برای آمریکایی ها سفر به ایران امن هست یا نه، جواب آنها منفی خواهد بود. بر اساس هشدار وزارت خارجه آمریکا در زمینه سفر، توافق هسته ای «ارزیابی دولت آمریکا از ریسک های متوجه شهروندان آمریکایی برای  سفر به ایران را تغییر نمی دهد.»
اما اگر از  استیو کوتای، سازمان دهنده تورهای گردشگری به مقصد ایران در کارولینای شمالی سوال کنید وی می گوید: «من به آنها می گویم ایران یکی از امن ترین کشورهایی است که تاکنون دیده ام.»
پدر کوتای یک یهودی مهاجر اهل لیتوانی بوده و مادرش در بروکلین آمریکا متولد شده است. کوتای نیز یهودی مذهب است.
جری دکر، ساکن سانفرانسیسکو و فعال در زمینه دیپلماسی شهروندی نیز که تورهایی را به مقصد ایران سازمان داده می گوید: «حداقل نیمی از مسافران آمریکایی ما به ایران یهودی هستند... آنها می خواهند اماکن زیارتی یهودیان را در آنجا ببینند. آنها می خواهند با جامعه یهودی ایران ملاقات کنند و کنجکاوند در مورد ایران بیشتر بدانند.»
بر اساس این گزارش ایران محل قرار گرفتن برخی از قدیمی ترین میراث های یهودیان است که از آن جمله می توان به آرامگاه استر و مردخای در همدان و مقبره دانیال نبی در خوزستان اشاره کرد. ایران همچنین دومین جامعه بزرگ یهودیان خاورمیانه را درخود جای داده و بسیاری از صومعه ها برای بازدید گردشگران و توریست ها باز هستند.
مقامات ارشد ایران، تفاوت آشکاری بین رژیم صهیونیستی و پیروان آئین یهود قائل هستند. آنها در عین مخالفت شدید با صهیونیسم، احترام عمیقی برای یهودیان، به عنوان اهل کتاب قائل هستند.
دکر افزود، وی چندین بار از مقامات ایرانی شنیده که آنها دوست دارند که وی یهودیان آمریکایی بیشتری را به ایران بیاورد تا خودشان ببینند که ایران هیچ گونه سیاست ضد یهودی را دنبال نمی کند.
در همین حال، دست کم یک آژانس مسافرتی در ایران اکنون یک تور گردشگری به منظور بازدید از اماکن مقدس یهودیان برنامه ریزی کرده است. این آژانس مسافرتی که با دکر همکاری دارد به وی گفته که آنها در حال کار بر روی یک سفر مخصوص بازدید از اماکن یهودیان هستند که با همراهی یک خاخام ایرانی هستند که شرکت در آن برای یهودیان اروپایی و آمریکایی علاقمند به تاریخ یهودیان در ایران آزاد خواهد بود. در آمریکا، یک گروه از یهودیان که قبلا سفری به ایران داشته اند در حال بررسی امکان سازماندهی یک سفر مشابه برای گردشگران آمریکایی هستند.
آژانس های مسافرتی، پیشنهاد اقامت در هتل های پنج ستاره، اتوبوس های مدرن و تمام امکانات دیگری که آمریکایی ها انتظار دارند را ارائه می دهند.اما هنوز هم سفر به ایران مانند سفر به دیگر کشورها نیست.
رژیم تحریم های غرب همچنان بر ایران اعمال می شود و این موجب می شود استفاده از کارت های اعتباری برای شهروندان آمریکایی غیرممکن باشد.
شهروندان امریکایی عازم ایران باید از مدتی قبل از سفر، برای اخذ ویزا اقدام کنند. این پروسه طولانی، اما غیرپیچیده است. گردشگرانی که قبلا به سرزمین های اشغالی سفر کرده باشند، حق ورود به ایران را ندارند.
هرچند گردشگران باید در ایران یک راهنما استخدام کنند، تا آنها را بگرداند و برایشان نقش مترجم را ایفا کند، اما به گفته کوتای، مثل دوران شوروی سابق نیست که راهنماهای گردشگران حتما مستخدم دولت باشند.
گردشگری هنوز نقش عمده ای در اقتصاد ایران ندارد، اما در طی یک دهه گذشته همزمان با تشدید تحریم ها، گردشگری به یک منبع با ارزش برای کسب درآمد تبدیل شده است. در سال 2014، یک سال پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور، ایران شاهد افزایش حضور گردشگران اروپایی بود به نحوی که به گفته مقامات ایرانی تعداد ورود گردشگران اروپایی به کشور 200 درصد افزایش داشت.
ارسال نظرات