دستورات و بخشنامه‌های لازم به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق و استانهایی که تولیدات دانه روغنی دارند، صادر شده است
کد خبر: ۸۵۷۶۹۸۴
|
۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علی قنبری مدیر عامل این شرکت از ماموریت جدید شرکت بازرگانی دولتی در مورد خرید تضمینی دانه های روغنی خبر داد و گفت: اولویت خرید با کارخانجات روغن کشی و روغن نباتی است و در صورت عدم خرید توسط کارخانجات، این شرکت دانه های روغنی تولیدی کشاورزان را به قیمت تضمینی خریداری می‌کند.

وی افزود: طبق ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، شرکت  بازرگانی دولتی ایران متولی خرید تضمینی دانه‌های روغنی سویا و آفتابگردان تولید داخل در سال1394 شده و قرار است در کنار بخش خصوصی، مازاد تولید کشاورزان را خریداری کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اعلام قیمت خرید تضمینی دانه‌های روغنی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران و بخشنامه وزیر جهاد کشاورزی قیمت هر کیلو دانه سویا با ناخالصی 2درصد و رطوبت 12 درصد 19700ریال و قیمت هر کیلو دانه آفتابگردان با ناخالصی 2 درصد و رطوبت 9 درصد 21500ریال تعیین و مصوب شده است.

وی با بیان اینکه کارخانجات روغن کشی و روغن نباتی در ازای خرید دانه های روغنی مجوز واردات دانه یا روغن خام دریافت می کنند، افزود: دولت برای تشویق کارخانجات به خرید دانه‌های روغنی تولید داخل، مقرر کرده است تا به ازای خرید هر کیلوگرم دانه روغنی براساس قیمت تعیین شده توسط کارخانجات،آنها بتوانند 2 کیلوگرم روغن خام و یا 9 کیلوگرم دانه روغنی وارد کشور کنند.

قنبری با اعلام اینکه در زمینه تولید دانه های روغنی و تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور، وابسته به واردات هستم، اضافه کرد: درحال حاضر حدود 90 درصد روغن مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود و تولیدات داخل  تنها جوابگوی 5 الی 10 درصد نیاز کشور  است.

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ضمن اعلام آمادگی این شرکت برای اجرای خرید تضمینی دانه‌های روغنی، اظهارکرد: دستورات و بخشنامه‌های لازم به شرکت‌های غله و خدمات بازرگانی مناطق و استانهایی که تولیدات دانه روغنی دارند، صادر شده و این شرکت در کنار کارخانجات روغن‌کشی بخش خصوصی، کار خرید تضمینی این محصولات را انجام خواهد داد.

قنبری تصریح کرد: اولویت خرید دانه‌های روغنی با کارخانجات روغن‌کشی و روغن نباتی است و این شرکت نیز همچون خرید تضمینی گندم و برنج، در صورت عدم خرید دانه‌های روغنی توسط بخش خصوصی، تولیدات کشاورزان را براساس قیمت مصوب خریداری می کند.

ارسال نظرات