قزاقستان احداث پایانه غلات در مرز ایران را به تعویق انداخت

قزاقستان، یکی از صادر کنندگان مهم غلات جهان، احداث پایانه غلات در مرز ایران و ترکمنستان را به تعویق انداخته است.
کد خبر: ۸۵۷۴۸۷۴
|
۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از آذرنیوز، قزاقستان، یکی از صادر کنندگان مهم غلات جهان، احداث پایانه غلات در مرز ایران و ترکمنستان را به تعویق انداخته است.
وزارت کشاورزی قزاقستان گفت، احداث این پایانه غلات در ایران می تواند پس از تکمیل ساخت خط آهن اوزن-گرگان که از مرز ترکمنستان تا ایستگاه اینچه برون ایران امتداد می یابد، مورد بررسی قرار گیرد.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که کار بر اساس موافقتنامه موجود در زمینه حمل و نقل بین المللی کالا از طریق مسیرهای ریلی، تا به امروز، کار سازماندهی اتصال خطوط ریلی موجود در کشورهای ایران و ترکمنستان به خط آهن اوزن-گرگان انجام شده است.
در بیانیه وزارت کشاورزی قزاقستان همچنین آمده است: « شرکت ایرانی ای که قرار است در این پروژه دارد، با شرکت مواد غذایی قزاقستان همکاری کند هنوز انتخاب نشده است. شرکت آستیک ترمینال قزاقستان کارهای مقدماتی برای ساخت این پایانه در مرز ایران و ترکمنستان را در بهار 2014 آغاز کرده است.»
قزاقستان علاقمند به تقویت جایگاه خود در بازارهای سنتی برای صادرات غلاتش به کشورهای ایران، آذربایجان، افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان است.
این کشور همچنین علاقمند است صادرات غلات خود به بازارهای رو به رشد نظیر اروپا و ترکیه را افزایش دهد.
تولید متوسط سالانه غلات در قزاقستان در فاصله سال های 2005 تا 2014، 17.4 میلیون تن بوده که علاوه بر تامین کامل نیاز داخلی این کشور امکان صادرات غلات با کیفیت بالا به بازارهای خارجی را فراهم می سازد.
تا 4 سپتامبر 2015، حدود 3.491 میلیون تن غلات در قزاقستان برداشت دشه است. پیش بینی شده که امسال تولید غلات قزاقستان به 17.3 میلیون تن برسد.
ارسال نظرات