رئیس انجمن قهوه و کاکائوی ایران

صادرات "قهوه" تا 10 سال می‌تواند جای نفت را بگیرد

رئیس انجمن قهوه و کاکائوی ایران با بیان اینکه تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ مشروع جهان است، گفت: در صورتی که فرآوری قهوه در ایران پا گیرد سودآوری آن به‌حدی زیاد است که در کمتر از 10 سال می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود.
کد خبر: ۸۵۷۸۱۱۱
|
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، داور رستمی‌‌وند با اعلام این مطلب اظهار کرد: سال‌ها است که قهوه به ایران آورده‌ایم اما استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه صنعت قهوه ایران به‌تازگی شکل گرفته و صادرات آن آغاز شده است، افزود: این صنعت کشور به‌دنبال حضور جدی‌تر در بازار‌های داخلی و بین المللی است.

رستمی‌‌وند گفت: با وجود اینکه این محصول در کشور‌های محدود با شرایط آب و هوایی خاص تولید می‌شود، اما بزرگترین صادر کننده قهوه فراوری شده، ایتالیا است که تولید دانه قهوه ندارد.

وی افزود: سود حاصل شده از فرآوری قهوه بسیار بیشتر از تولید دانه‌ و کشت آن است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تجارت قهوه بعد از نفت دومین تجارت بزرگ مشروع در جهان است، گفت: در برخی از کشور‌های آمریکای لاتین "وزارت قهوه" وجود دارد و به‌عنوان کالای استراتژیک نگاه می‌شود اما در ایران توجه مناسبی به قهوه نمی‌شود و کالای لوکس به حساب می‌آید.

سهم صنایع داخلی از قهوه 5درصد است

رئیس انجمن قهوه و کاکائوی ایران افزود: از کل قهوه مصرفی کشور تنها 5 درصد توسط صنایع داخلی تولید، مابقی آن از طریق واردات و قاچاق تأمین می‌شود که سهم قاچاق قهوه پررنگ‌تر است.

رستمی‌‌وند گفت: در صورتی که فرآوری قهوه در ایران پا بگیرد سودآوری آن به‌حدی زیاد است که ظرف کمتر از 10 سال می‌تواند جایگزین صادرات نفت شود.

وی افزود: متأسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که قهوه فرآوری شده کشور به ارمنستان می‌رود و در آنجا به اسم برند‌های معروف دنیا بسته بندی و  به سایر کشورها از جمله ایران صادرات مجدد می‌شود.

رستمی‌‌وند گفت: از دولت می‌خواهیم که واردات دانه‌های قهوه را از ردیف کالاهای لوکس خارج کند تا با واردات و انجام فرآوری مجدد، بتوانیم آن را صادر کنیم. تعرفه واردات این محصول در حال حاضر 14 درصد است.

ارسال نظرات