سرنوشت اقتصاد‌های عاریتی

ترکیه و برزیل با آینده اقتصادی تاریک/ رئال و لیر در سرازیری سقوط

برزیل و ترکیه در سال‌های گذشته روند اقتصادی مشابهی را به ویژه در جذب سرمایه‌های خارجی و تجارت آزاد اقتصادی طی کرده‌اند. کارشناسان آینده اقتصادی این دو کشور را بسیار نگران کننده اعلام می‌کنند.
کد خبر: ۸۵۷۵۲۸۴
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، در حال حاضر شرایط چهار اقتصاد نوظهور برزیل، ترکیه، روسیه و تا حدودی آفریقای جنوبی شکننده ارزیابی می شوند.

از این میان برزیل و ترکیه در اتخاذ سیاستهای اقتصادی بسیار شبیه به هم عمل کرده‌اند به گونه ای که در حال حاضر این نگاه وجود دارد که ادامه روند کنونی ترکیه را به سرنوشت حال حاضر برزیل دچار خواهد کرد.

در حال حاضر اقتصاد برزیل روبه فاجعه است و این کشور با مشکلات جدی در حوزه اقتصادی خود مواجه شده است به گونه ای که کاهش ارزش رئال این کشور، افزایش تورم، افزایش نرخ بیکاری، کاهش صادرات، کاهش ارزش سرانه حقوق و همچنین کاهش اطمینان مصرف کنندگان و بازرگانان برزیل را در برابر چشم اندازی موهوم نسبت به آینده اقتصادی قرار داده  است.

به گزارش حریت، برزیل و ترکیه طی سال های گذشته روند اقتصادی مشابهی را به خصوص در زمینه جذب سرمایه های خارجی و همچنین تجارت  آزاد اقتصادی طی کرده‌اند.

بنا به اعتقاد کارشناسان، در صورتی که این روند مشابه در ترکیه ادامه پیدا کند، این کشور نیز شاهد بروز بحران‌های مشابهی در اقتصاد خود خواهد بود.

آنچه شرایط را برای برزیل وخیم تر کرده است احتمال تشدید بحران های سیاسی دراین کشور طی ماه ها و یا سال های آینده است که اقتصاد آن را بیش از پیش بحرانی خواهد کرد.

در حال حاضر ارزیابی ها نشان می دهد به دلیل منزوی شدن رئیس جمهور برزیل در مقابله با بحران های اقتصادی، این احتمال وجود دارد که این شخصیت سیاسی برزیل نتواند دوران ریاست جمهوری خود را در سال 2018 به پایان برساند و پیش از اتمام این دوره از قدرت کنار رود.

شرایط سیاسی ترکیه نیز در شرایط کنونی مشابه و یا حتی شدیدتر از برزیل است و این کشور در کنار بحران های اقتصادی، با بحران سیاسی در انتخابات اخیر مواجه شده است که تأثیرات آن بر اقتصاد این کشور نیز قابل توجه بوده و خواهد بود.

یکی از مهمترین مسائلی که در حال حاضر دو کشور با آن دست به گریبان هستند، کاهش ارزش پول های ملی آنها است به گونه ای که هم لیر ترکیه و هم رئال برزیل سقوط ارزش شدیدی را در برابر دلار از ابتدای سال جاری تا کنون داشته اند.

ارزش رئال و لیر در 12 ماه گذشته به ترتیب 59 و 37 درصد سقوط کرده‌اند. این دو ارز نسبت به سال 2010 نیز کاهش بسیار شدیدی را در ارزش خود تجربه کرده‌اند به گونه ای که ارزش رئال برزیل 105 درصد و ارزش لیر 95 درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

بخشی از این کاهش ارزش واحدهای پولی می توانست با هدف تقویت رقابت پذیری صادراتی باشد بخصوص به سمت چین اما آنچه این سیاست را نیز با شکست مواجه کرد کاهش ارزش یوآن توسط دولت چین و کاهش رشد اقتصادی این کشور بود که این مسئله برای برزیل بسیار گران تمام شد.

چین بزرگ‌ترین بازار صادراتی برزیل محسوب می‌شود و کاهش رشد اقتصادی این کشور به کاهش صادرات برزیل منجر شده است.

از سوی دیگر این نگاه وجود دارد که لیر طی ماه های آینده کاهش بیشتر ارزش را در برابر دلار تجربه خواهد کرد و به 3.5 لیر در برابر دلار کاهش خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار