بسیاری از ورزشکاران مغانی چند سالی است زخم نامهربانی‌مدعیان مالکیت ورزش منطقه، به جانشان افتاده و هر روز که می‌گذرد این زخم شرایط حادتری پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۵۷۸۵۳۳
|
۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج ازگرمی،بسیاری از ورزشکاران مغانی چند سالی است زخم نامهربانی‌مدعیان مالکیت ورزش منطقه، به جانشان افتاده و هر روز که می‌گذرد این زخم شرایط حادتری پیدا می‌کند. ورزشکاران مدعی هستند ورزش استان اردبیل با مشکل مدیریتی دست و پنجه نرم می‌کند و در کنار آن کمبود اعتبارات نیز شرایط بدتری برای این ورزش منطقه ترسیم کرده است.
توریسم ورزشی تعریفی که شهرهای شمالی استان اردبیل با آن غریب هستند. شهرستان گرمی علی رغم پرورش استعدادهای فراوان در زمینه رشته های ورزشی تک نفره و گروهی همچنان در برگزاری مسابقات ورزشی در سطح استانی و کشوری حرف های زیادی برای گفتن دارد که نادیده گرفته شده است.
با وجود برگزاری مسابقات کشوری و حتی بین المللی در شهرستان گرمی در سال های نه چندان دور، امروزه ادارات زیربط و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی از برگزاری مسابقات در سطح شهرستانی ناتوان هستند. کارشناسان ورزشی معتقدند بیشتر این موضوع نیز به بی توجهی دولت در سطح کلان و تخصیص اعتبار کم به ورزش شهرستان ها بر می گردد.
با وجود این کمبود ها، نماینده مردم گرمی مغام در مجلس شورای اسلامی از افزایش اماکن ورزشی شهرستان گرمی مغان در آینده نزدیک خبر می دهد. چندی پیش «حجت الاسلام موسوی» در نشستی با ورزشکاران و متولیان ورزش شهرستان گرمی گفت: دولت تلاش ویژه‌ای برای توسعه نقاط مختلف دارد و در این راستا طرح‌های خوبی مصوب شده و اعتبارات مناسبی نیز تخصیص یافته است. و از این رو انتظار می رود شاهد توسعه مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته در بخش ورزشی باشیم.

ورزش های همگانی در گرمی حمایت شود
رئیس هیأت کوهنوردی شهرستان مغان حمایت از رشته های همگانی در گرمی را عامل توسعه ورزش منطقه دانست. «محمود بهشتی» اظهار کرد: زمینه و ظرفیت لازم برای توسعه ورزش های همگانی همچون پیاده روی و کوهنوردی با وجود کوه های فروان مهیا است و در صورت همکاری دستگاه ها می توان گرمی را به عنوان قطب کوهنوردی استان معرفی کرد.
وی به حضور متعدد گروه های کوهنوردی سایر شهرستان های در کوه های پرارتفاع گرمی اشاره کرد و گفت: این کوهنوردان بدون اینکه هرگونه اطلاع رسانی در سایر شهرها صورت گیرد، در گرمی حضور یافته و به طور ویژه از آب و هوا و ظرفیت کوه های شهرستان استقبال کرده اند.
بهشتی تصریح کرد: با توجه به توپوگرافی کوهستانی شهرستان در بسیاری از نقاط و وجود انواع کوه با دامنه تند و آرام، تنها با اطلاع رسانی می توان زمینه تبدیل شهرستان گرمی به قطب کوهنوردی استان و حتی منطقه را فراهم کرد.
وی نصب تابلو های راهنما در سطح شهر برای راهنمایی گردشگران به سمت کوه های مختلف شهرستان را از شهرداری خواستار شد و افزود: جذب توریسم ورزشی در شهرستان گرمی با توجه به کمبود اعتبارات اداره ورزش و جوانان برای استاندارد سازی سالن های ورزشی تنها در بخش کوهنوردی مسیر است که ما برای برگزاری هر نوع مسابقه و دوره ای در این زمینه آمادگی داریم.

