روزی که شبیه هیچ روزی نیست، روایت تازه‌ای از شرح وقایع کربلا و روز عاشورا و پرداختن به شخصیت و مقام امام حسین (ع) و یاران ایشان است که از نثری تازه و قلمی نو و طراحی و تصویرگری ِ بدیع کمک گرفته است.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۱۷
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، اختتامیه نخستین دوره جایزه دعبل- کتاب سال عاشورا به همت بنیاد دعبل خزاعی و ماهنامه خیمه، سه شنبه 7 مهرماه در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) با معرفی برگزیدگان برگزار شد. در این مراسم که با حضور دکتر سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنی چند از نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی سرپرست مؤسسه اطلاعات و اصحاب فرهنگ و هنر برگزار شد، کتاب «روزی که شبیه هیچ روزی نیست» انتشارات بین‌المللی الهدی به عنوان بر‌ترین اثر تجسمی کتاب سال عاشورا معرفی شد.

روزی که شبیه هیچ روزی نیست، روایت تازه‌ای از شرح وقایع کربلا و روز عاشورا و پرداختن به شخصیت و مقام امام حسین (ع) و یاران ایشان است که از نثری تازه و قلمی نو و طراحی و تصویرگری ِ بدیع کمک گرفته است. این کتاب به منظور برقراری ارتباط با مخاطبان غیرایرانی و احتمالا غیرمسلمانش با زبانی ساده به بیان حوادث روز عاشورا و وجه انسانی زندگی امام حسین (ع) می‌پردازد. غلبه تصویر بر متن و کاربرد گرافیک قوی از ویژگی‌های این اثر است. تنظیم این کتاب با توجه به گروه هدف آن در خارج از کشور صورت گرفته است. در نگارش این اثر تلاش شده است مخاطب بدون نیاز به دانستن پیشینه تاریخی، مذهبی یا عرفانی و همچنین داشتن علاقه مذهبی، با جنبه انسانی قیام امام حسین (ع) آشنا شده و ارتباط برقرار کند. زمینه اصلی طراحی کتاب عاشورایی «روزی که شبیه هیچ روزی نیست» را خوشنویسی تشکیل داده است. همچنین رنگ مشکی به دلیل شکوه و فرهمندی‌اش به عنوان رنگ اصلی خوشنویسی این کتاب انتخاب شده که در مجموع دو رنگ طلایی و مشکی به صورت نامحسوس نیز تداعی‌گر نقوش پرده خانه خدا نیز هستند.

همچنین کتابچه‌ای شامل مجموعه‌ای‌ کوتاه از روایات برگزیده درباره امام حسین (ع) با محوریت عشق نیز ضمیمهٔ کتاب است. محمد فدایی، طراح این اثر، سعی در ارائه بهترین شکل طراحی برای مخاطبان غیر ایرانی و غیر مسلمان داشته و تصاویر را به گونه‌ای انتخاب نموده که با توجه به اینکه عاشورا و مناسک آن در نگاه منتقدان خارجی بعضا دگرگونه جلوه داده شده و برخی اثرات مثبت آن از مخاطب پوشیده نگه داشته شده است، در طراحی، تصویری واقعی، روشن، الهی، انسانی و فراگیر از واقعه عاشورا ترسیم کند.

دراین کتاب سعی شده سیری از تاریخ هنر خوشنویسی اسلامی نیز به مخاطبان بیگانه با این هنر معرفی شود به همین دلیل پاره‌ای از آثار ناب هنر خوشنویسی نیز در آن به کار رفته است. موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی این اثر را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی و در قطع خشتی با کیفیتی ویژه منتشر کرده است.

ارسال نظرات