در حالی کشور بلغارستان به تازگی واردات از شرکت آمریکایی «مونسانتو» را به دلیل تراریخته بودن محصولات و مشکلات سلامتی و زیست محیطی آن ممنوع کرده است که مسئولان کشور از تدارک و توزیع انواع بذر کلزای هیبرید وارداتی این شرکت بین 17 استان کشور خبر می‌ دهند.
کد خبر: ۸۵۷۹۲۵۰
|
۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، کشور بلغارستان هم به تازگی به گروه منع کنندگان استفاده از محصولات تراریخته(دستکاری ژنتیکی) پیوسته است و به ویژه تاکید کرده است از شرکت مونسانتو آمریکا که در زمینه تولید محصولات تراریخته فعال هستند هیچ محصولی وارد نخواهد کرد در این مسئولان کشور ما از واردات این شرکت آمریکایی خبر داده‌اند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان البرز مهندس علی اکبر ندرلو در گفتگو با واحد خبر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از تدارک و توزیع بذور کلزای هیبرید وارداتی شرکت مونسانتو آمریکا بین 17 استان کشور بر اساس جدول توزیعی خبر داد. این خبر در سایت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی کشور درج شده است.

این پایان کار نیست چرا که به گفته مسئولان 80 درصد محصولات کشاورزی کشور وارداتی است که مجموع ارزش آنها  5.5 میلیارد دلار می‌رسد و به زودی کشت برنج تراریخته نیز در کشور آغاز می‌شود.

تاکنون مقالات زیادی در باره سرطانزا بودن،‌مشکلات زیست محیطی، نازایی و اختلالات درونی و غیره در مورد محصولات تراریخته منتشر شده است و بسیاری کشورها استفاده از این نوع محصولات را ممنوع کرده اند

به نقل از نچرال سوسایتی، یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم به گروه منع کنندگان استفاده از محصولات تراریخته پیوست، این کشور با شعار "هیچ محصول تراریخته نباید در کشور کشت شود" به جنگ با محصولات تراریخته رفت.

بر اساس این گزارش،‌ در حالی که قوانین جدید اتحادیه اروپا به ممنوعیت کشت این نوع محصولات تاکید دارد، وزیر کشاورزی و غذای بلغارستان به تازگی اعلام کرده است ممنوعیت کشت محصولات تراریخته را ادامه می‌دهد تا تصویری از کشور سبز وبکر و دست نخورده از کشورش به همگان ارائه کند.

بلغارستان از طریق وزارت کشاورزی این کشور 10 نامه به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرده است تا اطمینان بدهد در این کشور هیچگونه محصولات تراریخته کشت نمی‌شود.

کشور بلغارستان در راستای حذف محصولات تراریخته، و ممنوعیت استفاده از این محصول در اروپا،‌ اعلام کرده است که 8 نوع ذرت، یک واریته سویا و یک واریته میخک که از نوع تراریخته هستند در این کشور کشت نخواهد شد.

وی تاکید کرده است، سالهاست که این کشور در برابر شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات تراریخته مانند«مونسانتو، داو و سینگنترا» مقاومت کرده است تا به مردم کشورش اثبات کند که  از محصولات شرکت‌هایی که مقابل آنها علامت سئوالهای بزرگی است استفاده نخواهند کرد.

وزیر کشاورزی پیشین بلغارستان نیز در این زمینه گفته است،‌ممنوعیت استفاده از محصولات ترایخته به هیچ عنوان در بلغارستان لغو نخواهد شد و این کشور همچنان با استفاده از این محصولات مقابله خواهد کرد.

آلمان، ایتالیا، اسکاتلند،  و بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ممنوعیت و یا محدودیت کشت محصولات تراریخته اقدام کرده‌اند و اخیرا هم روسیه به جرگه این ممنوع کنندگان پیوسته است.

ضمن اینکه در آمریکا فعالان به شدت علیه زیر آبی رفتن کنگره در این کشور مخالفت می‌کنند و احتمال اینکه رئیس جمهور با کمپین لزوم برچسب خوردن تمام محصولا تراریخته همراهی نکند،‌ هشدار می‌دهند.

ارسال نظرات