مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان:
صدای چکش مسگرها در راسته مسگرها بازار زنجان احیا شده است.
کد خبر: ۸۵۷۷۲۷۰
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: صدای چکش در راسته مسگرهای بازار زنجان خاموش شده، ولی هم‌اکنون 400 مسگر در زنجان فعال هستند و صدای مسگرها در راسته مسگرها احیا شده است.

یحیی رحمتی افزود: کاربردی کردن صنایع‌دستی و تطبیق آن با نیاز مشتری به همراه وفادار بودن به اصل و هویت سنتی بودن اثر در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قرار دارد، لذا امسال در این راستا پنج محصول جدید طراحی خواهد شد که با نیاز جامعه منطبق باشد.

رحمتی در ادامه گفت: در جهت طراحی محصولات با نیاز روز بازار امسال مسابقه‌ای با عنوان طراحی صنعتی در صنایع دستی برگزار شد که در سال‌های آینده این مسابقه با رویکرد افزوده شدن صنایع‌دستی در سبد خرید خانواده‌ها برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع در بین صنعت‌گران صنایع‌دستی نیز جا باز کرده است و شاهد طراحی قهوه‌جوش مسی توسط صنعت‌گران بودیم که با وجود به روز بودن این محصول، امضای هنرمندان زنجانی با توجه به فرم و چکشی بودن محصول در پای آن دیده می‌شود که این خلاقیت صنعت‌گر زنجانی سبب شده است فعالیت وی گسترده شده و با گرفتن سفارش قبلی کار کند.

این مسئول اظهار کرد: اگر چه می‌پذیریم مقاومت در بین صنعت‌گران در این زمینه وجود دارد، ولی به تدریج می‌توان این فرهنگ را به وجود آورد و نمونه موفق آن را تلاش‌های تحسین‌برانگیز صنعت‌گران چاقو و مس استان می‌توان دانست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سال 90 در استان 13 نفر مسگر فعالیت داشتند و صدای چکش در راسته مسگرهای بازار زنجان خاموش شده بود، ولی هم‌اکنون 400 مسگر در استان فعال هستند و صدای راسته مسگرها احیا شده است.

ارسال نظرات