خبرهای داغ:
امام جمعه موقت دامغان در آیین بزرگداشت لاله‌های پرپر کربلای منا، با تأکید بر ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره وقایع اسفناک حج امسال، خطاب به برخی سران کشورهای اسلامی گفت: اگر دلار‌های سعودی چشمهایتان را کور نکرده در مقابل فاجعه منا سکوت نکنید.
کد خبر: ۸۵۷۸۳۹۵
|
۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رستمیان، در آیین بزرگداشت یاد و خاطره جانباختگان فاجعه غمبار منا به‌ویژه دو حاجی از دست رفته دامغانی که به دعوت امام جمعه و مسؤولان شهرستان دامغان، با حضور آیت الله سید محمد شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان سمنان، معاون استاندار، مدیران کل و رؤسای بسیاری از دستگاه‌های اجرایی، روحانیان، شهردار و اعضای شورای اسلامی و خانواده داغدیدگان و اقشار مختلف مردم در مسجد جامع دامغان برگزار شد، اظهار داشت: امنیت زائران از اصول مناسک حج و وظایف اصلی برگزار کنندگان است.

وی با اشاره به آیات متعدد قرآن کریم راجع به اهمیت حج و ارزش و جایگاه حجاج بیت الله الحرام افزود: یکی از تعابیر به‌کار رفته "بکه" است، آنگاه که خداوند می‌فرماید: " إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمِينَ (96) "، یکی از معانی بکه محلی که در آن ازدحام جمعیت می‌شود است که همانا مدیریت کنندگان آن باید با حسن انجام وظیفه از حادثه آفرینی پیشگیری کنند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این آیات نورانی مکه و خانه خدا را جایگاهی معرفی می‌کند که باید همه جهانیان از معنویت آن بهره‌مند شوند، همانا حج باید منبع هدایت برای همه عالم باشد و مسلمان و غیر مسلمان درس زندگی و ارتباط با خدا را از این فریضه بزرگ الهی کسب کنند.

امنیت زائران باید دغدغه اصلی برگزار کنندگان حج باشد

مدیر حوزه علمیه امام باقر(ع) دامغان با تأکید بر اینکه حج باید زمینه ساز گرایش مردم جهان به اسلام ناب شود و مسلمانان آموزه‌های دینشان را در این مرکز وحی متجلی ببینند، تصریح کرد: متأسفانه بر خلاف آنچه سعودی‌ها رغم زدند، باید هرکس که در حریم خانه خدا داخل می‌شود، در امنیت قرار گرفته و از هر‌گونه گزند و ناامنی حفظ شود.

امام جمعه موقت دامغان خاطر نشان کرد: بر اساس احکام صریح اسلامی حتی حیوانات و مجرمان نیز در حرم خداوند امنیت دارند و کسی حق تعرض به آنها را ندارد و ارزش زائر خانه بیت الله الحرام بیش از هرچیز عنوان شده است، آن‌گونه که پروردگار متعال بارها در آیات متعدد قرآن کریم به این ویژگی حرم امن خود اشاره کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان اظهار داشت: به تعبیر مفسران، امنیت این مکان مقدس به برکت دعای حضرت ابراهیم(ع) که از خداوند خواست این شهر را شهر امن قرار دهد حاصل شده و اکنون هر کس با هر نیت و انگیزه‌ای امنیت این شهر را به خطر اندازد، خلاف خواست خداوند عمل کرده است.

وی با بیان اینکه فطرت توحیدی انسان و گرایش او به خدا شناسی، دل‌ها را به سمت خانه خدا جذب می‌کند و این بیت مرکز وحدانیت است، تأکید کرد: خادمان ضیوف الرحمان باید تآمین امنیت و آرامش حجاج بیت الله الحرام نخستین دغدغه‌شان باشد تا حوادث دلخراشی که در تاریخ مدیریت سعودی‌ها بر مناسک حج، کم نبوده تکرار نشود.

فاجعه منا باید ریشه یابی شود

مدیر حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) دامغان با اشاره به جنایات آل سعود در مناسک حج سال‌های نه‌چندان دور، امکان تعمدی بودن وقایع امسال مسجد الحرام ومنا را بسیار زیاد دانست و گفت: وقتی با آن همه امکانات ساعت‌ها به کمک حادثه دیدگان من نرفتند، هنگامی که چهار مسیر از راه‌های منتهی به جمرات را بستند و پس از ازدحام یک مسیر باقی مانده را نیز مسدود کردند، آیا می‌توان جز سوء قصد و کینه توزی آل سعود واقعیت دیگری را تصور کرد.

امام جمعه موقت دامغان اضافه کرد: سران خونریز آل سعود با دست زدن به چنین فجایعی، چگونه توقع دارند جهان اسلام آنان را خادم الحرمین بداند، مسئله منا باید با حضور نمایندگان کشورهای اسلامی، به‌ویژه ملت‌هایی که حجاجشان در این فاجعه جان باختند از اساس و ریشه بررسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رستمیان تصریح کرد: امسال باید سال عام السقوط رژیم سفاک آل سعود باشد و همچون عام الفیل نابودی ظالمان و خائنان حرمین شریفین در تاریخ اسلام ثبت شود.

گفتنی است، قرائت قرآن کریم توسط قاریان برجسته نوجوان شهرستان دامغان و شرکت کنندگان، فاتحه خوانی و مداحی و ذکر مصیبت توسط ذاکر اهل بیت حاج محمود فراتی از دیگر بخش‌های آیین بزرگداشت یاد و خاطره جانباختگان فاجعه غمبار منا به‌ویژه دو حاجی از دست رفته دامغانی مرحومان حجت الاسلام نصرت الله واحدی و جانباز رشید اسلام علی صرفی بود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها