موسسه‌های غیر حضوری دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی مورد تایید وزارت بهداشت نیست و کمیته D.P.T انجمن فیزیوتراپی به هیچ وجه ثبت نام در آن را توصیه نمی‌کند.
کد خبر: ۸۵۷۸۳۴۳
|
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
اخیراً انتشار مدرک یک موسسه خصوصی با نام دانشگاه ملی علوم پزشکی اسپانیا و با عنوان «دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یا D.P.T» توسط برخی در فضای مجازی، سوالات بسیاری از همکاران فیزیوتراپیست را در خصوص اعتبار، محل، نحوه آموزش، واحدهای درسی و... این موسسه برانگیخته است.

از آنجائیکه دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی یک رشته بالینی است، گذراندن چنین دوره‌ای به‌ صورت آنلاین مورد سوال واقع شد؛ لذا خبرنگار سینا برای روشن شدن هر چه بیشتر این موضوع به «مسئول کمیته آموزشی انجمن فیزیوتراپی» که مسئول پیگیری است مراجعه کرد.

دکتر جواد صراف‌زاده، با اشاره به هجمه زیاد سوالات همکاران از دور و نزدیک و عدم پاسخگویی وی از زمان راه‌اندازی این دوره گفت: متاسفانه عدم پاسخگویی اینجانب سبب ایجاد سوءتفاهم در همکاران فیزیوتراپیست شده و این مسأله را فرض بر تایید آن موسسه از طرف کمیته آموزشی انجمن فیزیوتراپی قلمداد کرده‌اند؛ اما با توجه به اعلام نظر کمیته D.P.T انجمن فیزیوتراپی به اطلاع می‌رسانم اساساً چنین موسسه‌های غیر حضوری (تمام یا نیمه حضوری) مورد تایید وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نبوده و حتی دریافت این مدارک جهت تایید از طرف وزارتخانه مربوطه دارای شرایطی است که موسسه مورد نظر هیچکدام را دارا نیست؛ بنابراین از نظر کمیته آموزشی انجمن فیزیوتراپی و با توجه به اسنادی که تمامی همکاران هیئت مدیره انجمن آن را رویت کرده‌اند، در حال حاضر فاقد اعتبار بوده و به هیچ وجه ثبت نام همکاران در آن را توصیه نمی‌کند.

دانشگاه موردنظر در خارج از کشور مکان فیزیکی مشخصی ندارد
این مسئول کمیته آموزشی متذکر شد: موسسه‌ای که به این امر اقدام کرده یک کالج استئوپاتی در کشور کانادا بوده که به ارائه مدرک دیپلم استئوپاتی (و نه دکترای استئوپاتی) مبادرت دارد و «عنوان دانشگاه ملی علوم پزشکی اسپانیا» به صورت مجازی در دل این موسسه ایجاد شده و مکان فیزیکی مشخصی به عنوان یک مرکز آموزشی مستقل و مشخص برای آن یافت نشده است.

وی گفت: وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی موظف است اعتبار یک موسسه و یا مرکز آموزشی فعال در خارج از کشور را تائید و یا رد کند و اجازه فعالیت آن را در داخل کشور بدهد و وزارت بهداشت مجوز کار هر دوره آنلاینی را به سادگی ارائه نخواهد کرد؛ زیرا فعلاً آموزش یک سری دوره‌ها به صورت آنلاین اقدامی نشدنی است و طبق گفته وزارتخانه، دوره‌های آنلاین موسسات مذکور مورد تایید نیست.

دوره‌های آموزشی در ایران معتبر و دارای امتیاز بازآموزی است
صراف‌زاده ادامه داد: دوره‌های آنلاین دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی که اخیراً برگزار شده با این دید است که می‌تواند سطح علمی فیزیوتراپی را در ایران بالا ببرد؛ در حالی‌که در دانشگاه‌ها و انجمن‌های مربوطه، برنامه‌های آموزشی معتبرتر درج شده است و اگر بنا بر این است که دانشجویان سطح علمی خود را بالا ببرند باید درخواست‌های خود را ارائه دهند و در دوره‌ها و کارگاه‌ها شرکت کنند؛ این امر منع قانونی ندارد و از طرف وزارت بهداشت و درمان دارای امتیاز بازآموزی است.

