تحلیل گر مسایل سیاسی:

عربستان ضمن عذرخواهی برای رفع تشویش افکار عمومی دنیا تلاش کند

سازمان ملل و شورای امنیت در سهل انگاری و قصور عربستان عهدنامه محکومیت صادر کنند و مسوولان بی کفایت عربستان را به تمکین در برابر ملل مسلمان وادار نمایند.
کد خبر: ۸۵۷۷۵۸۹
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

به گزارش بسیج رسانه، یک تحلیل گر مسایل سیاسی در منطقه در توضیح حادثه ناگوار اخیر که برای حجاج و زایران بیت الله الحرام در مکه مکرمه رخ داد گفت: متاسفانه در منا زمانی که حجاج عازم رمی جمرات بودند به دلایل نامعلوم و مشکوکی دوتا از مسیرها بسته می شوند که برخورد حجاج در رفت وآمد باعث ازدحام جمعیت می شود.

استاد امیرعلی حیدر امیری در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بسیج رسانه در خرم آباد افزود: بنا بر اطلاعات غیر رسمی در این حادثه تا دو هزار نفر از زایران از بین می روند، تعداد زیادی مصدوم می شوند و تعدادی نیز فعلا مفقود الاثر هستند.

وی تصریح کرد: در خصوص این مساله بی کفایتی حاکمان عربستان در خدمت به حجاج به عنوان خادمان حرمین شریفین زیر سوال می رود و نشان می دهد که مسوولان عربستان بیشتر به فکر رقابت های درون کشوری و کسب قدرت و متهم کردن رقبا هستند.

استاد امیری اضافه کرد: در این حادثه حجاج بیش از 16 کشور فوت یا مسموم و مفقودالاثر می شوند، ماموران پلیس عربستان اجازه کمک رسانی توسط حجاج دیگر کشورها را نمی دهند، به طوری که تا دو روز بعد از حادثه موفق به خارج ساختن اجساد از میدان نیستند.

دولت عربستان به جای پذیرفتن مسوولیت به فرافکنی روی آورده است

نویسنده نخستین کتاب بیداری اسلامی اذعان کرد: دولت عربستان به جای عذرخواهی و پذیرفتن مسوولیت این سهل انگاری به وجود آمده به فرافکنی روی آورده و حجاج را مقصر می داند، زمانی که کشور ایران اعتراض می کند که چرا اجازه نمی دهید مصدومان و مفقودان خود را شناسایی کنیم به طور علنی اعلام می کنند ایران به دنبال بهره برداری سیاسی از این قضیه است، در صورتی که هر کشوری حق دارد طبق معاهدات بین المللی از شهروندان خود دفاع کند و حقوق آن ها را پیگیری نماید.

استاد امیر علی حیدر امیری یادآور شد: عربستان برخلاف وظیفه ذاتی در خدمت رسانی به حجاج و عهدنامه و پیمان های یک سویه و چند سویه با کشورها شانه از زیر بار مسوولیت خالی می کند، در سال 1308بین ایران و عربستان پیمان حفظ جان حجاج امضا شده است، در سال 1346 به طور مجدد این پیمان فرهنگی بین ایران و عربستان امضا می شود که در بعضی از بندهای آن دولت عربستان موظف به حفظ جان حجاج ایرانی می شود.

وی خاطر نشان کرد: در بعد از انقلاب پیمان امنیتی بین ایران و عربستان امضا می شود که در مباحث امنیتی با هم همکاری و و روابط تنگاتنگ داشته باشند اما عربستان با متهم کردن ایران به سیاسی نمودن حادثه منا در پی فرار از مسوولیت خود در مقابله با این سهل انگاری است.

علی حیدر امیری اظهار داشت: از طرفی اعلام می دارد که ایران به دنبال تفرقه بین شیعه و سنی،عرب و عجم و ایرانی و عربستانی است و حتی منکر ورود بعضی از چهره های شاخص سیاسی ایران به عربستان می شود که در بین حجاج بودند.

وی تاکید کرد: این موضوع تداعی کننده ربایش و زندانی نمودن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان توسط فالانزها و اسراییل است لذا دولت عربستان منکر ورود غضنفر رکن آبادی سفیر سابق ایران در لبنان به عربستان است.

دولت عربستان از همکاری با ایران سرباز می زند   

استاد جنگ نرم در دانشگاه ها، موسسات و مراکز آموزش عالی گفت: دولت عربستان چه در بحث کمک و نجات مصدومان، چه در بحث درمان، چه در بحث شناسایی، چه در بحث انتقال مصدومان و کشته شدگان به داخل کشور از همکاری با ایران سرباز می زند.

امیر علی حیدر امیری افزود: دولت عربستان الان تنها از ناحیه جمهوری اسلامی ایران تحت فشار نیست، بلکه کشورهای آفریقایی و اندونزی، ترکیه و بعضی از کشورهای هم پیمان عربستان نیز به این بی مبالاتی و سهل انگاری عربستانی ها معترض هستند.

وی تصریح کرد: اما مسوولان عربستان به دنبال شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت بوده و تقصیر را به گردن حجاج و کشورها می اندازند، هم چنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند عربستان باید مسوولیت این حادثه هولناک را بپذیرد، با حق و عدل با قضیه برخورد کند و از مسلمانان جهان عذرخواهی نماید.

مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت پیگیر احقاق حق هم وطنان باشند

این تحلیل گر مسایل سیاسی در منطقه یادآور شد: البته کمیته هایی برای پیگیری سرنوشت حجاج، مباحث امنیتی، حقوقی و بهداشتی در هیات دولت، وزارت امور خارجه، جمعیت هلال احمر، وزارت بهداشت، وزارت راه و شهرسازی، بعثه مقام معظم رهبری، وزارت کشور، استانداری ها و سفارت ایران در عربستان تشکیل شده است.

علی حیدر امیری اظهار داشت: مقامات جمهوری اسلامی به شدت پیگیر احقاق حق هم وطنانمان هستند، رییس جمهور سفر خود را به نیویورک ناتمام گذاشت، آقای ظریف و معاونانش رایزنی های گسترده ای دارند.

وی تبیین کرد: مقام معظم رهبری با تدابیر حکیمانه خود به دنبال احقاق حق حجاج گرامی و ملت بزرگ ایران هستند و ملت ایران نیز هوشیارانه پشت سر مقام معظم رهبری حامی نظام، انقلاب، کشور و مسوولان نظام هستند.

سازمان کنفرانس اسلامی قضیه را پیگیری کند/هیاتی از جهان اسلام اداره حرمین شریفین را بر عهده بگیرند

نویسنده کتاب جنگ نرم تاکید کرد: شایسته است کشور عربستان ضمن پذیرش مسوولیت حادثه و عذرخواهی از ملل مسلمان برای رفع تشویش افکار عمومی دنیا تلاش نماید و شایسته است سازمان کنفرانس اسلامی قضیه را پیگیری نماید و اهمال کاری مقامات عربستانی را مورد توجه قرار دهد.

علی حیدر امیری خاطر نشان کرد: هیاتی از جهان اسلام اداره امور حرمین شریفین را برعهده بگیرند و سازمان ملل و شورای امنیت در سهل انگاری و قصور عربستان عهدنامه محکومیت صادر کنند و مسوولان بی کفایت عربستان را به تمکین در برابر ملل مسلمان وادار نمایند.

ارسال نظرات