مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با بیان این که چند ماه پس از رفع تحریم به بازار برمی‌گردیم، گفت: این مسئله به چگونگی برداشته شدن تحریم‌ بستگی دارد و مشتریان اروپایی‌ نگرانند که تحریم‌ها چطور و با چه مکانیزمی برداشته خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۷۸۹۱۷
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، سید محسن قمصری اظهار داشت: الان نمی‌توانیم برای بازگشت به بازارهای قبلی فروش نفت خود، کشور مشخصی را نام ببریم، اما خریداران قبل از تحریم نفت ایران همگی اعلام آمادگی کرده‌اند و با تعداد زیادی از آنها در حال گفت‌وگو هستیم، تا فروش نفت را با آنها از سر بگیریم، یا افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: تا وقتی تحریم‌ها از جمله تحریم بانکی به طور کامل و واقعی برداشت نشود، خیلی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که به کدام کشور می‌توانیم نفت بدهیم و به کدام کشور نمی‌توانیم.

قمصری ادامه داد: برای افزایش صادرات 500 هزار بشکه‌ای نفت بعد از تحریم، خریداران اظهار تمایل کرده‌اند و پاره‌ای از آنها حاضرند قراردادهای قبلی را مجدداً احیا کنند و پاره‌ای از آنها در حال مذاکره هستند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ادامه داد: مذاکرات هم خوب است و علاقه مندی وجود دارد، اما همه چیز مشروط به برداشته شدن تحریم‌ها به ویژه تحریم بانکی است.

وی اضافه کرد: مشتریان قدیمی اروپایی نفت ایران مانند اسپانیا، ایتالیا و یونان برای خرید نفت اعلام آمادگی کرده‌اند و با بعضی از آنها در حال مذاکره هستیم، اما همه منتظرند ببینند تحریم بانکی برداشته می‌شود یا نه.

*مورد جدید به مشتریان قدیمی نفت ایران اضافه نشده است

قمصری با بیان اینکه مشتری جدیدی به جمع مشتریان قدیمی نفت ایران اضافه نشده است، گفت: نفت خام ایران در بعضی پالایشگاه‌های مشخص در دنیا پالایش می‌شود و اینکه بگوییم مشتری جدیدی برای نفت ایران پیدا شده، چندان معتبر نیست، اما همان مشتریان قدیمی به دنبال خرید و مترصد هستند که تحریم‌ها برداشته شود.

وی با تاکید بر اینکه مشتری جدیدی که قبل از تحریم‌ها از ما نفت نمی‌خریده و الان اعلام آمادگی کرده است، نداشته‌ایم، افزود: کشورهایی مثل آفریقای جنوبی هم از مشتریان قبلی ما بوده و مشتری جدیدی محسوب نمی‌شوند.

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ادامه داد: ما امیدواریم چند ماه پس از رفع تحریم به بازار برگردیم، اما این مسئله واقعاً به چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها بازمی‌گردد، چنانکه همه مشتریان به ویژه اروپایی‌ها این نگرانی را دارند که تحریم‌ها چطور و با چه مکانیزمی برداشته خواهد شد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل زمان دقیق نمی‌توان مشخص کرد، اما افزایش 500هزار بشکه‌ای ابتدایی صادرات نفت ما زودتر به نتیجه می‌رسد و قاعدتا‌ً برای افزایش 500 هزار بشکه دوم به زمان بیشتری نیاز خواهیم داشت.

ارسال نظرات