انجمن فیزیوتراپی هیچ مسئولیتی در برابر پول‌های گرفته شده از دانشجویان ندارد
این مسئول کمیته آموزشی در پاسخ به سوال خبرنگار سینا مبنی بر پول‌های گرفته شده از دانشجویان، گفت: کمیته آموزشی انجمن فیزیوتراپی هیچ دخالتی در پول‌های رد و بدل شده ندارد و این موضوع قدری شخصی‌تر است و انجمن نمی‌تواند در این‌باره اظهارنظر کند.

وی همچنین اشاره‌ای به قصور خود دانشجویان در این زمینه داشت و گفت: قبلاً با عده‌ای از دانشجویانی که در این دوره‌ها ثبت نام کردند صحبت کردیم و ابراز تردید خود را از اعتبار و آینده این دوره و هزینه‌های انجام شده بیان داشتیم و در جواب سوال‌های آنها توصیه داشتیم که بهتر است در دوره‌هایی که آینده آنها نامعلوم است شرکت نکنند اما برخی از دوستان اصرار داشتند به منظور افزایش سطح علمی خود، حتی بدون دریافت مدرک در این دوره‌ها ثبت نام کنند؛ بنابراین می‌توان گفت دانشجویان در عین آگاهی با اختیار تام خود در این دوره‌ها ثبت نام کرده‌اند.

شرکت در دوره‌های داخلی، سرمایه‌ها را حفظ می‌کند
صراف‌زاده تاکید کرد: من به عنوان یک مسئول در کمیته آموزشی فیزیوتراپی به همه دانشجویان توصیه دارم در دوره‌هایی که در ایران با هزینه پائین‌تر و با کیفیت بهتر ارائه شده و نتیجه مطلوبی از آن حاصل می‌شود شرکت کنند تا سرمایه‌ها نیز در داخل کشور بماند.

وی گفت: تعاملات زیادی در هشت سال اخیر با وزارت محترم بهداشت و درمان درباره راه‌اندازی مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در ایران صورت گرفته که متاسفانه هنوز موفقیتی را در برنداشته است؛ در صورتی که مقطع دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در ایران راه‌اندازی شود، علاوه بر حفظ سرمایه‌ها کیفیت بهتری از لحاظ آموزشی ارائه خواهد شد که مسلماً سبب ارتقاء نظام سلامت جامعه هم خواهد بود و همچنین جواب مناسبی به اشتیاق همکاران فیزیوتراپی در ارائه بهتر خدمات فیزیوتراپی نیز خواهد بود.

خبرنگار سینا در ادامه کار خود به «مدیر کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش» مراجعه کرد و نظر وی را در این باره جویا شد.

دکتر علی بیداری نیز در این گفت‌وگو پیرامون برگزاری دوره‌های آموزش آنلاین فیزیوتراپی اظهار داشت: دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای و مرتبط با آموزش مداوم باید مجوز فعالیت خود را از حوزه آموزش مداوم معاونت آموزش وزارت بهداشت دریافت کنند.

برگزاری دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی آنلاین اعتبار بخشی نشده است
بیداری تصریح کرد: در حوزه آموزش مداوم برنامه‌های زیادی داریم اما در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت حرفه‌ای تعداد برنامه‌ها در هفته نسبتاً محدود است و برگزاری دوره‌های فیزیوتراپی هم در گروه آموزش‌های کوتاه مدت حرفه‌ای قرار دارد که برگزاری این دوره‌ در این حوزه اعتبار بخشی نشده است.

وی افزود: چنانچه این دوره در حوزه دریافت مدرک باشد باید از طریق دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی اعتباربخشی شده باشد.
ارسال نظرات