صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اوت، پس از انعقاد توافق جامعه هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی، حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.
کد خبر: ۸۵۷۵۸۵۱
|
۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از رویترز، صادرات نفت ایران به آسیا در ماه اوت، پس از انعقاد توافق جامعه هسته ای بین تهران و قدرت های جهانی، حدود 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

آمارهای دولتی و داده های پیگیری حرکت تانکرها نشان داد که واردات 4 مشتری نفت ایران در آسیا (چین، هند، کره جنوبی و ژاپن) در ماه گذشته میلادی به اندکی بیش از یک میلیون بشکه در روز رسید که 9.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت.

تهران تلاش دارد سهم خود از بازار نفت را که به دلیل تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده، بازپس بگیرد و رشد اقتصادی خود را شتاب ببخشد.

اما به نظر می رسد که میزان فروش نفت ایران در ماه سپتامبر به پایین ترین رقم خود در 6 ماه گذشته خواهد رسید و 16 درصد کمتر از ماه اوت خواه بود. ظاهرا به رغم خوش بینی های ناشی از توافق هسته ای، حجم صادرات نفت ایران افزایش نیافته است.

ایران برای تشویق خریداران، قیمت نفت سه ماه خود را به پایین ترین رقم در 3 سال گذشته رسانده است. این کشور همچنین به خریداران این شانس را می دهد تا در سرمایه گذاری های مشترک تولید نفت و گاز از ذخایر عظیمش مشارکت کنند.

تحریم های غرب علیه ایران، صادرات نفت این کشور را از 2.5 میلیون بشکه در روز در سال 2011 به حدود یک میلیون بشکه کاهش داده است.

بر اساس توافق منعقده، ایران برنامه هسته ای خود را محدود خواهد کرد و در مقابل تحریم های اقتصادی و مالی آمریکا، اتحادیه اروپا و سامزان ملل علیه این کشور لغو خواهد شد. اوایل ماه جاری میلادی سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخ واهان موافق توافق است، نتوانست مصوبه ای در مخالفت بات وافق به تصویب برساند.

در 8 ماهه نخست امسال، خریداران آسیایی حدود 1.1 میلیون بشکه نفت از ایران خریدند که 6.1 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشت. آمارهای وزارت تجارت ژاپن روز چهارشنبه نشان داد که خرید نفت این کشور از ایران نسبت به یک سال قبل 11 درصد کاهش یافته و به 179 هزار و 243 بشکه در روز رسیده است.
ارسال نظرات