فایننشال تایمز گزارش داد

بازگشت شرکت های چندملیتی به ایران شاید ۳ سال دیگر

فایننشال تایمز با اشاره به برگشت پذیری تحریم ها و وجود مخالفان زیاد برای لغو تحریم ها در آمریکا پیش بینی کرد شرکت های بزرگ و چند ملیتی با احتیاط و دو سه سال بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای وارد ایران شوند.
کد خبر: ۸۵۷۵۱۶۵
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، فایننشال تایمز طی گزارشی نوشت: هنوز از توافقی که اوایل امسال بر سر برنامه هسته ای ایران به دست آمد، یک گام بلند دیگر مانده تا ایران بتواند به اقتصاد جهانی برگردد. با این حال سرمایه گذاران خارجی از مدتها قبل خود را برای لحظه لغو تحریم ها و از سرگیری تجارت با ایران آماده کرده اند.
بر اساس توافق،زمانی که ایران نشان دهد که به محدودیت های در نظر گرفته شده برای برنامه هسته ای اش عمل کرده، تمام تحریم های انرژی، اقتصادی و مالی اعمال شده از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و  سازمان ملل متحد در روز اجرای توافق برداشته خواهد شد.
انتظار می رود این اتفاق در نیمه نخست سال آینده میلادی رخ دهد و میلیاردها دلار از دارایی های ایران که بلوکه شده بودند آزاد شود و صادرات نفت این کشور افزایش یابد.
افراد دارای تجربه در زمینه تجارت با ایران تمایل زیادی به از سرگیری تجارت با این کشور از خود نشان می دهند. به گفته یک مدیر سرمایه گذاری در ایران، «همه برای انجام دیدارهایی به اینجا می آیند.» اما وی اضافه می کند که سرمایه گذاران خارجی محتاطانه معامله می کنند.
با توجه به مدت زمان طولانی مذاکرات هسته ای و پروسه رسیدن به توافق، سرمایه گذاران در حال بررسی شرایط بازار ایران و آماده شدن جهت ورود به این بازار هستند. مخالفت آشکار جمهوری خواهان آمریکایی از جمله کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیز بر فضای رفتار احتیاط آمیز افزوده است.
علی قزل باش، معاون رئیس گروه غیرانتفاعی تحقیقات اروپایی در زمینه ایران می گوید: «بازیگران بزرگتر از نظر اینکه با چه سرعتی می توانند به پیشرفت های ملموس (در بازار ایران) دست یابند، کاملا محتاط خواهند بود.» وی اضافه می کند: «برخی از آنها ممکن است... در حال فعالیت هم باشند. اما آنها در زمینه انعقاد قرارداد بسیار به آهستگی عمل خواهند کرد، هرچند که آنها می خواهند قصد خود را خیلی سریعتر نشان دهند.»
به گفته دومینیک بوکور اینگرام، تحلیلگر مسائل اقتصادی، یک اتفاق کلیدی که همه منتظر آن هستند، لغو تحریم های بانکی است. «از آنجایی که تحریم های زیادی وجود دارند، زمان طولانی تری طول خواهد کشید تا بخش های مسئول پیروی از تحریم ها (در بانک های غربی) به راحتی (با ایران) کار کنند.»
رامین ربیعی، مدیر اجرایی گروه سرمایه گذاری تورکوئیز در ایران می گوید: «شرکت های چندملیتی و موسسات مالی احتمالا بلافاصله یعنی در یک یا دو سال نخواهند آمد... آنها...نوعی تضمین از وزارت خزانه داری آمریکا می خواهند مبنی بر اینکه متهم به نقض خطوط قرمز نشوند. این بدان معناست که ما شاهد حضور سازمان های کوچک تر و منطقه ای تر خواهیم بود.»
ناظران معتقدند، شرکت های نفت و گاز و موسسات بزرگتر بانکی می خواهند تمایل خود برای بازگشت به ایران را نشان دهند، اما در عین حال، نمی خواهند ریسک زیادی را بپذیرند. در ماه مارس، 47 سناتور جمهوری خواه در نامه ای سرگشاده به رهبران ایران هشدار دادند که رئیس جمهور بعدی آمریکا می تواند با حرکت یک قلم هرگونه توافق هسته ای را لغو کند.
بوکور اینگرام افزود: «اگر من جای مدیران نفتی بودم... قبل از اینکه تعهدی چند میلیارد دلاری بپذیرم، منتظر می ماندم تا ببینم آیا این توافق دو سه سال دوام می آورد یا نه. اگر آمریکا مجددا ایران را تحریم کند، هر پولی که آنها وارد ایران کنند، به صورت 100 درصدی امنیت نخواهد داشت.»
ریسک هایی هم از سوی ایران وجود دارد. ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفتی اثبات شده جهان را دارد و دارنده بزرکترین ذخایر گازی دنیاست. این کشورهمچنین از هزینه های پایین تولید بهره مند است و در میان بازارهای تشنه انرژی یعنی اروپا و آسیا قرار گرفته است. اما سال ها تحریم، موجب جذب شرکت های داخلی و حامیان سیاسی آنها به بخش انرژی و سایر بازارها شده و آنها به راحتی اجازه کنار گذاشته شدنشان از بازار را نخواهند داد. به گفته قزل باش: «تحریم ها موجب ایجاد بازیگران داخلی زیادی شده که دوست ندارند تسلط خود بر بازار را از دست بدهند.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار