فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با بیان اینکه فاز ۱۵ و ۱۶ قبل از افتتاح رسمی دو برابر پول سرمایه‌گذاری خود را درآورده است، گفت: طرح «ناب»را به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بر اساس آن با استفاده از گاز مازاد پارس جنوبی حجم زیادی برق و آب شیرین در سواحل جنوبی کشور تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۵۷۴۶۵۳
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، عبادالله عبداللهی در نشست مدیران اجراکننده فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تبریک هفته دفاع مقدس و تسلیت فاجعه منا اظهار داشت: ما در جنگ تجربه و سلاح مدرن نداشتیم، با وجود اینها پیروزی براساس وعده الهی حاصل شد که دلیل آن وجود پربرکت حضرت امام(ره)، خلوص رزمندگان و نیت پاک مردم بود.

دشمن امروز نان مردم را هدف گرفته است

وی با بیان اینکه کشور ما از لحاظ منابع خدادادی بسیار غنی است، گفت: اگر دشمن آن روز نتوانست بر ما پیروز شود، امروز از طریق فرهنگی و اقتصادی وارد می‌شود و نان مردم را هدف می‌گیرد.

وی با طرح این پرسش که 157 میلیارد بشکه نفت درجا و 33.2 تریلیون مترمکعب گاز در کجای جهان وجود دارد، ادامه داد: 36 سال است که ما تحریمی هستیم و تحریم اگرچه به ما فشار می‌آورد اما باعث خودکفایی می‌شود. مگر ما یادمان رفته که قبل و حتی بعد از انقلاب اجازه نمی‌دادند مهندسین ما وارد سایت‌های نفتی شوند. نه در طراحی، نه در اجرا و نه در ساخت و نه در هیچ حوزه‌ای اجازه حضور به ما نمی‌دادند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء اضافه کرد: با وجود همه ادعاها در سد لار که خارجی‌ها آن را ساختند، سالی 140 میلیون مترمکعب آب از زیر آن هدر می‌رود و باید بپرسیم کدام پروژه قرارگاه تاکنون مشکل مشابهی ایجاد کرده است؟ چنانکه بزرگترین پروژه آبی کشور از نظر حجم مخزن، سد کرخه بوده است که از 15 سال پیش تاکنون هیچ مشکلی نداشته است.

وی با بیان اینکه جبهه عمرانی و اقتصادی به عنوان یک رسالت برای سپاه طراحی شده است، گفت: این حجم پروژه و این حجم نیروی انسانی که در آن کار می‌کنند، یک برکت و نعمت و لطف خدا به کشور بوده است.

عبداللهی افزود: بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری حفاظت از انقلاب برعهده سپاه است و سپاه هم یعنی متن مردم که البته به صورت سازمان‌یافته و منظم درآمده‌اند.

*فاز 15 و 16 قبل از افتتاح رسمی دو برابر پول خود را درآورده است

وی با تأکید بر اینکه پس از بازدید از پالایشگاه فاز 15 و 16 احساس غرور کردم که ما می‌توانیم، گفت: نماد کار اقتصادی و خوداتکایی ساخت همین پالایشگاه است که خارجی‌ها آن را رها کردند و رفتند و باور نمی‌کردند کسی این بار را از زمین بردارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: ما قطعاً خوشحال می‌شویم که پروژه های مشابه این را شرکت‌های دیگر ایرانی بهتر از ما و سریع‌تر از ما افتتاح کنند، چرا که همه این پروژه‌ها مربوط به کشور است و هر پروژه‌ای نیز تیر آتشینی بر قلب دشمن محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بحث راه و سد و خطوط انتقال دشواری خاصی برای قرارگاه ندارد، اما ساخت پالایشگاه یک کار پیچیده است و به قول آقای زنگنه این پالایشگاه صوری نیست و همه بخش‌های آن واقعی و در حال کار است.

عبداللهی با بیان اینکه این پروژه علی‌رغم آنکه هنوز به طور رسمی افتتاح نشده، دو برابر پول خود را درآورده است، گفت: 13 میلیارد مترمکعب گاز را قبل از افتتاح رسمی تحویل شبکه سراسری داده‌ایم و 90 میلیون بشکه میعانات و حجم قابل توجهی گوگرد و LPG در این فاز تولید کرده و تحویل دادیم.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه اولین نمونه از نوع خود است که همه بخش‌های آن همزمان راه‌اندازی شده است.

*فاز 15 و 16 بدون حادثه منجر به فوت راه‌اندازی شد

وی تأکید کرد: راه‌اندازی مهمترین مرحله اجرای پروژه است و دوستان ما بدون اینکه تجربه اجرا داشته باشند، برای اولین بار این کار را بدون کوچک‌ترین تلفات و خسارت مالی انجام دادند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در ادامه گفت: اقتصاد مقاومتی، پاورپوینت و تجزیه و تحلیل سخنان رهبری نیست، بلکه عمل به فرمایش ایشان است. چنان که خیلی از افراد بلد هستند در این باره حرف بزنند، ولی پیاده کردن اقتصاد مقاومیت نیازمند عمل است.

وی افزود: در یکی از جلسات مربوط به اقتصاد مقاومتی، یکی از مدیران سطح بالای کشور در این مورد توضیح می‌داد که من به ایشان گفتم صحبت‌های رهبری عالی و کامل است و امروز که ما در بحث تحریم‌ها قرار داریم، شما می‌توانید اولویت‌بندی و صرفه‌جویی کنید و به جای توضیحات باید به سراغ عملکرد و کلنگ‌زدن و کار کردن برویم، چرا که وقتی کار کنید، اقتصاد مقاومتی معنی پیدا می‌کند، اما اگر حرف زدیم می‌شود سخنرانی و بی‌فایده است.

