رئيس عقيدتي ـ سياسي نيروي انتظامي لرستان گفت: بايد روي واقعه مباهله کار کنيم و آن‌را توسعه دهيم، آيه مباهله بايد به‌عنوان دليلي بر حقانيت شيعه براي نسل نوجوان و جوان جامعه معرفي شود.
کد خبر: ۸۵۷۸۵۸۶
|
۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰


به گزارش خبرگزاری بسیج :  حجت‌الاسلام اصغر دانشي، مسوول عقيدتي-سياسي نيروي انتظامي لرستان در رابطه با حادثه تاريخي مباهله گفت: تاريخ اسلام امتيازاتي دارد که هيچ مکتب ديگري اين امتيازات را ندارد.
وي افزود: يکي از امتيازات مهم اسلام آميختگي آن با آيات قرآن است از جمله اين‌که ماجراي تاريخي مباهله پيامبراکرم(ص) نيز در قالب آيه‌اي از قرآن کريم ذکر شده است.
دانشي ادامه داد: درس و پيامي که از واقعه مباهله و آيه مباهله مي‌توانيم بگيريم مقام و شأنيت امام علي(ع) است و همچنين اين آيه دليلي بر عظمت امامان حسن و حسين(ع) است و در اين واقعه نبي مکرم اسلام عزيزترين افراد خانواده‌اش يعني حضرت زهرا(س)، امام علي(ع)، امام حسن و امام حسين(ع) را همراه خود برد.
رئيس عقيدتي-سياسي نيروي انتظامي لرستان در ادامه با اشاره به نحوه رخداد اين واقعه تاريخي گفت: بايد روي واقعه مباهله کار کنيم و آن‌را توسعه دهيم، آيه مباهله بايد به‌عنوان دليلي بر حقانيت شيعه براي نسل نوجوان و جوان جامعه معرفي شود.
لازم به ذکر است: 25 ذي‌الحجه مصادف است با روز مباهله پيامبراکرم(ص)، مباهله در سال دهم هجري به وقوع پيوسته و به 51 طريق روايت شده است.
واقعه مباهله از ضرورياتي است که در اسلام به آن اشاره شده است.
اين روز به‌عنوان يکي از روزهاي با فضيلت در تاريخ اسلام و سند افتخار شيعيان همواره گرامي داشته مي‌شود. نزول آيه مباهله دليل محکمي بر حقانيت شيعه در خصوص شأن و جايگاه امامت پس از رحلت نبي مکرم اسلام(ص) و جانشيني حضرت علي(ع) است.
در صدر اسلام رسول اکرم(ص) براي دعوت کشورها و اديان مختلف به اسلام براي آن‌ها نامه‌هايي فرستاده است که از جمله نامه‌اي به اسقف نجران نوشت که در آن اين قوم مسيحي را به اسلام دعوت کرده بودند و شرط نپذيرفتن اسلام را پرداخت جزيه قرار دادند.
جزيه در آن زمان براي اديان غير اسلامي که در کشورهاي اسلامي زندگي مي‌کردند يک نوع ماليات به حساب مي‌آمد که در مقابل حفظ جان و مال خود توسط حکومت پرداخت مي‌کردند.
در پي نامه پيامبر اکرم(ص) به اسقف اعظم مسيحيان، آن‌ها يک هيأت 60 نفره تشکيل دادند، در اين هيأت سه نفر از بزرگان مسيحيت حضور داشتند و بقيه از علما بودند که در مسجد مدينه با پيامبر(ص) ملاقات کرده و از صحبت‌هاي پيامبر(ص) که با توجه به آيات قرآن و براساس دين خودشان با آن‌ها مذاکره کرد قانع نشدند و به اين نتيجه رسيدند که فرداي آن روز به مباهله بپردازند و نتيجه را به قدرت خداوند خود بسپارند.
«
مباهله» به‌معناي لعن و نفرين است و خداوند در آيه 61 سوره مبارکه آل‌‌عمران مي‌فرمايد: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِينَ؛ پس هر که در اين‌باره پس از دانشى که تو را حاصل آمده با تو محاجه کند بگو بياييد پسران‌مان و پسران‌تان و زنان‌مان و زنان‌تان و ما خويشان نزديک و شما خويشان نزديک خود را فرا خوانيم سپس مباهله کنيم و لعنت‏ خدا را بر دروغگويان قرار دهيم»، پس نتيجه مي‌گيريم که نبوت محمد(ص) برحق بوده و خداوند نيز با اين آيه بر آن صحه گذاشته است.
نجرانيان پس از صحبت‌هاي بين خود به اين نتيجه رسيدند که اگر پيامبراکرم(ص) اهل مدينه را همراه خود بياورد پس دين او برحق نيست، ولي اگر از عزيزان خود کسي را به همراه داشت، گواهي است بر اين‌که ادعاي دروغين ندارد و پيامبر(ص) راستين خداست.
در روز مباهله زماني که نجرانيان پيامبر(ص) را ديدند که با عزيزترين و نزديک‌ترين افراد به خود که شامل حضرات علي(ع) فاطمه(س) و حسنين(ع) مي‌شدند، به صحرا آمده‌ است، تصميم به تسليم شدن گرفتند؛ چراکه نفرين‌شان به عذابي در زندگي تبديل مي‌شد پس تصميم گرفتند به‌عنوان مسيحي در حکومت اسلامي زندگي کنند و جزيه آن‌را بپردازند.
پيامبر گرامي اسلام(ص) در روز مباهله حضرت فاطمه زهرا(س)، امام علي(ع)، امام حسن و حسين(ع) را که آن‌ها را اهل‌بيت خود خوانده بود، به همراه برد تا گواهي بر درستي ادعاي ايشان باشند.
روز مباهله روزي بزرگ در تاريخ اسلام است که بايد نکو داشته شود، همراهي حضرت علي(ع) در اين روز و خطاب به‌عنوان اهل‌بيت از سوي حضرت محمد(ص) تصديقي بر درستي امامت و سرپرستي آن حضرت پس از پيامبر اسلام است.
اين روز را برگ زريني در تاريخ اسلام و تشيع خواند و افزود: اثبات حقانيت دين اسلام و رسالت حضرت محمد(ص) و اهل‌بيت(ع) وي از فضائل روز مباهله است.يکي از فوايد روز مباهله اين بود که بسياري از مسيحيان پس از مشاهده حقانيت پيامبر اسلام(ص) و دعوت وي، از ادعاي خود دست برداشته و به دين اسلام روي آوردند

منبع : خبرگزاری موج
    .

ارسال نظرات