پس از انتشار گزارش دیروز وزارت کار از افزایش نرخ بیکاری و کاهش تولید، مرکز آمار ایران نیز با انتشار گزارشی رسماً رکود در تولید بخش صنعت و معدن کشور در بهار ۹۴ را تأیید کرد.
کد خبر: ۸۵۷۵۱۱۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  شاخص تولید صنعتی (IIP)، از مهم‌ترین نماگرهای کوتاه‌مدت اقتصادی است که تغییر در مقدار کالاها و خدمات تولید شده توسط بخش‌های اقتصادی مورد نظر را طی زمان نشان می‌دهد. در مرکز آمار ایران اطلاعات مقادیر تولید کالاهای منتخب صنعتی بر مبنای «طرح آمارگیری از مقدار تولید بخش صنعت» برای بیش از 1800 کارگاه صنعتی بالای ده نفر کارکن، در مقاطع فصلی جمع‌آوری و براساس آن شاخص مقدار تولید در چارچوب روش زنجیره‌ای توصیه شده در راهنمای تهیه حساب‌های فصلی صندوق بین‌المللی پول در سطح کدهای دورقمی ISIC محاسبه شده است.

نتایج نشان می‌دهد شاخص مقدار تولید صنعت بر مبنای سال پایه (100=1390) در بهار سال 1394 به عدد 85.9 رسیده که در مقایسه با فصل مشابه سال قبل از رشد منفی 2 درصد برخوردار است. براساس محاسبات مرکز آمار ایران بیش‌ترین نوسانات بین رشته فعالیت‌های مختلف بخش صنعت، مربوط به رشته فعالیت «ساخت وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیم‌تریلر» در این فصل بوده که دارای کاهش قابل توجهی است.

به گزارش تسنیم، به‌منظور تهیه شاخص مقدار تولید بخش معدن، اطلاعات بخش مقادیر تولید کالاهای منتخب معدنی بر مبنای طرح آمارگیری از مقدار تولید بخش معدن برای حدود 320 معدن در حال بهره‌برداری، در مقاطع فصلی جمع‌آوری و در چارچوب روش زنجیره‌ای توصیه شده در راهنمای تهیه حساب‌های فصلی صندوق بین‌المللی پول در سطح کدهای دورقمی ISIC محاسبه شده است. نتایج نشان می‌دهد شاخص کل تولید معدن بر مبنای سال پایه (100=1390) در فصل بهار 1394، معادل 98.9 می‌باشد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش یافته است.

بنا به این گزارش  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در گزارش جدیدی از افزایش یک‌درصدی نرخ بیکاری و رشد مقرری بگیران بیکاری، کاهش صادرات و افت تولید بیشتر کالاهای صنعتی و معدنی خبر داد و نوشت: تولید روزانه نفت ایران در پایان سال 93 به دومیلیون و 773هزار بشکه کاهش یافت.

ارسال نظرات