فایننشال تایمز از انتشار ۳۰۰ میلیون دلار اوراق قرضه اسلامی توسط دولت ایران طی امروز خبر داد و اعلام کرد با انتشار این اوراق میزان اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به شرایط جدید ایجاد شده در ایران پس از توافق هسته ای محک زده می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۴۶۲۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،  فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد امروز دوشنبه ایران برای تامین منابع مالی مورد نیاز اقتصاد دچار کمبود نقدینگی خود، اوراق قرضه اسلامی که نوعی استقراض کوتاه مدت از سوی دولت محسوب می شود، منتشر خواهد کرد.

ارزش این اوراق قرضه یک ساله تقریبا 300 میلیون دلار است و با تخفیفی زیاد به سرمایه گذاران پیشنهاد خواهد شد. عرضه عمومی این اوراق نحوه واکنش جامعه بین المللی به ریسک های موجود در اقتصاد ایران پس از توافق هسته ای و لغو قریب الوقوع تحریم ها را به نمایش خواهد گذاشت.

نرخ سود موثر این اوراق احتمالا بالاتر از نرخ سود سپرده رسمی بانک های ایرانی (حدود 20 درصد) خواهد بود. اقتصاد ایران شدیدا به سیستم بانکی وابسته است. اما نظام بانکی ایران به دلیل حجم بالای بدهی ها، نرخ بالای بهره و نرخ تورم دو رقمی با مشکل مواجه است.

زمانی، مدیر اجرایی بانک سرمایه گذاری کاردان در این باره گفت: «کمبود اعتبار در ایران وجود دارد و راه حل این مشکل افزایش عرضه پول است.»

این اولین فرصتی است که در طی سال های اخیر برای بازار به وجود می آید تا نظر خود را در مورد تقاضای استقراض دولت بیان کند. به گفته زمانی، دولت ایران در حال برنامه ریزی برای انتشار 600 میلیون دلار اوراق قرضه دیگر در ماه های آینده است.

سعید لیلاز، اقتصاددان در این باره می گوید: «اوراق قرضه ای با این حجم محدود نمی تواند به حل مشکلات اقتصادی ما کمک کند، اما انتشار آنها اولین گام به سوی احیای روابط مالی با دنیا و آزمودن این مسئله است که آیا خارجی ها و ایرانیان خارج از کشور پس از توافق هسته ای به این بازار اعتماد می کنند یا نه.»

دولت میانه روی حسن روحانی با مشکل بدهی های بر جای مانده از دولت قبلی مواجه است. تهران 1000 تریلیون ریال (33.3 میلیارد دلار) به نظام بانکی بدهکار است و به دلیل کاهش قیمت نفت و تاثیرات ناشی از تحریم ها با کمبود منابع مالی مواجه است.

اقتصاد ایران پس از 3 سال متوالی رشد منفی، سال گذشته شروع به رشد کرد، اما این رشد در سال جاری کند شده و بسیاری از اقتصاد دانان ایرانی انتظار کاهش شدید رشد را دارند.

غلامعلی کامیاب، معاون رئیس کل بانک مرکزی ایران که هفته گذشته در نشست ایران و اروپا شرکت داشت گفت: «وجود یک بازار استقراض بزرگ در ایران یکی از ابزارهایی است که ما می توانیم برای تامین اعتبار در داخل از آن بهره بگیریم.» وی افزود، انتشار اوراق قرضه اسلامی یک اقدام «کاملا جدید است، بنابراین ما باید منتظر بمانیم  و ببینیم که این کار به کجا می انجامد.»

شورای پول و اعتبار به بانک مرکزی ایران اجازه داده تا در صورت نیاز 100 تریلیون ریال (3.3 میلیارد دلار) اوراق قرضه در سال جاری شمسی منتشر نماید.

ارسال نظرات