استاد دانشگاه فردوسی در گفتگو با بسیج:

دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی توان بسیج را نادیده نگیرد

یک استاد دانشگاه فردوسی با اشاره به توان بالای بسیج و سپاه در تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید داشت: دولت در عملیاتی کردن این مهم دو مولفه قدرتمند سپاه و بسیج را نادیده نگیرد.
کد خبر: ۸۵۷۸۸۳۰
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
دانشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی قائم و قائل به زمان و شرایط خاصی نیست اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی راهبردی بسیار مدرن در دوران بلند مدت است که باید مورد توجه قرار بگیرد و صرفا یک مکانیزم در شرایط تحریم و پسا تحریم نیست.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با توجه به موقعیت ژئوپلوتیک یک رهیافت بسیار مهم و قابل توجه در توسعه اقتصاد پایدار کشور است.

دانشور با بیان اینکه اگر در شرایط پسا تحریم، وابستگی به نفت را احیا کنیم از مسیر یک طرفه توسعه اقتصادی منحرف خواهیم شد، ابراز داشت: تاریخ صد ساله استخراج و توسعه نفت نشان می دهد که نفت ابزار و منبعی مناسب برای توسعه اقتصادی نیست و اگر در شرایط پسا تحریم، نفت را ابزاری برای تامیم سرمایه قرار دهیم اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم.

این استاد دانشگاه فردوسی در ادامه افزود: ارزهای حاصل از صادرات نفت می تواند بعنوان ذخایر خوبی برای منابع تولید پایدار باشد ولی بعنوان سرمایه پایدار نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و یکی از دستاوردهای توافق هسته ای باید این باشد که بعد از تحریم ها به اقتصاد نفتی برگشتی نداشته باشیم.

وی از ظرفیت بالای بسیج و سپاه در تحقق اقتصاد مقاومتی و شاخصه های آن یاد کرد و افزود: سپاه و بسیج توان بالای خود را در حفاظت از کیان نظام و تمامیت ارضی کشور و نیز در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی به اثبات رسانیده است و نباید دولت در عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی دو مولفه سپاه و بسیج را نادیده بگیرد.

این کارشناس اقتصادی به سه رهیافت ثانویه که سیاست اقتصادی مطلوب و همه جانبه در دوران پسا تحریم باید مبتنی بر آن باشد اشاره کرد و گفت: اولین قدم، شناسایی پتانسیل دقیق کشور در بعد منابع انسانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بسیج این ظرفیت ها است چرا که نمی‌توان بدون بررسی داشته های خود به تولید بپردازیم.

دانشور ادامه داد: پس از بررسی منابع و داشته ها بایستی نیازها را کاملا بسنجیم که متاسفانه اگر این دو رهیافت تاکنون صورت گرفته بود امروز با سیل بیکاری روبرو نبودیم.

وی با ابراز تاسف گفت: بدون توجه به نیاز کشور بخش عظیمی از منابع صرف آموزش نیروی جوان می شود که این حاکی از نابسامانی است بطوریکه دانشگاه های ما بدون توجه به نقشه راهی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده اند و نادیده گرفتن نیاز ها، پذیرش دانشجو دارند.

این استاد دانشگاه، مراکز تحقیقات استراتژیک بعنوان پلی بین داشته ها و نیازها را رهیافت سوم دانست.

وی خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی یک بحث عمیق و علمی است و باید هدفمند حرکت کند و نیازمند سیاست است و دید نظری به اقتصاد مقاومتی این نیست که اقتصاد کشورمان را در مقابل قدرت های بزرگ مقاوم کنیم بلکه بایستی از ظرفیت های داخلی استفاده کنیم و اگر 50 درصد توان کشور در احیای اقتصاد مقاومتی صرف شود بسیاری از ترفندهای دشمن را می توان پشت سر گذاشت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار