پایگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و گاز ترکمنستان نوشت که ترکمنستان به تامین کننده راهبردی گاز چین تبدیل شده و 35 درصد از نیاز گازی این کشور را تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۵۷۵۲۸۲
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۷


به گزارش خبرگزاری بسیج، در عشق‌آباد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و گاز ترکمنستان، سیزدهمین نشست مشترک کمیته بهره‏‌برداری از خط لوله گاز «ترکمنستان-ازبکستان- قزاقستان- چین»  امروز (سه‌شنبه) در عشق‏‌آباد برگزار شد.

در این نشست ترکمنستان به تامین کننده راه‌بردی گاز چین تبدیل شده و قرار شد این کشور 35 درصد گاز پکن را تامین کند.

براساس گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت نفت ترکمنستان، از آغاز بهره‌برداری خط لوله گاز «ترکمنستان-ازبکستان- قزاقستان- چین» در اواخر سال 2009 میلادی تا ماه آگوست سال جاری از طریق این خط لوله گاز 125 میلیارد متر مکعب گاز به چین منتقل شده‌ که بیشتر آن توسط ترکمنستان صورت گرفته است.

همچنین در سیزدهمین نشست کمیته مشترک بهره‌برداری از خط لوله گاز ترکمنستان-ازبکستان-قزاقستان-چین، ابعاد مختلف فنی و مهندسی و نیز جدول برنامه کار این خط لوله و نیز برنامه‌های آتی فعالیت و نگهداری فنی آن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی صنعت نفت و گاز ترکمنستان، ظرفیت خط لوله گاز «ترکمنستان-ازبکستان- قزاقستان- چین» با احتساب 3 شاخه آن سالانه 55 میلیارد متر مکعب می‌باشد که در مسیر آن 6 دستگاه ایستگاه تقویت فشار گاز، 10 دستگاه تجهیزات کمپرسوری نصب شده است.

این در حالی است که بر طبق قرارداد منعقد میان شرکت ملی گاز ترکمنستان و شرکت ملی گاز چین « CNPC» ظرفیت صادرات گاز ترکمنستان به چین تا سال 2021 میلادی سالانه 65 میلیارد متر مکعب خواهد بود.

چین با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی، مجاورت با منطقه آسیای‌ مرکزی و توانمندی‌های اقتصادی، صنعتی و فناوری‌نوین، در حال گسترش حضور خود در بازار انرژی کشورهای این منطقه، به ویژه ترکمنستان است.

پکن در چند سال اخیر اعتبارهای مالی و تسهیلات بانکی بلند‌مدت فراوانی را برای خرید تجهیزات صنعتی و تولیدی ساخت شرکت‌های چینی از جمله لوکوموتیو، واگن، رایانه، تجهیزات مخابراتی و ارتباطات، دستگاه‌ها و تجهیزات صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، بهداشتی و ساختمان سازی در اختیار کشورهای آسیای مرکزی قرارداده ‌است.

چین توانسته است با اختصاص میلیاردها دلار اعتبار، خط لوله گاز 7 هزار کیلومتری ترکمنستان به چین را احداث و راه‌اندازی‌ کند.

به این ترتیب خط لوله انتقال گاز ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان – چین، با ظرفیت 40 میلیارد متر مکعب، رسماً در سال 2009 میلادی با حضور سران کشورهای مذکور در عشق‌آباد راه‌اندازی شد.

همچنین مدت زیادی نگذشته که شرکت ملی نفت و گاز چین، (CNPC) فاز دوم این خط لوله گاز را نیز راه‌اندازی کرد و توانست اعتماد کشورهای آسیای مرکزی را بیشتر به خود جلب کند و در همین راستا، پکن در نظر دارد فاز سوم خط لوله گاز آسیای مرکزی به چین را به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون دلار، احداث و راه‌اندازی کند.

در حال حاضر حدود 40 شرکت بزرگ چینی در خاک ترکمنستان رسما فعالیت می‏‌کنند و حدود 70 طرح را در عرصه‌‏های مختلف در خاک این کشور به ویژه در زمینه واردات تجهیزات و ماشین‏‌آلات، تجهیز و توسعه میادین نفت و گاز و پالایشگاه‏‌های نفت و گاز، واردات واگن و لوکوموتیو و .. در دست اجرا دارند.

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین از مهمترین وارد کننده گاز ترکمنستان هستند.

ارسال نظرات