رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در واکنش به نامه ۴ وزیر به رئیس‌جمهور و هشدار آنها در مورد تبدیل شدن رکود به بحران گفت: وزیر صنعت استراتژی روشنی برای صنعت ندارد و مطالبی که تا امروز بیان کرده بی‌مبنا بوده است.
کد خبر: ۸۵۷۷۷۳۸
|
۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مورد نامه 4 وزیر به رئیس جمهور و هشدار در مورد تبدیل رکود به بحران، گفت: مشکلات اقتصادی در کشومان دیرینه و ساختاری است که باید به صورت علمی، فنی و همه جانبه به عنوان یک بسته کامل سیاستی با آن برخورد شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست دولت تاکنون مهار تورم بوده، افزود: بنابراین جهت‌گیری‌ آن در راستای مهار تورم بوده و در راستای خروج از رکود نبوده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بیان داشت: اگرچه گام‌هایی در جهت مهار تورم برداشته شده،اما رکود بیش از گذشته شده و در نتیجه معضلات جدی برای اقتصاد کشور به وجود آمده است.

رجایی تصریح کرد: برای خروج از رکود بهتر این بود که به موازات کنترل تورم بسته‌های سیاستی دیگری را هم در نظر می‌گرفتند.

وی افزود: یک جانبه‌گرایی در اقتصاد باعث شده که امروز همچنان معضل بیکاری را به صورت حاد در جامعه داشته باشیم و مسئله تولید و تداوم تولید یکی از معضلات جدی کشورمان شده، به طوری که بنگاه‌های اصلی تولیدی کشور هیچ بنیه‌ای برای کار ندارند.

رجایی با بیان اینکه نامه 4 وزیر به رئیس‌جمهور را به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: اگر این نامه در به کارگیری منابع مختلف، جهت‌گیری نداشته باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی به یکی از راه‌های برون رفت از رکود اشاره کرد و گفت: نقدینگی در شبکه بانکی کشور بسیار محدود است و از طرفی قوانین بسیار دست و پاگیری در این رابطه وجود دارد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: بنابراین باید با روش‌هایی مثل استفاده از شبه پول، پایین آوردن نرخ سود بانکی و منطقی کردن آن متناسب با نرخ تورم و تسریع در پرداخت‌های بانکی متناسب با قوانین انقلابی خروج از رکود و همچنین الکترونیکی کردن سیستم بانکی که قابل ردیابی باشد، برای خروج از رکود اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه فضای پسا تحریم در آینده می‌تواند تأثیراتی داشته باشد، گفت: تاکنون هیچ اثری از مسائل پسا تحریم مشاهده نشده و هیچ‌گونه پولی هم جابه‌جا نشده است.

رجایی با بیان اینکه در کشور به اقتصاد مقاومتی پرداخته نشده، بیان داشت: موضوع اقتصاد مقاومتی را نه در مقررات زدایی و نه در درون زایی، جدی نگرفته‌ایم، در حالی که بهترین شیوه بهره‌گیری از اقتصاد مقاومتی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با بیان اینکه وزیرانی که در مورد مباحث اقتصادی به رئیس‌جمهور نامه نوشته‌اند، باید خودشان در رفع معضل رکود گام بردارند، تصریح کرد: بنابراین وزیر اقتصاد که اقدام به نامه‌نگاری به رئیس‌جمهور کرده، در درجه اول باید خودش راهکار برون رفت رکود را مطرح کند.

* وزیر صنعت برای صنعت استراتژی ندارد

وی با بیان اینکه وزیر صنعت در رابطه با صنعت تاکنون هیچ استراتژی روشنی اعلام نکرده افزود: وزیر صنعت هیچ حرف شفاف و روشنی ندارد و تمام حرف‌هایی که تا امروز بیان کرده، مطالب بی‌مبنایی بوده و نتایج آن در صنعت دیده می‌شود.

رجایی با اشاره به وضعیت رکود در بخش کشاورزی تصریح کرد: اگرچه وابستگی بخش کشاورزی به سرمایه‌های خارجی کمتر است، اما در بعضی از مسائل مثل تولید بذر، روش‌های نوین تولید یا صنایع تبدیلی وابستگی‌هایی وجود دارد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی باید سودآور باشد، وگرنه هیچ تحولی در بخش کشاورزی به وجود نمی‌آید.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بیان داشت: برای اثر بخشی صادرات روند صادرات در بخش کشاورزی باید به صورت جریان صادراتی باشد.

ارسال نظرات