خلبان جانباز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران:
هفته دفاع مقدس یادآور اقتدار و از جان گذشتگی ملت و دفاع جانانه فرزندان ایران از خاک میهن اسلامی است.
کد خبر: ۸۵۷۶۷۳۵
|
۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، در برنامه روایت حماسه آفرینی هشت سال دفاع مقدس با عنوان «برگی از دفتر تاریخ» که در جهاددانشگاهی اردبیل برگزار شد، گفت: در نخستین روزهای جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست قدرت خود را به رخ حریف بکشد و جلوی پیشروی نظامیان عراقی را بگیرد. همچنین در انتقال مردم خرمشهر قبل از سقوط این شهر و اشغال آن توسط نیروهای عراقی و روند پیروزی رزمندگان اسلام در طول هشت سال، هوانیروز نقش مهم، تعیین کننده و تاثیرگذاری داشت.

وی نقش نیروهای هوانیروز و نیروی دریایی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در ابتدای جنگ بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: فردای روز تهاجم عراق به ایران، 140 فروند هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، تمام پایگاه‌ها و مراکز مهم شامل منابع مهم اقتصادی، اجتماعی و استراتژیک عراق را مورد حمله قرار دادند که ضربه سختی به پیکره دشمن غاصب بود. در این عملیات 160 فروند هلی‌کوپتر عراقی از بین رفت و در چند روز اول جنگ، نیروی هوایی عراق تقریبا زمین‌گیر شد. عملکرد نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدای جنگ نیز چنان مهم بود که نیروی دریایی عراق را از کار انداخت طوری که تا پایان جنگ، عراق از طریق دریا به ایران حمله تاثیرگذاری نکرد.

این جانباز جنگ تحمیلی تصریح کرد: خبر هجوم عراق به ایران در 31 شهریور سال 1359 خبر بسیار ناگواری به ملت ایران بود و در همان روزهای اول، قصر شیرین، خسروی، مهران، گیلان‌غرب، ایلام، خرمشهر و آبادان به اشغال نیروهای مهاجم درآمد، یعنی دشمن دقیقا مکان‌های مهم، استراتژیک و سوق‌الجیشی ایران را به اشغال درآورد.

موسوی اظهار داشت: در طول هشت سال جنگ تحمیلی، ارتش، سپاه پاسداران، نیروهای مردمی، بسیج و تمام اقشار جامعه با وحدت کلمه دست به‌دست هم داده و از خاک میهن خود دفاع کردند.

وی مدیریت امام خمینی (ره) را در دوره هشت سال دفاع مقدس ستودنی خواند و اظهار داشت: در صورت فقدان مدیریت حضرت امام خمینی(ره) که مدیریتی بسیار شجاعانه و با اقتدار بود، نمی‌توانستیم در کاری موفق شویم و این توجهات خداوند متعال و مدیریت شایسته و نفس مسیحایی حضرت امام(ره) و از جان گذشتگی فرزندان ایران بود که تمامیت ارضی ایران حفظ شد.

خلبان جانباز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نظم و انضباط، طرح و برنامه‌ریزی بر مبنای زمان‌بندی مناسب، توجه به قانون و تخصص را لازمه مدیریت در همه زمان‌ها عنوان و تصریح کرد: در صورتی که مدیران و متولیان امر از کارایی و تخصص لازم برخوردار نباشند هم به خود و هم به مجموعه تحت کنترل خود ضربه می زنند. در جنگ نیز همه عوامل فوق در پیروزی و اجرای عملیات‌ها مهم و تأثیرگذار بود.

موسوی با ذکر خاطراتی از تعدادی همرزمان خود و تجلیل از فداکاری های آنان از جمله شهیدان شیرودی، صیاد شیرازی و عباس دوران، یاسینی، امیری، جدی، ذاکر توسلی، خلعتبری و ...، صداقت، محبت و رشادت را از ویژگی های شاخص آن دوران عنوان کرد و گفت: بهترین خاطرات عمر من لابلای همان سنگرها و میان سیم‌خاردارها بود که از وطن و شرافت خویش دفاع می‌کردیم و آن دوران قابل تعویض با کل دنیا نیست.

گفتنی است سرتیپ خلبان میرحمید موسوی، جانباز قطع نخاعی 70 درصد در سال 1332 در روستای «گندیشمین» از توابع اردبیل به دنیا آمد و در زمان طاغوت فعالیت های انقلابی داشت و از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی در عملیات های مختلف تا پایان دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان خلبان در جبهه های حق علیه باطل حضور فعال داشت. او که در سال 1357 از دانشکده خلبانی فارغ‌التحصیل و بعد از گذراندن دوره فنی و خلبانی به استخدام هوانیروز درآمده و در تهاجم عراق به ایران در سال‌های 1352 و 1354 در دفاع از کشور حضور داشت چندین بار در عملیات‌های مختلف نظامی در زمان جنگ مجروح شد و در آخرین پرواز خود که برای کمک به زلزله زدگان استان گیلان شتافته بود به علت نقص فنی هلی کوپتر و سقوط آن، دچار ضایعه قطع نخاعی شد.

ارسال نظرات