تعاونگر استرالیایی با بیان اینکه تعدادی از شرکت های تعاونی در ایران با رویکرد استاندارد منطبق نیستند گفت:دولت ایران برای توسعه شرکت های تعاونی عزم جدی دارد.با لغو تحریم‌ها، شرکت های تعاونی باید خود را برای رقابت جدی‌تر حاضر کنند.
کد خبر: ۸۵۷۷۲۱۹
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، ترنت بارتلت  در پاسخ به اینکه جایگاه بخش تعاون در دنیای امروز چگونه است گفت: جهان در حال تغییر است و به همین دلیل درهم تنیدگی و مشارکت مردمی روبه افزایش است. واقعیت این است که این مشارکت هم باز نوعی تعاون محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک نهضت جهانی برای ایجاد شرکت تعاونی های موفق، باید دولت‌ها و مردم را برای پذیرش این وضعیت تازه بیشتر آماده سازیم. در کشور من نیز در گذشته شرکت های تعاونی مشکل داشتند. آن ها تجربیات و مشکلات خود را با دولت مطرح کرده و سعی کردند از طریق آموزش نقش تعاونی ها را بهبود بخشیده و دولت ها را نیز متوجه اهمیت این موضوع کنند.

 وی با بیان اینکه روش مناسب برای فعالیت تعاونی ها باید طبق روال بین المللی باشد گفت: دولت ایران برای توسعه شرکت های تعاونی عزم جدی دارد.تعدادی از شرکت‌های تعاونی در ایران با رویکردهای استاندارد منطبق نیستند. اصول بین المللی نکته ای است که به نظرم برخی تعاونی‌ها با آن آشنا نیستند. با لغو تحریم‌ها، شرکت های تعاونی باید خود را برای رقابت جدی‌تر حاضر کنند، چرا که وضعیت مشکل تر خواهد شد. این شرکت‌ها باید بدانند مدل‌های کسب و کار و سرمایه گذاری با شرایط جدیدی مواجه می شوند.

بارتلت با بیان اینکه رتبه استرالیا در فعالیت های تعاونی یازدهم است ادامه داد: در دوره پسا  تحریم برای استرالیا و ایران هیچ محدودیتی برای همکاری تعاونی‌ها در زمینه های مختلف وجود ندارد. معدن، کشاورزی، دامداری و توریسم می‌تواند محورهای اول برای همکاری در این حوزه باشد. در این دوره تعاونی‌ها باید ریسک‌ها را بررسی کرده و از قوانین کشورهای هم مطلع شده و بعد وارد عرصه فعالیت شوند.

این تعاونگر استرالیایی اظهار داشت: در این دوره تعاونی‌ها باید ریسک ها را بررسی کرده و از قوانین کشورهای هم مطلع شده و بعد وارد عرصه فعالیت شوند. ما از اینکه بتوانیم در استرالیا دوره های آموزشی تخصصی برای تعاونگران برتر ایران برگزار کنیم تا آنها با روش های نوین آشنا شوند استقبال می‌کنیم.

وی افزود:به عنوان مثال، شرکت CBH یک تعاونی غلات در استرالیاست که سالانه 4 میلیون دلار غله به 60 کشور دنیا می فروشد. می شود اینها را دید و چشم اندازی برای گروه های تعاونی ایران ایجاد کرد. کشاورزان غرب استرالیا با کشاورزان آسیا و روسیه رقابت دارند و سعی می کنند با دقت در کیفیت و هزینه ها، بازار را حفظ کنند. برای اولین بار است به ایران می آیم. بر خلاف تصوراتم ایران را مشاهده کردم. از نگاه یک تاجر، من یک جامعه مدنی مدرن در ایران می‌بینم که با تصورات قبلی ام خیلی فرق داشت.

ارسال نظرات