عبداللهی تأکید کرد: جایی که رهبری رضایت پیدا می‌کنند، اجرای چنین پروژه‌هایی است چرا که دشمن را ناامید می‌کند.

*در قرارگاه به دنبال ایجاد اشتغال هستیم نه سود پیمانکاری

وی تصریح کرد: تحریم باعث شد ما هزینه بیشتری برای اجرای پروژه‌ها بپردازیم، اما همزمان باعث شد ما دانش و فناوری به دست بیاوریم و حاصل و مانده ما از اجرای چنین پروژه‌هایی، دانش و فناوری است.

وی اضافه کرد: من که 24 سال است در قرارگاه کار می‌کنم، می‌گویم که ما هیچ وقت به دنبال سود پیمانکاری نبوده‌ایم، بلکه به جز اجرای پروژه‌های مورد نیاز کشور، ما دنبال اشتغال هستیم، چرا که ایجاد اشتغال باعث امنیت پایدار، کاهش اعتیاد و کاهش فساد خواهد شد.

*پیشنهاد طرح «ناب» به دولت برای تولید برق و آب شیرین در سواحل جنوبی

وی با بیان اینکه 3 یا 4 حوزه کاری بزرگ در کشور داریم، گفت: تکمیل پارس جنوبی، مهار کردن 16 یا 17 میلیارد مترمکعب آبی که در مازندران و دیگر نقاط به صورت روان‌آبها هدر می‌رود، ایجاد زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای و بحث صنعت و معدن این چهار حوزه کاری ما هستند، اما مهمتر از پارس جنوبی و نفت، برای کشور مسئله آب است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه گفته‌اند 30 سال خشکسالی خواهیم داشت که 5 یا 6 سال آن گذشته است، اضافه کرد: از گازی که از دریا می‌آید، در پایین دست پتروشیمی هزاران محصول تولید می‌شود، اما آب از آن هم مهمتر است.

وی ادامه داد: ما به دولت گفتیم چرا عربستان در کنار دریا روزانه 17 میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کند، یا بحرین و قطر که در برابر ایران روستا هستند کار مشابهی می‌کنند، یا اسرائیل سالی 60 میلیون مترمکعب به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌کند.

عبداللهی اضافه کرد: طرحی تهیه شده و به دولت ارائه می‌شود به نام طرح «ناب» که در کنار دریا پروژه‌های بزرگی در سطح پروژه‌های پارس جنوبی اجرا شود.

وی با بیان اینکه اگر پارس جنوبی تکمیل شود، سالی 150 میلیارد دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌شود، گفت: 220 میلیون مترمکعب گاز مازاد پس از تکمیل پارس جنوبی خواهیم داشت که می‌توانیم با آن نیروگاه سیکل ترکیبی ایجاد کنیم و هم برای مصرف داخلی و صادرات برق تولید کنیم و هم برای استان‌های جنوبی آب شیرین تولید کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: به دولت گفتیم که ما نمی‌گوییم 50 هزار مگاوات برق که 50 یا 60 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تولید کنیم، اما می‌توانیم 5 هزار مگاوات برق در سواحل جنوبی کشور تولید کنیم و از خط لوله‌ای که به سمت ایرانشهر ساخته شده و ظرفیت مازاد انتقال گاز دارد، برای تولید آب و برق استفاده کنیم.

*می‌توانیم صادرکننده بزرگ خدمات فنی مهندسی باشیم

وی در ادامه با نفی شدید خام‌فروشی اظهار داشت: میعانات گازی پارس جنوبی مانند طلاست و ما همزمان بنزین وارد می‌کنیم، اما اگر یک واحد پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه بیفتد، می‌توانیم 20 میلیون لیتر در روز فرآورده نفتی تولید کنیم.

وی افزود: لوله‌ها و مخازن ما پر از میعانات گازی است که یا باید آن را خام بفروشیم یا باید آن را تبدیل به فرآورده کنیم.

عبداللهی تأکید کرد: همه فعالیت قرارگاه در راستای اقتصاد مقاومتی است تا دست خارجی‌ها کوتاه شود و از توانمندی‌های داخلی استفاده شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی، ماشین‌آلات، تجهیزات و پالایشگاه نیست و نیروی انسانی مفید سرمایه اصلی محسوب می‌شود، گفت: باید یک فکر اساسی بکنیم و وزارت نفت و دولت دراین باره فکر کنند که ما هیچ نیازی به خدمات مهندسی خارج از کشور نداریم و می‌توانیم بهترین خدمات مهندسی را صادر کنیم.

*مطالبات پیمانکاران را پرداخت کرده‌ایم اما از دولت چیزی نگرفته‌ایم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء تأکید کرد: نظر من این نیست که قرارگاه پیمانکار باشد، بلکه باید 2 یا 3 پله بالا بیاید و در قالب یک پیمانکار عمومی بزرگ یا GC با پیمانکاران خصوصی کار کند.

وی تصریح کرد: پیمانکاران خصوصی ترجیح می‌دهند که با قرارگاه کار کنند، چرا که ما با توجه به تورم و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و امثال آن حق و حقوق پیمانکاران را پرداخت کرده‌ایم، اما از دولت چیزی نگرفته‌ایم.

عبداللهی تصریح کرد: گفته می‌شود 840 هزار میلیارد تومان پول دست مردم است و مدیریت و هنر می‌خواهد که آن را جذب پروژه‌های کشور کنیم، به همین دلیل دولت باید بستر امنی برای جذب سرمایه‌های خصوصی و حذف بروکراسی‌های زائد فراهم کند.

ارسال نظرات