رئیس اتحادیه مشاوران املاک مطرح کرد

زیانی که کارگزارها برای خرید اوراق مسکن به مردم تحمیل کردند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این‌که در 11 سال اخیر رشد تسهیلات بانکی برای خرید مسکن منفی بوده است، گفت:واسطه تراشی و قرار دادن کارگزارها برای تعریف و ایجاد اوراق جهت استفاده مردم از تسهیلات خرید مسکن به هیچ وجه به نفع مردم نیست.
کد خبر: ۸۵۷۷۳۸۸
|
۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حسام عقبائی اظهار کرد: موافق پرداخت تسهیلات بانکی هستم اما با توجه به افزایش قیمت مسکن در سال های گذشته و رشدی که قیمت مسکن در سال های اخیر داشته باید تدابیری را اندیشید تا در آنها ظرفیت و قدرت خرید مردم با استفاده از این تسهیلات افزایش یابد.

وی افزود: در سال 83 وام خرید مسکن 15 میلیون تومان بود که این مبلغ حدود 38 الی 40 درصد از ارزش یک آپارتمان 70 متری را در تهران تامین می کرد؛ اما در حال حاضر به علت تورم با وام 30 تا 35 میلیون تومانی که بانک‌ها به عنوان وام مسکن در اختیار مردم قرار می دهند کمتر از 15 درصد ارزش یک آپارتمان 70 متری در تهران را تامین می کند.

عقبایی تصریح کرد: این بدان معنا است که رشد تسهیلات بانکی برای خرید مسکن در این یازده سال نه تنها پیشرفت نداشته بلکه حرکتی رو به عقب را نیز در کشور طی کرده و ما نسبت به سایر کشورها در حال حاضر در این زمینه بسیار عقب هستیم.

وی تاکید کرد: کاملا با فروش اوراق مخالف هستم و باید به معقوله مسکن به یک دید تخصصی تر و به عنوان اصلی ترین سبد خانوار نگاه کرد و وام تسهیلات بانکی در حوزه خرید مسکن نیز باید با سایر وام ها مثل وام ماشین و کالا از جنبه های مختلف مانند سود، باز پرداخت و شرایط متفاوت باشد و نباید این وام را با سایر وام ها مقایسه کرد.

عقبائی اظهار داشت: در هیچ جای دنیا برای خرید در بخش مسکن 35 میلیون وام نمی دهند که به اندازه یک پنجم آن هزینه خرید اوراق باشد، این کار صحیحی نیست و هزینه بالایی دارد زیرا از این تسهیلات افرادی استفاده می کنند که قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند و در پرداخت اقساط آن مشکلی را متحمل می شوند.

وی کنترل چنین مشکلاتی را در اولویت دانست و عنوان کرد: برای از بین بردن این مشکلات باید در مسیری قرار بگیریم که هم شورای پول و اعتبار و هم بانک مرکزی درباره ارائه تسهیلات بانکی به مردم جهت خرید مسکن یک پرونده جداگانه باز کنند تا دسترسی مردم به این وام ها راحت تر باشد اما متاسفانه چون بانک ها به دنبال رویکردهای مالی و سود بالای خود هستند پیگیر چنین موضوعاتی در شعبات بانک ها انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: این کوتاهی از سوی بانک‌ها تا جای است که حتی با وجود ابلاغ دولت و شورای پول و اعتبار مبنی بر تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن هنوز به مردم پرداخت نشده و بانک‌ها زیر بار نمی‌روند؛ بانک‌های عامل به جز بانک مسکن اعلام کرده‌اند که منابع کافی را ندارند اما طی پیگیری‌هایی که انجام داده‌ایم مشخص شد این بانک‌ها منابع لازم را دارا هستند اما ترجیح می‌دهند این تسهیلات بانکی را صرف وام های خرید کالا و ماشین کنند زیرا هم سود بیشتر و هم بازدهی سریع‌تری دارند.

وی تاکید کرد: چه در زمینه سودهای پلکانی که بانک‌ها دریافت می‌کنند و چه در زمینه خرید اوراق بانکی؛ هر دو مورد در حق مردم اجحاف می شود و من موافق ارائه تسهیلات بانکی به صورت بی واسطه و بدون هزینه برای مردم هستم و باید به جای واسطه تراشی و قرار دادن کارگزار اوراق این تسهیلات را به صورت مستقیم به دست مردم برسانند.

عقبایی خاطرنشان کرد: قراردادن کارگزار برای ایجاد و تعریف اوراق خرید مسکن موجب می شود آنها مبالغی حدود یک پنجم تسهیلات بانکی را دریافت کرده تا اورق را تحویل مردم دهند که انجام این کار از نظر مالی و سرمایه‌ای خیلی به نفع مردم نیست و با ماهیت ارائه خدمات بانکی به قشرهای متوسط و ضعیف مردم جامعه ما سازگاز نیست.

ارسال نظرات