"هیئت‌های مذهبی بهترین مکان برای ترویج فرهنگ اسلامی است"
پژوهشگر و نویسنده برجسته تاریخ عاشورا با اشاره به اینکه هیئت‌های مذهبی بهترین مکان برای ترویج فرهنگ اسلامی است، گفت: بهترین زمان مراسم روضه به ترویج نماز اول وقت اختصاص یابد.
کد خبر: ۸۵۷۷۵۲۹
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: محمدرضا سنگری در گردهمایی بزرگ مسئولان هیئت‌های مذهبی، مداحان و شعرای آیینی استان یزد، با بیان اینکه شناخت ارزش و جایگاه مداحان توسط خود، اولین قدم به‌سمت درک فرهنگ عاشورا و محرم است، اظهار داشت: عدم آگاهی از جایگاه واقعی هر انسان توسط خود، کامل‌ترین سند جهل او است.

وی با اشاره به اهمیت ذریه‌پروری از دیدگاه قرآن کریم گفت: هیئت‌های مذهبی به‌دلیل نوع رسالت و اهمیت فعالیت‌های دینی و مذهبی خود دارای اهمیت ذریه‌پروری هستند و باید دقت و توجه کامل به تمام برنامه‌ها و رفتار خود داشته باشند.

سنگری با یادآوری اهمیت توجه ویژه به دلایل ماندگاری و پایداری فرهنگ عاشورا افزود: پیوند مداحان در هیئت‌های مذهبی، قبل از تن با روح انسان‌هاست، به‌شرط آن که تأثیرگذاری شعر مداحان اول بر لوح دل شاعر، مداح و دست‌اندرکاران هیئت تثبیت شود.

نویسنده کتاب "پیوند در فرهنگ عاشورا و دفاع مقدس" با تذکر نسبت به ضرورت مدیریت زبان و عمل خادمان امام حسین(ع) در تمام ایام به‌ویژه در ماه محرم تصریح کرد: مداحان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی باید قبل از انجام هر اقدامی، از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای نوکری اجازه بگیرند.

وی با ابراز اینکه وجود روحانی در هیئت‌های مذهبی و مراسم‌های عزاداری سبب پایداری و استقامت ستون‌های معنوی هیئت‌ها می‌شود، به مداحان توصیه کرد مطالعه و فراگیری فنون مداحی و علوم دینی را برای تأثیرگذاری عمیق‌تر بر مخاطبان در اولویت قرار دهند.

این استاد دانشگاه همدلی و همزبانی مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) را اول با خود و در مرحله بعد با دیگران ضروری دانست و اظهار داشت: توجه به نماز اول وقت و دعوت مخاطبان به اقامه این فریضه مهم به‌عنوان محبوب‌ترین فریضه نزد امام حسین(ع)، از جمله مهمترین وظیفه مداحان و دست‌اندرکاران هیئت‌های مذهبی است.

سنگری با اشاره به اهمیت توسل به ائمه اطهار(ع) در مداحی، خاطرنشان کرد: مداحان باید بهترین وقت روضه‌خوانی و اشک‌گیری از مخاطبان خود را به ترویج فرهنگ اقامه نماز به‌ویژه نماز صبح اختصاص دهند.

 

ارسال نظرات