توانمندی جامعه عشایری استان یک توانمندی بی‌نظیری است که در عرصه‌های اقتصادی و توان بالای آنها نمود پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۵۷۹۲۲۰
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

قادر هنرمند، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، با بیان اینکه توانمندی جامعه عشایری استان یک توانمندی بی‌نظیری است که در عرصه‌های اقتصادی و توان بالای آنها نمود پیدا می‌کند، گفت: با توجه به این ظرفیت و توان انتظار می‌رود همچنان جامعه عشایری بتوانند در تحقق اقتصاد مقاومتی تلاشی جدی داشته باشند.

وی به کوچ عشایر از ییلاقات به قشلاقات خبر داد و گفت: با سرد شدن هوا و نزدیکی فصل بارش در دامنه‌های سبلان، عشایر شاهسون استان اردبیل کوچ پاییزه خودشان را آغاز کرده و از دامنه‌های سبلان به مرتفع‌ترین مناطق یعنی ییلاقات مغان کوچشان را انجام می‌دهند.

مدیرکل امور عشایری استان با بیان اینکه در مسیر کوچ تدابیر لازم در نظر گرفته شده تا کوچ راحت‌تری را جامعه عشایری شاهسون تجربه کنند، تصریح کرد: ما با همکاری سایر نهادهای خدمات‌رسان سعی کردیم تا ایستگاه‌های ارائه خدمات به جامعه پرتلاش عشایری را انجام دهیم تا فضایی مناسب در کوچ پاییزه آنها فراهم آمده و به راحتی و با ایمنی بیشتر در مسیر کوچ خود به سمت قشلاقات حرکت کنند.

هنرمند افزود: با آغاز کوچ پاییزه عشایر و گذر این جامعه پرتلاش از مراتع ییلاقات و ارتفاعات کوه‌های سبلان، باغرو و بزگوش به نظر می‌رسد تا آخر مهر ماه جامعه عشایری استان اردبیل به شکل کامل به قشلاقات خود برسند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد:‌ جامعه عشایری استان اردبیل متشکل از ایل شاهسون و ایل قره‌داغ است که با دو طایفه مستقل جمعیتی در حدود 80 هزار نفر دارد که در 572 قشلاق، هفت زیست‌بوم، 51 سامانه و 45 طایفه مشغول زندگی هستند.

هنرمند اضافه کرد: از نظر جمعیت دامی عشایر استان بیش از پنج میلیون جمعیت دامی دارند که این تعداد واحد دامی در بیش از 600 هکتار مراتع مشغول تعلیف هستند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: عشایر استان سالانه 42 هزار تن شیر، بیش از پنج هزار تن گوشت و یک‌هزار و 500 تن پشم تولید کرده و تحویل بازار مصرف می‌کنند.

ارسال نظرات