خبرهای داغ:
رئیس مجلس با بیان اینکه تأخیر در تصویب طرح هسته‌ای به ضرر ایران است، گفت: طبق طرح هسته‌ای باید شاهد لغو همه تحریم‌ها پس از اجرای برجام باشیم.
کد خبر: ۸۵۷۶۹۳۳
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان طی سخنانی به عنوان دومین و آخرین موافق دو فوریت طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام»، اظهار داشت: عده‌ای می‌گویند این طرح نسبتی با گزارش کمیسیون برجام ندارد، در حالیکه اینطور نیست، در بند اول پیشنهادات کمیسیون برجام آمده که باید طرح دوفوریتی ارائه و الزاماتی تعیین شود، بنابراین ارائه طرح دوفوریتی اجرای اولین پیشنهاد کمیسیون برجام است.

وی افزود: کمیسیون به این نتیجه رسیده بود که طرح دوفوریتی ارائه شود، از آنجایی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید طرح‌ها با اجماع نمایندگان مجلس ارائه می‌شد، لذا کمیته‌ای 6 نفره از دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان تشکیل شد و طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای بررسی طرح دوفوریتی مذکور تشکیل جلسه دادند،‌روز گذشته هم بنده در جلسه این کمیته حضور یافتم و این طرح را جمع‌بندی کردیم.

وی افزود: جلساتی با حضور تعدادی از اعضای فراکسیون رهروان و اصولگرایان از جمله آقایان حدادعادل،‌ بذرپاش، حقیقت‌پور، جلالی، بروجردی، زارعی،‌ احمد توکلی و آقایان دیگر تشکیل دادیم، آیا قرار نشد سه نفر از فراکسیون اصولگرایان و سه نفر از فراکسیون رهروان بنشینند و این طرح را آماده کنند، بنابراین ما آن فرمایشی که موضوع هسته‌ای یک مسئله ملی است و باید با اجماع پیش برود را انجام دادیم و این مسیر را قبول داشتیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه هر انسانی که صحنه بین‌المللی را ببیند و با شرایط آشنا باشد، متوجه می‌شود که نباید در تصویب این موضوع تأخیر شود، گفت: ما تصور می‌کردیم کنگره آمریکا برجام را رد می‌کند و سپس اوباما آن را وتو می‌کند، اما اینگونه نشد و زمان اجرای برجام جلو افتاد، ما متناسب با این موضوع نتوانستیم برجام را سریع‌تر بررسی کنیم و تأخیر صورت گرفت و امروز هم هرچه در بررسی این موضوع تأخیر شود به نفع ما نیست بلکه به ضرر ماست.

وی با بیان اینکه طرح هسته‌ای با بندهای گزارش کمیسیون مغایرتی ندارد، تأکید کرد: در بند 6 گزارش کمیسیون روی حساسیت مراکز نظامی و دفاعی کشور تأکید شده است، این موضوع در طرح هسته‌ای هم مطرح شده که هیچگونه بازدیدی از مراکز نظامی و حساس نباید انجام شود، بنابراین این موضوع را آورده‌ایم، در بند 7 گزارش کمیسیون برجام هم آمده که از طریق اجرای برجام ممکن است در کشور ما نفوذ کنند، در طرح هسته‌ای با توجه به این بند گزارش کمیسیون برجام ذکر شده که شورای عالی امنیت ملی باید طرحی بدهد که جلوی نفوذهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دشمن گرفته شود.

وی بر همین اساس یادآور شد: در مورد بند 8 گزارش کمیسیون برجام نیز در طرح هسته‌ای آمده که اگر طرف مقابل شروع به تهدید ایران بکند، و بنای همکاری را به تهدید تبدیل کند، برجام و همکاری‌های داوطلبانه تغییر پیدا می‌کند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در بخش دیگری از گزارش کمیسیون برجام آمده که لغو تحریم‌ها باید روشن شود، با توجه به این پیشنهاد کمیسیون در طرح هسته‌ای تأکید شده که یکی از الزامات دولت این است که لغو همه تحریم‌ها را باید شاهد باشیم و شورای عالی امنیت ملی هم در این زمینه باید قضاوت کند نه فقط دولت؛در جای دیگری در گزارش کمیسیون برجام درباره فعالیت‌های دفاعی ایران نکاتی مطرح شده، ما هم در طرح هسته‌ای نه تنها درباره بحث پدافند گفته‌ایم که همه فعالیت‌های نظامی کشور در زمینه هوایی، دریایی، زمینی و موشکی با قوت و جدیت برنامه‌ریزی و اقدام خواهد شد. ما برخی از ملاحظات دیگر را هم در طرح هسته‌ای قید کرده‌ایم.

لاریجانی اضافه کرد: تمام بندهای ذکر شده در طرح هسته‌ای داهیانه مطرح شده و بر اساس نوع رفتار بیگانگان و اگر بخواهند به جمهوری اسلامی ایران تعدی کنند یا تحریم‌ها را به بهانه دیگری بازگردانند، ما اقدام متقابل را انجام خواهیم داد و با پیش‌بینی‌هایی که در این طرح در نظر گرفتیم، جلوی چنین تعدی‌هایی گرفته خواهد شد. خواهش ما این است که با توجه به زمان و شرایط بین‌المللی، کمک کنید که این دو فوریت رأی بیاورد و ما در روزهای آینده جزئیات این طرح را بررسی کنیم.

 

1003/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها