یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در یک دهه گذشته بازار مسکن توانسته است برای برخی از سرمایه گذاران سودهای هنگفتی را رقم بزند، گفت: در شرایط فعلی سازندگان مسکن حاضر نیستند از حاشیه سود خود بکاهند و لذا اقدام به احتکار مسکن کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۷۵۱۶۳
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن طباطبایی مزدآبادی در خصوص تأثیر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: قریب به دو سال است که بازار مسکن کشور در شرایط رکودی قرار دارد و برون‌رفت از این رکود نیز در آتیه نزدیک پیش‌بینی نمی‌شود و حتی این احتمال وجود دارد در سال آتی این رکود تشدید شود.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از رکود در بازار مسکن به‌دلیل سیاست‌های مالی انقباضی دولت است، خاطرنشان کرد: همین امر موجب شده است تا توانایی مالی اقشار عادی جامعه برای خرید مسکن کاهش پیدا کند و در نتیجه آمار ساخت و سازها و خرید و فروش مسکن کاهش چشم‌گیری پیدا کند.

این کارشناس مسایل اقتصادی با تأکید بر اینکه بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها از قاعده عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند، خاطرنشان نمود: یکی از دلایل رکود فعلی بازار مسکن عدم رغبت انبوه سازان و مالکان برای فروش خانه‌هایی است که به‌عنوان کالای سرمایه‌ای ساخته شده است.

طباطبایی با یادآوری اینکه در یک دهه گذشته بازار مسکن توانسته است برای برخی از سرمایه گذاران سودآوری هنگفتی را رقم بزند، گفت: اما در شرایط فعلی سازندگان مسکن حاضر نیستند از حاشیه سود خود بکاهند و لذا اقدام به احتکار مسکن کرده‌اند.

مدیر مسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اظهار اینکه مالیات بر خانه‌های خالی یک امر متعارف در بسیاری از کشورهای توسعه یافته است، گفت: دولت می‌بایست مسکن را از شاخه کالاهای سرمایه‌ای خارج کند و تصویب و ابلاغ اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم این امکان را پدید آورده است.

وی با اعلام اینکه قرار است از سال 95 بر بیش از یک‌میلیون خانه خالی در کشور مالیات اخذ شود، گفت: این طرح می‌تواند از هم اکنون باعث شود تا صاحبان خانه‌های خالی اقدام به اجاره و یا فروش این مسکن‌ها کنند.

طباطبایی با تأکید بر اینکه بر اساس اطلاعات آماری در سال 90 بیش از یک‌میلیون و 500هزار خانه خالی در کشور وجود داشته است، خاطرنشان نمود: البته اکنون لازم است تا ارزیابی جدیدی در این حوزه صورت بگیرد تا برخی شائبه‌ها در این زمینه از بین برود.

این کارشناس اقتصادی همچنین با بیان اینکه در 4 ماه نخست سال 93 تسهیلات اعطایی به حوزه مسکن بالغ بر 10.4هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: اما در همین بازه زمانی در سال 94 این عدد به 9.5هزار میلیارد تومان رسیده است که کاهش را نشان می‌دهد.

طباطبایی با اشاره به اینکه لازم است تا حمایت‌های بانکی از پروژه‌های مسکن افزایش یابد، گفت: بر اساس آمار، میزان پروانه‌های احداث ساختمان در سال 93 در تهران نسبت به سال قبل حدود 52.3 درصد کاهش داشته است و همچنین در سطح کل کشور نیز این میزان 41.7 درصد کاهش را نشان می‌دهد و لذا نمی‌توان انتظار داشت بدون حمایت‌های تسهیلاتی میزان ساخت و سازها رشد داشته باشد.

ارسال نظرات