موران در تنگنای اماکن ورزشی
بخشدار موران از کمبود فضای ورزشی در بخش محروم و مرزی موران انتقاد کرد. «عبداله اصلان زاده» با انتقاد از بی توجهی متولیان ورزشی به وضعیت ورزش بخش موران اظهار کرد: با توجه به کثرت روستاهای بخش موران به هیچ وجه یک سالن کفاف ورزشی این بخش را نمی دهد.
وی با بیان اینکه با وجود یک سالن ورزشی نباید انتظار توریسم ورزشی در منطقه را داشته باشیم، تصریح کرد: سالن فوق نیز به طور جدی نگهداری نمی شود و علی رغم اینکه یک اتاق در ساختمان دولت بخش موران برای اداره ورزش و جوانان اختصاص داده شده است، اما هنوز نمایندگی این اداره در بخش موران ایجاد نشده است.
اصلان زاده به ظرفیت عظیم ورزشکاران بخش محروم موران اشاره کرد و افزود: در صورت توجه به این ظرفیت ها که باید از دوران کودکی شناسایی شود، می توان از این مطنقه نخبگان ویژه ورزشی وارد جامعه کرد.
وی از آمادگی دولت برای حمایت از انواع برنامه های ورزشی مردمی خبر داد و افزود: در صورت درخواست اداره ورزش و جوانان یا گروه های مردمی برای برگزاری مسابقات ورزشی در هر منطقه آماده ارایه کمک های مقدور در جهت پوشش و تقویت برنامه های ورزشی هستیم.

فوتبال، ظرفیت مغفول توریسم ورزشی گرمی
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گرمی مغان معتقد است فوتبال به عنوان بزرگترین ظرفیت توسعه توریسم ورزشی شهرستان از نگاه مسئولان ادوار به دور مانده است.
«
علی عزیزی» اظهار کرد: کمبود اعتبار و فعالیت غیرقابل قبول هیأت فوتبال در ادوار گذشته باعث شده به مرور زمان این ظرفیت بزرگ که زمانی میزبان مسابقات استانی و منطقه ای بود، به وضعیت کنونی که حتی از برگزاری مسابقات شهرستانی ناتوان است تبدیل شود.
وی با بیان اینکه میدان ورزشی ایثار شهرستان گرمی از قدیمی ترین ورزشگاه های استان به شمار می رود، تصریح کرد: این ورزشگاه روزی میزبان ورزشکارانی همچون علی دایی بود که به مرور زمان و با بی توجهی مسئولان در ادوار گذشته علاوه بر اینکه نسبت به بازساز و گسترش آن اقدامی نشده است، بلکه با بی تفاوتی زمینه نابودی این ورزشگاه را فراهم کردند.
عزیزی علت اصلی میزبانی نکردن گرمی از مسابقات مختلف ورزشی را کمبود فضای ورزشی شهرستان دانست و افزود: میزبانی از مسابقات نیازمند امکانات و سالن های ورزشی مجهز و استاندارد است. وقتی در شهرستان گرمی حتی یک سالن ورزشی استاندارد وجود ندارد، چطور می توان انتظار داشت که این شهرستان میزبانی مسابقات را به عهده بگیرد؟
این مقام مسئول در رابطه با بسته های حمایت شهرستان های مرزی اظهار کرد: بسته های حمایتی برای شهرستان های ورزشی در زمان دولت هفتم و هشتم اجرا شد و بعد از آن دیگر خبری از بسته های حمایتی نبود بنابراین برای شهرستان گرمی هم هیچ بسته حمایتی تخصیص داده نشده است.
وی تصریح کرد: برای احیای سال ن های ورزشی و میدان چمن از زمان حضور تمام تلاش خود را انجام داده ایم. همچنین با توجه به کمبود اعتبار برای بازسازی این میدان نمی توانیم اقدامی انجام دهید، اما نگهداری همه روزه به همراه ایجاد پیست دو و میدانی در حریم ورزشگاه از برنامه های اداره ورزش و جوانان است.


ارسال نظرات