همه کتاب هایی که در نشست کتابخوان تفت معرفی شد
در اولین نشست کتابخوان شهرستان تفت، 10 کتاب با موضوع دفاع مقدس معرفی شد.
کد خبر: ۸۵۷۵۳۹۱
|
۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد به نقل از صبح تفت: اولین نشست کتابخوان شهرستان تفت با موضوع معرفی کتاب حوزه دفاع مقدس،  6مهر ماه برگزار شد.

خاک های نرم کوشک؛ عنایت حضرت زهرا(س) به «حاج عبدالحسین»

«حمیدرضا دهقانی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان تفت کتاب «خاک‌های نرم کوشک» اثر «سعید عاکف» را معرفی کرد.

وی این کتاب را یکی از پرتیراژترین و پرفروش‌ترین کتاب‌های کشور عنوان کرد و گفت: خاک‌های نرم کوشک، خاطراتی است از زبان خانواده، دوستان و هم‌رزمان سردار شهید عبدالحسین برونسی که با قلم شیوای نگارنده،‌ به مخاطبان عرضه شده است.

«جان جهان»؛ 1001رباعی برای امام زمان(عج)

حجت‌الاسلام «ابوالقاسم غفوری» امام جمعه تفت دومین فردی بود که به معرفی کتاب پرداخت.

وی کتاب «فرمانده من» نوشته و گردآوری «رحیم مخدومی» را به مخاطبان معرفی کرد.

حجت‌الاسلام غفوری با اشاره به اینکه این کتاب پرمخاطب دفاع مقدس، به بیان خاطراتی زیبا از رزمندگان اسلام پرداخته است، افزود: یکی از ویژگی‌های کتاب این است که 7 نفر از نویسندگان مطرح ادبیات دفاع مقدس آن را نگارش کرده‌اند که این امر به جذابیت کتاب کمک کرده است.

امام جمعه تفت همچنین تصریح کرد: این کتاب از جمله آثاری است که مقام معظم رهبری نیز حاشیه‌ای بر آن نوشته و کار ارزشمند نویسندگان آن را ستوده‌اند.

وی که خود نیز اهل قلم و ادبیات است، به معرفی یکی از آثار خود با عنوان «جان جهان» که سروده‌هایی در مورد انتظار و امام عصر(عج) است پرداخت و چند قطعه از اشعار خود را برای حاضران قرائت کرد.

خونین شهر تا خرمشهر

کتاب «خونین شهر تا خرمشهر» نوشته «محمد درودیان» توسط «محسن آخوندی» فعال رسانه‌ای  معرفی شد.

وی در معرفی کتاب برگزیده خود گفت: این کتاب، اولین جلد از مجموعه 6 جلدی سیری در جنگ ایران و عراق است که به رشته تحریر درآمده است.

کتاب مزبور در واقع یک سیر تحلیلی و فشرده سیاسی و نظامی از چهارسال جنگ (تیر1361ماه تا مردادماه 1365) ارائه می‌دهد که با شیوه و روشی خاص، مهم‌ترین موضوعات مطروح شده در جنگ، با یکدیگر ترکیب و ارائه شده‌اند، به نحوی که خواننده می‌تواند در اندک فرصتی رویدادهای بسیاری از سال‌های پرحادثه جنگ تحمیلی را مرور کرده و به مهم‌ترین حوادث و نکات آن، نگاهی اجمالی داشته باشد.

«نبرد الیج» سردار فتوحی

در ادامه، سردار «اکبر فتوحی» فرمانده سپاه الغدیر استان یزد و از یادگاران هشت سال دفاع مقدس، به عنوان میهمان ویژه این نشست به روی سِن آمد و کتاب «نبرد الیج» اثر «احمد خواستار» را معرفی کرد.

وی پیش از معرفی این کتاب بیان داشت: البته به نظر بنده کتاب‌هایی که مورد تأیید و تقریظ رهبر معظم انقلاب قرار گرفته‌اند بدون شک بهترین آثار ادبیات و تاریخ شفاهی دفاع مقدس هستند که جایگاه خاصی در میان آثار این حوزه دارند.

سردار فتوحی سپس به معرفی کتاب «نبرد الیج» پرداخت و گفت: علت انتخاب این کتاب از سوی بنده این است که عملیات الیج، تنها عملیاتی است که از ابتدا تا انتها، توسط تیپ پیروز 18 الغدیر یزد طراحی و با موفقیت اجرا شد.

فرمانده سپاه الغدیر استان ادامه داد: با عنایت حضرت زهرا(س)، این نقشه غربی‌ها به شکل معجزه‌واری نقش بر آب شد و امکان استفاده از تصاویر و فیلم‌های گرفته شده، برای آنها فراهم نشد.

خواب‌هایی برای بیداری

پنجمین کتاب نشست کتاب‌خوان تفت، توسط «کاظم دهقانیان»، فعال فرهنگی و نویسنده تفتی‌ معرفی شد.

دهقانیان قبل از معرفی کتاب، متن ادبی خود را که اسم تمام 10 کتاب این نشست در آن به کار رفته بود، قرائت کرد.

وی سپس کتاب «خواب‌هایی برای بیداری» که از تألیفات خود اوست را معرفی کرد.

این نویسنده در معرفی این اثر خود گفت: این کتاب شامل 170 خواب و رؤیای صادقه‌ای است که دوستان، همزرزمان و خانواده شهدای استان یزد در مورد آنها دیده‌اند که بیانگر حضور معنوی آنان در زندگی اطرافیان و شامل درس‌های ارزشمند و عبرت‌اموزی است که شهیدان به همه ما می‌دهند.

سفر به جنوب و رزمندگان عاشق

کتاب «سفر به جنوب» نوشته «محمدرضا سرشا» توسط «علی صالحی» فعال رسانه‌ای و رئیس روابط عمومی فرمانداری تفت معرفی شد.

وی با اشاره به اینکه همه آثار داستانی سرشار شیرین، جذاب و درس‌آموز هستند، اظهار داشت: سفر به جنوب گزارشی داستانی است از سفری که محمدرضاسرشار در اردیبهشت سال 65 به جنوب کشور داشته و با چند تن از نوجوانان رزمنده گفت و شنود کرده است.

صالحی افزود: این نویسنده توانمند ادبیات کودک و نوجوان، طی این سفر دیده‌ها و شنیده‌های خود را در قالب یادداشت‌هایی گردآوری کرده و سال‌ها بعد آنها را در قالب کتاب حاضر به رشته تحریر درآورده است.

آن بیست و سه نفر؛ آن اسارت

«احمد ذاکری» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفت نیز در نشست «کتاب‌خوان» این شهرستان کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته «احمد یوسف‌زاده» را برای حاضران معرفی کرد.

وی در خصوص این کتاب بیان داشت: آن بیست و سه نفر، حاوی خاطرات 23 نوجوان بسیجی است که توسط ارتش عراق، در عملیات بیت‌المقدس به اسارت درآمدند و دیکتاتور عراق سعی داشت از این نوجوانان برای ایجاد جنگ روانی علیه ایران استفاده کند.

وی مطالعه این کتاب را که زوایای پنهانی از دوران اسارت جمعی از آزادگان سرافراز را بیان می‌کند، به نسل جوان توصیه کرد.

رییس اداره ارشاد تفت ادامه داد: یکی از این 23 اسیر آزاده شده، آقای «سید علی نورالدینی» هستند که ما پیگیری هایی را برای حضور ایشان در این نشست انجام دادیم ولی ایشان به علت مشغله زیاد نتوانستند حضور پیدا کنند.

ذاکری همچنین دست‌نوشته رهبر معظم انقلاب پس از مطالعه این کتاب را برای حاضران قرائت کرد و گفت: معظم له در حاشیه این کتاب مرقوم فرموده‌اند: «در روزهای پایانی ۹۳ و آغازین ۹۴ با شیرینی این نوشته‌ی شیوا و جذاب و هنرمندانه، شیرین‌کام شدم و لحظه‌ها را با این مردان کم سال و پرهمت گذراندم؛ به این نویسنده‌ی خوش ذوق و به آن بیست و سه نفر و به دست قدرت و حکمتی که همه‌ی این زیبائی‌ها، پرداخته سرپنجه‌ معجزه‌گر اوست درود می‌فرستم و جبههی سپاس بر خاک می‌سایم،  یک بار دیگر کرمان را از دریچه‌ این کتاب، آن چنان که از دیرباز دیده و شناخته‌ام، دیدم و منشور هفت رنگ زیبا و درخشان آن را تحسین کردم.»

شب چهل و یکم؛ آغازی دوباره

کتاب «شب چهل و یکم» نوشته «عباس قدیر محسنی» دیگر اثری بود که در این نشست و توسط «سمیه فلاح» رئیس کانون پرورش فکری شهرستان تفت به مخاطبان معرفی شد.

فلاح در خصوص این کتاب گفت: این کتاب به بیان خاطرات فرزند یک جانباز دفاع مقدس در چهل و یک شب در کنار پدر بودن تا شهادت پدر پرداخته است و با قلم شیوا و ادبیات خوب نویسنده اثر، به مخاطب عرضه شده است.

سه دختر گل‌فروش

«فاطمه بحرانی» عضو فعال کتابخانه‌های عمومی تفت کتاب «سه دختر گل‌فروش» نوشته «مجید قیصری» را به نشست تخصصی «کتاب‌خوان» دفاع مقدس آورد.

وی این کتاب را در برگیرنده 26 داستان کوتاه و یک داستان بلند عنوان کرد و گفت: در داستان‌های کتاب سه دختر گل‌فروش، گوشه‌های از اتفاقات و حوادث دوران دفاع مقدس با قلم توانمند نویسنده اثر، به تصویر کشیده شده است.

شن‌های سرخ تکریت

«سمانه صمیمی» عضو فعال کتابخانه‌های تفت، به عنوان آخرین ارائه دهنده، کتاب «شن‌های سرخ تکریت» نوشته «عبدالامیر افشین‌پور» را معرفی کرد.

وی در خصوص محتوای این کتاب گفت: این کتاب، خاطرات خود‌نوشت عبدالامیر افشین‌پور یکی از آزادگان سرفراز جنگ تحمیلی است. او در این اثر خاطرات خود را طی 10 سال اسارت در اردوگاه های رمادیه، موصل و صلاح‌الدین روایت می‏کند. نویسنده در این کتاب سعی دارد تنها واقعیت‌ها و روال جاری در اردوگاه‌های رژیم بعث را بازگو کند.

در پایان این نشست از معرفی کنندگان کتاب با اهدای لوح سپاس و یادمان کتاب‌خوان تقدیر شد.

گفتنی است یکصد و سی و پنجمین نشست «کتاب‌خوان» کشور با موضوع معرفی کتاب های حوزه های دفاع مقدس و با حضور حجت السلام غفوری امام جمعه، محمود زارع فرماندار تفت، حامد عطارها معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات اداره ارشاد  تفت برگزار شد.

 

 

ارسال نظرات